Vart hittar man mätglas?

Mät inte volymen olja du häller i gaffeln. Mao, du behöver inget mätglas.

När du monterat ihop gaffeln häll i ungefär den mängd du ska ha i. Minus 0,5-1 dl. Pumpa gaffeln upp och ner utan fjädrar i ett tiotal gånger, för att lufta den. Tryck ihop den i botten och mät ner till oljenivån- upp till överkanten på gaffelröret. Måttet du ska ha ner tilll oljenivån står i handboken.
Det är alltså luftspalten som är viktig. Hög oljenivå-litet mätvärde ger en styvare fjädring på slutet av fjädringsvägen. Låg nivå- mjukare.

Nästa gång du byter olja i gaffeln, utan att demontera den. Får du garanterat lite olja kvar, den volymen är också väldigt svår att uppskatta. Åter igen är det mycket lämpligare att mäta luftspalten.
:fakta

Och här är prytteln som behövs:

82-399_l.jpg

Artnr: 82399

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Oljenivamatare-gaffelben/

Simple as that!

Ädit: Gött gammal tråd. :3freak

Biltema eller nästa Mx handlar som säljer grejor ur "Jofrab / Garage 24 sortiment.

Sen är det ju faktiskt inte sååå dö noggrant som ett nån enstake ML hit eller dit spelar roll.

I NÖDFALL kan du använda skalan på flaskan om du är noggran!

(Jag har meckat med min egen crossfjädring i över 10 år så har ändå ett humm vad jag snackar om....)

*/ ?>
Back