Vart hittar jag en elektromagnet?

såna där spolar sitter ju på maskiner av alla dess slag..
tex här i stan kan man koll med njurunda bilel, borde ju finnas nån som säljer såna i din närhet... kanske nån som säljer/lagar traktorer mm. :va

tänkte utifall de inte funkar.

Elfa
60-048-57 Motstånd 3,3ohm 5% 20W

Om du kopplar 2 st parallellt med varandra får du ca 1,65ohm och då tål dem ca 40w och det bör du ju inte överstiga med dessa på.

priset är 14 spänn och 2 st därmed 28:-

Bara om du tycker spolen blev för varm eller vill testa utan att linda om ;)

Hur funktionen blir förövrigt beror lite på hur elektronik som tar emot signalen ser ut men troligtvis funkar det.

Fast det är ju smuttare att linda om igen :banana

Tackar :gnissla

Den nya spolen vart på 51Watt nu, lite bättre...men lite fler watt än vad jag hade tänkt/hoppats på men nu orkar jag fan inte linda en till! :D

Funkar det inte nu då åker jag till Biltema och köper deras trimplans-kit och tar pumpen därifrån! :brinnerup

såna där spolar sitter ju på maskiner av alla dess slag..
tex här i stan kan man koll med njurunda bilel, borde ju finnas nån som säljer såna i din närhet... kanske nån som säljer/lagar traktorer mm. :va

tänkte utifall de inte funkar.

Alltså jag har varit lite överallt och ringt för att få tag i en. Men ingen har eller kan få tag i en sådan stark. :huvet

Elfa
60-048-57 Motstånd 3,3ohm 5% 20W

Om du kopplar 2 st parallellt med varandra får du ca 1,65ohm och då tål dem ca 40w och det bör du ju inte överstiga med dessa på.

priset är 14 spänn och 2 st därmed 28:-

Bara om du tycker spolen blev för varm eller vill testa utan att linda om ;)

Hur funktionen blir förövrigt beror lite på hur elektronik som tar emot signalen ser ut men troligtvis funkar det.

Fast det är ju smuttare att linda om igen :banana

Aha bra ide! :tummenupp
Jag är ingen trikare men jag måste ha 2st annars får spolen bara 20 watt så att säga? :)

Last edited:
Nej du måste ha 2st prallellt så att du får halva motståndet och dubbla effekttåligheten.

Kör du bara lös på 1.5 ohm cirkus så tål den bara 20w och det finns risk att det går mer effekt än så igenom.

Kör du bara en lös på 3.3 ohm finns risk att spolen din får för lite effekt och funktionen dör ut. i alla fall om dina ursprungliga 4.7 stämmer.

Du får lägga ihop spolen och motståndets ohm för att totala blir rätt.
Dessutom skall du veta att kabel och kotstånd tål ca 30w om det nu också stämmer...

Men förhoppningsvis hänger du med på resenomanget vart fall.

Alltså jag har varit lite överallt och ringt för att få tag i en. Men ingen har eller kan få tag i en sådan stark. :huvet

Aha bra ide! :tummenupp
Jag är ingen trikare men jag måste ha 2st annars får spolen bara 20 watt så att säga? :)

Nej du måste ha 2st prallellt så att du får halva motståndet och dubbla effekttåligheten.

Kör du bara lös på 1.5 ohm cirkus så tål den bara 20w och det finns risk att det går mer effekt än så igenom.

Kör du bara en lös på 3.3 ohm finns risk att spolen din får för lite effekt och funktionen dör ut. i alla fall om dina ursprungliga 4.7 stämmer.

Du får lägga ihop spolen och motståndets ohm för att totala blir rätt.
Dessutom skall du veta att kabel och kotstånd tål ca 30w om det nu också stämmer...

Men förhoppningsvis hänger du med på resenomanget vart fall.

Nu har det gått upp ett ljus! Tack för hjälpen! :tummenupp

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...