Vart börjar jag???

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
om jag skulle få för mig att börja tävla på bana (roadracing???). vart börjar jag??

är det bara att köpa sig en cykel och åka till närmaste tävling och säga -Hej allihopa, jag vill köra- eller ska jag ta licens???.

jag antar att det är licens som gäller, men finns det bara en licens som gäller för alla tävlingar oavsett klass eller finns det olika typer av licens att ta???

hur går det till när man tar licens. är det köra på bana då med eller bara teori???

sen är jag nyfiken på vad för klasser det finns och vad dom olika klasserna innebär....

alternativt om det finns någon i kronoberg/norra skåne området som man skulle kunna följa med på någon eller några tävlingar och se hur det går till.

Last edited:
Först kan det vara bra att testa bankörning med sin gathoj så man vet om man gillar det och få upp lite grundfart innan man köper en racehoj och ger sig ut på en licensträning.

Med det avklarat så är det bara att boka in sig på en licenskurs. De flesta klubbar (med banor) anordnar sådana. Även SMC har en licenskurs, Steg 5, men då måste man ha gått Steg 1-4 först har jag för mig. Anderstorp brukar ha en kurs innan SM i slutet av april. Falkenberg och Karlskoga brukar ha kurser under våren/sommaren.

Kursen består av 1 dag teori där man går igenom regler, flaggor, hur hojen skall se ut/vara byggd mm.
Dag 2 är det "uppkörning" där man får praktisera det man lärt sig på dag, man kör lite testrace och flaggar lite olika för att se så att man förstått hur man beter sig på banan. Man behöver inte ha en rejshoj.

Där efter får man lösa ut sin licens. Som nybörjare finns det 2 olika tävlingslicenser beroende på hur gammal man är. Antingen juniorlicens eller seniorlicens. Elitlicens får man ansöka om när man visat att man har kört tillräckligt bra i någon klass. Eftersom det verkar som du kör en 600 nu antar jag att juniorlicens inte aktuellt.

Klasserna du kan välja mellan är:
125GP/Moto3 - Öppet för alla licenser och är en SM klass. Rena produktionsracehojar.
Rookie 600 - En supportklass där man kör för uppklassningspoäng för att gå vidare till elitklasserna. Ombyggda gathojar på 600cc så som R6, CBR600RR eller 3-cyl på 675cc eller 2-cyl på 750cc.
Rookie 1000 - samma som ovan fast med 1000cc hojar.

Sen kommer du på massa träningar, och anmäler dig till SM redan i juni. ��

Tjör ba'

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP