Vart är 125 och 250 störst?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Jag tycker det är häftigt med stora variationer i hastighet, d v s hårda inbromsningar från hög fart och sedan problem med fästet i utgången av kurvorna, liten wheelie och sedan hård acceleration till hyperfart. Det får man ju inte med 125:orna, de har ju väldigt hög kurvhastighet men det händer ju inte så mycket i utgången och det är lite för mycket beroende av slipstreaming för mitt tycke. Sedan om Doohan och nu Rossi kört i från de andra så är det ju alltid en tät klunga direkt efter så det händer mycket där, oräkneliga är ju de racen som tre man bytt plats flera gånger under sista varvet. Criville och Doohan gjorde det ju nästan jämt.

Det skulle säkert vara skithäftigt att köra en 125 racer men från TV-soffan så är det inte så spektakulärt tycker jag. När man dreglar där så föreställer man ju sig själv på en 250 eller 500, inte på en 125.

Last edited:
Ninjaboy skrev:
Jag tycker det är häftigt med stora variationer i hastighet, d v s hårda inbromsningar från hög fart och sedan problem med fästet i utgången av kurvorna, liten wheelie och sedan hård acceleration till hyperfart....
Precis! Det känns råare och tuffare i MotoGP än i 125/250 vilket också förklarar varför killar som Dani Pedrosa (GP250) efter en test av Hondas RC211V (MotoGP hoj) säger: "I need much more physical preparation to ride a MotoGP bike." (Dock är jag lite imponerad av hur bra tider han gjorde under testen med tanke på att han inte kört hojen förut. Vi får kanske se honom i MotoGP inom kort...)

Det verkar helt enkelt inte krävas lika mycket av föraren för att bemästra en 125/250 som en MotoGP-hoj.

@Tc: Ska Eurosport inte visa GP250 nästa år?

sandstream skrev:
.....

Jo det är klart att de skall. Tror att Tc menar att Stiggy och Watz inte vara med och kriga i toppen så vi kommer fortfarande bara att få se Pedrosa, Porto, Elias och de andra i toppen.

Ninjaboy skrev:
Jag tycker det är häftigt med stora variationer i hastighet, d v s hårda inbromsningar från hög fart och sedan problem med fästet i utgången av kurvorna, liten wheelie och sedan hård acceleration till hyperfart. Det får man ju inte med 125:orna, de har ju väldigt hög kurvhastighet men det händer ju inte så mycket i utgången och det är lite för mycket beroende av slipstreaming för mitt tycke. Sedan om Doohan och nu Rossi kört i från de andra så är det ju alltid en tät klunga direkt efter så det händer mycket där, oräkneliga är ju de racen som tre man bytt plats flera gånger under sista varvet. Criville och Doohan gjorde det ju nästan jämt.

Det skulle säkert vara skithäftigt att köra en 125 racer men från TV-soffan så är det inte så spektakulärt tycker jag. När man dreglar där så föreställer man ju sig själv på en 250 eller 500, inte på en 125.

Kan ju hålla med om att det kanske inte är så mycket sladdar i 125, men kurvhastigheterna tilltalar mig. Det syns kanske inte lika väl i TV, men kollar man på ett GP live, så ser motoGP hojarna ut att stå still mitt i kurvorna, iofs för att sen skjutas som raketer ur dem.
Jag tycker alla tre klasser har sin tjusning, 125 för de täta vansinniga rejsen, 250 för att de går så jäkla fort(de wheelar och spinner en hel del), och motoGP för extrem urkraft. Dock hoppas jag fortfarande på att lägre vikt kommer premieras mer än hästkrafter i största klassen, för att få upp kurvhastigheterna lite till.

sandstream skrev:
Det verkar helt enkelt inte krävas lika mycket av föraren för att bemästra en 125/250 som en MotoGP-hoj.

Mein gott... vadå krävs, angående körskicklighet krävs det lika mycket för att köra fort 125 som motogp, vad som skiljer är ju att det krävs lite mer fysisk styrka...

TC menar väl att enda gången stiggy är i bild är när han blir varvad, dom visar knappast nedre hälften av startfältet

oFFkeFF skrev:
Kan ju hålla med om att det kanske inte är så mycket sladdar i 125, men kurvhastigheterna tilltalar mig. Det syns kanske inte lika väl i TV, men kollar man på ett GP live, så ser motoGP hojarna ut att stå still mitt i kurvorna, iofs för att sen skjutas som raketer ur dem.
Jag tycker alla tre klasser har sin tjusning, 125 för de täta vansinniga rejsen, 250 för att de går så jäkla fort(de wheelar och spinner en hel del), och motoGP för extrem urkraft. Dock hoppas jag fortfarande på att lägre vikt kommer premieras mer än hästkrafter i största klassen, för att få upp kurvhastigheterna lite till.

Håller med om att det är en annan sak live, dessutom när man kostat på live så vill man ju se allt med träning o s v. Häftigaste loppet live för mig var Sachsenring 2002 när 500 och MotoGP körde tillsammans och 500:orna ledde tills de körde ut varandra (Barros och Jacque?). Då fick man alla ljud man kunde önska sig, det var helt fantastiskt. :yoparty

WASP skrev:
Mein gott... vadå krävs, angående körskicklighet krävs det lika mycket för att köra fort 125 som motogp, vad som skiljer är ju att det krävs lite mer fysisk styrka...
Nja, där håller jag inte med (och eftersom jag inte kört någon av klasserna är det enbart spekulationer baserade på andras erfarenheter) då det ska vara en helt annan teknik att hantera en MotoGP hoj och en 125/250. Inbromsning, kurvtagning, acceleration osv kräver nog inte enbart fysik utan även en viss teknik.

Alla har rätt till sin uppfattning och personligen ser jag ingen större tjusning varken med 125 eller 250 från min sköna fåtölj men det är jag det :)

Tackar för svaren!

sandstream skrev:
Nja, där håller jag inte med (och eftersom jag inte kört någon av klasserna är det enbart spekulationer baserade på andras erfarenheter) då det ska vara en helt annan teknik att hantera en MotoGP hoj och en 125/250. Inbromsning, kurvtagning, acceleration osv kräver nog inte enbart fysik utan även en viss teknik.

Alla har rätt till sin uppfattning och personligen ser jag ingen större tjusning varken med 125 eller 250 från min sköna fåtölj men det är jag det :)

Tackar för svaren!
Jo... men alltså du skrev ju att det verkar inte krävas så mycket av en 125/250 förare jämfört med motogp i ditt tidigare inlägg... sen att det skiljer lite i tekniken är ju inte så konstigt. Det pedrosa nämnde var ju just den fysiska biten. Sedan verkar han ju inte ha så överdrivet mycket problem med körtekniken efter vad man såg på varvtiden.

sandstream skrev:

Tackar för svaren!

Har inte du ett jobb att sköta?

sandstream skrev:

Tackar för svaren!

Klart att hojarna kräver olika teknik. Det kräver uthållighet att köra 125 och 250 också. Hårdare bromsningar där än i MotoGP exempelvis..
Sen går det ju åt mer kraft åt att bryta de tyngre cyklarna, särskilt med gyrokrafterna från den stora motorn.
Sen krävs det nog sin man att köra en 250 någon sekund långsammare än Rossi med sin motoGP-cykel. Där motogphojen har mer än dubbla effekten.

oFFkeFF skrev:
Det kräver uthållighet att köra 125 och 250 också. Hårdare bromsningar där än i MotoGP exempelvis..

Hur kan det bli hårdare inbromsningar i 125/250? :va De går ju långsammare innan inbromsningen och väger mindre samt har snarare högre kurvhastighet. Jag tycker det är mycket hårigare att bromsa en tyngre hoj, även från samma hastighet.

Ninjaboy skrev:
Hur kan det bli hårdare inbromsningar i 125/250? :va De går ju långsammare innan inbromsningen och väger mindre samt har snarare högre kurvhastighet. Jag tycker det är mycket hårigare att bromsa en tyngre hoj, även från samma hastighet.

Massa-Fart-Sträcka. Tyngre hojar har avsevärt längre bromssträckor, och det inte enbart bereonde på hastighet.
Kortare bromsträckor=högre g-krafter.

Edit: Dessutom högre kurvhastigheter, så mera G i svängarna också.

Ninjaboy skrev:
De bromsar ruskigt sent... Sen spelar hojens vikt ingen roll i sammanhanget, rent konditionsmässigt. Det är ju bara din egen vikt du skall hålla emot med muskelkraft (genom att hålla emot med armarna).

WASP skrev:
Jo... men alltså du skrev ju att det verkar inte krävas så mycket av en 125/250 förare jämfört med motogp i ditt tidigare inlägg... sen att det skiljer lite i tekniken är ju inte så konstigt. Det pedrosa nämnde var ju just den fysiska biten. Sedan verkar han ju inte ha så överdrivet mycket problem med körtekniken efter vad man såg på varvtiden.
Nej, jag skrev "Det verkar helt enkelt inte krävas lika mycket av föraren för att bemästra en 125/250 som en MotoGP-hoj."

Pedrosa sa att det var en annan teknik och att det krävde bättre fysik än att köra 250.

sandstream skrev:
Nej, jag skrev "Det verkar helt enkelt inte krävas lika mycket av föraren för att bemästra en 125/250 som en MotoGP-hoj."

Pedrosa sa att det var en annan teknik och att det krävde bättre fysik än att köra 250.

Man ska ha i åtanke att lille Dani väger 47 kilo, han menade med största sannolikhet muskelmassa. Katoh var också en liten skit och klagade också på att han inte hade muskler för att bryta omkring hojen ordentligt när han kom från 250:n.

Jag som har erfarenhet av både 125-racers och tyngre hojar på bana tycker att det är ungefär lika jobbigt fast på olika sätt. På 125:an har man mycket mer kraft att hålla emot i inbromsningarna, dels tack vare körställningen och dels tack vare G-krafterna. Tunga hojar är å andra sidan betydligt jobbigare att få att ändra kurs, speciellt i höga farter. I 200 får man nästan hänga sig på ena sidan och slita ner en R1:a för att den inte ska fortsätta rakt fram. En 125-racer duttar du till lite i styret så trillar den in i kurvan.

Chris Ash skrev:
Jag som har erfarenhet av både 125-racers och tyngre hojar på bana tycker att det är ungefär lika jobbigt fast på olika sätt. På 125:an har man mycket mer kraft att hålla emot i inbromsningarna, dels tack vare körställningen och dels tack vare G-krafterna. Tunga hojar är å andra sidan betydligt jobbigare att få att ändra kurs, speciellt i höga farter. I 200 får man nästan hänga sig på ena sidan och slita ner en R1:a för att den inte ska fortsätta rakt fram. En 125-racer duttar du till lite i styret så trillar den in i kurvan.
Varför kan du inte alltid vara så där saklig? Snyggt :tummenupp
(Från han som alltid skriver sakliga och bra inlägg :rolleyes:)

När Oscar provade 250 i Sviestads B-race (och vann direkt) så höll han på att köra av i crossböjen (den lilla vänsterknixen), inåt!

Ninjaboy skrev:
När Oscar provade 250 i Sviestads B-race (och vann direkt) så höll han på att köra av i crossböjen (den lilla vänsterknixen), inåt!

jag låg bakom och undrade vad han höll på med........sen på racet var jag varvad :mad:

titum skrev:
jag låg bakom och undrade vad han höll på med........sen på racet var jag varvad :mad:

Har du vaknat till liv nu igen? Hur kändes det att se mitt bakhjul på Knutstorp? :D

Bäst du vänjer dig..... :arsele

Allvarligt talat, har du köpt Kilanders hoj än?

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back