Varseljacka + skyddsjacka

johanssonsan

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Pegaso 650
Är detta en optimal kombination nu när hösten närmar sig?

Bifogat

• 900665_c (WinCE).jpg
    900665_c (WinCE).jpg
    9.9 KB · Visningar: 133
  • 2b_koertafront (WinCE).jpg
    2b_koertafront (WinCE).jpg
    24.1 KB · Visningar: 117
  • 2a_koertaback (WinCE).jpg
    2a_koertaback (WinCE).jpg
    23.5 KB · Visningar: 106
johanssonsan skrev:
2450884 Acerbis Koerta
Den ar ball! Ser bra ut, Har du anvant sjalv?

Annars sa har jag sjalv funderat i liknande banor, ocksa for att kunna latta kladseln lite under sommaren. atminstone nar man bara ska puttra omkring lite.

Bestaller man den pa natet eller?

Varseljacken ser riktigt bra ut..
Var får man tag på en sådan???

För övrigt så tycker jag kombinationen verkar vettid. Är varseljackan inte för tjock skulle jag ta den utanpå mitt vanliga skinnställ..

Varseljackan finns hos Jula. www.jula.se , kostar 249.- !! med avtagbart fleecefoder.Vindtät. Enkelt utförande till mycket bra pris.
Skyddsvästen från MC handlare. Optimala kombinationen? Får se vad det blir för byxor.

Har varit "nära" några gånger nu. De jag har fått kontakt med säger alla "jag såg dig inte". Hoppas att jackan hjälper.

Kajan skrev:
2451038 Den ar ball! Ser bra ut, Har du anvant sjalv?

Annars sa har jag sjalv funderat i liknande banor, ocksa for att kunna latta kladseln lite under sommaren. atminstone nar man bara ska puttra omkring lite.

Bestaller man den pa natet eller?

Jooo använder själv. Med skyddsjackan under bestämmer du själv hur mycket som behövs över. Tidigare i sommar räckte det med en tröja.
Jackan från Jula. Skydden från MC handlare.

Last edited:
Vill bara påpeka att Dainese-skyddsjackorna ser lite mera tåligare ut ;).

Om ni ska köpa skyddsjacka kan jag lätt rekomendera Alpinestars Tech Series skyddsjacka :tummenupp , Både snygg, bra passform och tålde en marksyning (i låg fart) på asfalt... Riktigt skönt på varma dagar att köra med skyddsjacka å tröja bara.. :)

Migael skrev:
2451138 Vill bara påpeka att Dainese-skyddsjackorna ser lite mera tåligare ut ;).

Finns flera Dainese modeller som är OK. Andra har enligt min mening för små och mjuka skydd. Märk att tex. Acerbis har hårda skydd på både överarm och underarm. Tror att även UFO:s är hårda.

JackDaniels skrev:
2451155 ...Både snygg...
Snygg?! Är det ett viktigt kriterium vid inköp av skyddsjacka/väst?

Perfekt för enduro/offroad, däremot är jag tveksam till kombinationen på asfalt, inte mycket till slitskydd när man hasar fram längs asfalten i 150 km/h.

Jacka i varselfärg funkar!
Jag har en "Halvarsson Halogen" som jag tar utanpå skinnstället ibland.
Bilarna flyttar sig när man kommer, det verkar som att de tror jag är polis :D
Och det vet vi väl alla att poliser ser man ju.

sgtpepper skrev:
2451230 Snygg?! Är det ett viktigt kriterium vid inköp av skyddsjacka/väst?

Perfekt för enduro/offroad, däremot är jag tveksam till kombinationen på asfalt, inte mycket till slitskydd när man hasar fram längs asfalten i 150 km/h.
men de e aldrig fel el hur..annars skulle vi alla åka i svart skinställ allahopa ba..
sen skrev han ju lite mer

"Både snygg, bra passform och tålde en marksyning (i låg fart) på asfalt.."

ozeo skrev:
2451774 men de e aldrig fel el hur..annars skulle vi alla åka i svart skinställ allahopa ba..
sen skrev han ju lite mer
Jo, men snygg är för mig ett epitet som liksom inte fungerar på en skyddsjacka. Det är som att säga att "det här armeringsjärnet är inte bara bra att armera betong med, det är snyggt också". En skyddsjacka är varken ful eller snygg, det är en grunka man har under crosströjan för att skydda mot slag. Någon måtta på utseendebögeriet måste det väl finnas inom sporthojsvärlden, ingen jävel som kör cross skulle påstå att en skyddsjacka är snygg.

johanssonsan skrev:
2451112 Varseljackan finns hos Jula. www.jula.se , kostar 249.- !! med avtagbart fleecefoder.Vindtät. Enkelt utförande till mycket bra pris.
Skyddsvästen från MC handlare. Optimala kombinationen? Får se vad det blir för byxor.

Har varit "nära" några gånger nu. De jag har fått kontakt med säger alla "jag såg dig inte". Hoppas att jackan hjälper.

Jooo använder själv. Med skyddsjackan under bestämmer du själv hur mycket som behövs över. Tidigare i sommar räckte det med en tröja.
Jackan från Jula. Skydden från MC handlare.

Snarare 995:-
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=9244688&pf_id=SE-900210

Jag är för en lag som säger att alla mc åkare ska ha flouriserande kläder på sig...

sgtpepper skrev:

Precis som ozeo sa så skrev jag väl lite mer än att den va snygg?

Även om de inte är mycke till skydd i 150 så är det fortfarande mer skydd än om jag vurpade i endast tröja :yoparty

sgtpepper skrev:
2451230
Någon måtta på utseendebögeriet måste det väl finnas inom sporthojsvärlden, ingen jävel som kör cross skulle påstå att en skyddsjacka är snygg. .

Känns ju bättre att slänga 3500:- på en snygg pryl än nåt som ser ut som kriget (speciellt om den inte är nåt bra skydd heller, då är de ju bara utseendet jag betalar för :D )

sgtpepper skrev:

Kanns som man garna tar pa sig skinnjackan over om man ska ut o gora annat an att puttra omkring lite. Dessutom skont om man ska ligga pa motorvag i nagra timmar.

Finns aven kortbyxor som liknar skyddsjackan. Ger extra skydd at hofter o svanskota :tummenupp samt slitskydd pa skinkor o lar
sen vet jag inte hur det funkar med losa knaskydd men susp o sen kora naken elller??.

Halvarsson Halogen kanske..

gul.gif

Rasorblade skrev:
2452911 Halvarsson Halogen kanske..

gul.gif

Jula 295.-, Halogen 1600.-, det är skillnaden för mig. Julas har fetare reflexer! Annars tror jag att Julas variant duger - dessutom fodrad och har löstagbara ärmar. Så får man en reflexväst.

Du Kajan, vill rekommendera komplettering med njurbälte om du ska ligga pa motorvag i nagra timmar - i Albanien.

Last edited:
Nu när höstmörkret sänker sig kör jag med räddningstjänstens reflexväst. Folk tittar lite konstigt på mig vid rödljusen :)

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti