Varning....

War-psycho skrev:
2161190 Jag har verkligen något emot sån typ av registrering.

Om väktarna inte får fota klottrarna, så ska hojåkare inte behöva fotas heller.

Rena daktningen ju, som dom ej får göra vid mindre brott.
(Daktning = När dom fotar & tar fingeravtryck av gripna som begått "riktiga" brott.)

Jag vägrar bli behandlad som nån j-vla kriminell på det sättet.

DE har säkert tillstånd för sin lilla databas med foton. De får, prixis som du får, fota allt som inte är ett sk. skyddsobjekt. Problemet kommer först när bilderna skall användas till något specifikt ändamål. Dock skall tilläggas att du behöver inte manekänga för dem. Om de vill fota, så säg bara: javisst fota på ni, ta på dig hjälmen o åk därifrån.
Det finns en hel tråd om detta, men jag orkar inte söka efter den nu.

http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm
 
War-psycho skrev:
Om väktarna inte får fota klottrarna, så ska hojåkare inte behöva fotas heller.

ah, det var om fotografering och klottrarna jag läst tidigare, rimligtvis är det inte tillåtet att fotografera mc-förare
 
Trinity skrev:
2161232Ska f-n ha en påse bullar i cutsen :D
Glöm inte kaffet. Då blir de griniga. :7peta

Nästan så man blir sugen på att vara ute och köra extra mycket och extra lagligt bara för detta. Gärna bli stoppad flera gånger och de inte har något att anmärka på. Bara för att sabba statistiken för dem. :hihi
 
Är det köra lagligt styla veckan, på kilometern rätt :)

tänk bli stoppad flera gånger, tror jag måste ut och köra med stort smil
 
njelger skrev:
2157514 Denna nya trend. Har de tillstånd till ett sådant register?

Har du tillstånd för att fota med din digitalkamera?? :fatta!

De BEHÖVER inget tillstånd för att dokumentera och lagra information som kan komma att behövas i en eventuell utredning. De är SKYLDIGA att göra det. Och en bild säger mer än tusen ord.

Skillnaden mellan att textuellt beskriva hur t.ex. din felaktiga regskylt ser ut och är monterad är krångligare och ger möjlighet till fler feltolkningar än att de tar en bild på eländet. Det förbättrar både din och polisens bevissäkerhet.
 
2006-05-15 Stockholms län]
Trafikkontroller
Vissa av trafikpolisenhetens aktiviteter under vecka 20.
Måndag 15 maj 2006 – Söndag 22 maj 2006
Måndagen den 15 maj
Mopedkontroller inom Norrorts pmd under dagen.
Riktade trafikinsatser inom Roslagens pmd under dagen.
Övervakning av aggressiv körning E4- AB-län under kvällen
Tisdagen den 16 maj
Mopedkontroller inom Söderorts pmd under dagen
Riktade trafikkontroller i de södra länsdelarna under eftermiddagen.

Onsdagen den 17 maj
Mopedkontroller inom Citys pmd under dagen
Riktade trafikkontroller i de södra länsdelarna under kvällen

Torsdagen den 18 maj
Riktade trafikkontroller inom hela länet under dagen

Fredagen den 19 maj
Mopedkontroller inom Södertörns pmd under dagen
Riktade trafikkontroller inom citys pmd under dagen

Lördagen den 20 maj
Bromma flyg fyller 70 år. Räkna med mycket trafik i området runt flygplatsen.

Söndagen den 21 maj
Hastighet- och beteendeövervakning på huvudvägnätet under dagen.



”TRAFIKPOLISEN DIN VÄN PÅ VÄGEN”
 
Lime skrev:
2161493 Har du tillstånd för att fota med din digitalkamera?? :fatta!

De BEHÖVER inget tillstånd för att dokumentera och lagra information som kan komma att behövas i en eventuell utredning. De är SKYLDIGA att göra det. Och en bild säger mer än tusen ord.

Skillnaden mellan att textuellt beskriva hur t.ex. din felaktiga regskylt ser ut och är monterad är krångligare och ger möjlighet till fler feltolkningar än att de tar en bild på eländet. Det förbättrar både din och polisens bevissäkerhet.

Skillnaden mot när jag fotar med min digitalkamera och när polisen gör det, är att jag gör det för eget bruk, de gör det för att bygga ett register.
De får fota och lägga in till ditt ärende, men de får inte fota dig om du inte gjort något, eller om ärendet avslutas på plats med att du erkänner.
Att fota din motorcykel och lägga i ett register får de säkert, det går ju inte under några persondatabaslagar.
I övrigt får ju polisen fota precis som alla andra, dvs allt förutom skyddsobjekt och i lokaler där det uttryckligen är förbjudet att fota.
 
Var ute o körde igår med en polare då en polisjeep började följa efter oss vi körde lagligt så det var väl inga problem sen kör han förbi mig och slår på lysena för min kompis , jag stannar också bakom dem och tänkte vänta. Polisen kollar körkort på polarn och säger att han kan kolla mitt också nu när jag också står där, inga prob med det. Sen tar han fram blåsapparaten (hjärtat i halsgropen hade varit ute dan innan) men kände ju inget av det. fick blåsa, väntade en av de länsta minuterna jag varit med om. Sen sa han ser bra ut det här ha en bra dag hej då grabbar. Var ju inte bakis eller nåt men man vet ju alldrig :) . Förövrigt en väldigt trevlig polis glad o pratsam. Var bara glad o trevlig så är de nog bussiga tillbaks, jag har miniblinkers ,hejohå avgasrör ingen skyltbelysning eller reflex bak som han inte sa ett ljud om.
 
Det är väl skillnad, om de fotar med syfta att bygga ett register med mamn & personnummer o shit knutet till bilden. Undrar om datainspektionen vet om detta :va
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top