Magnus S
Ny medlem
Hej alla ägare till Yamaha R1 års mod 04-05
Som ni säkert vet så är yamaha känt för att ha en bra ventiljusterings intervall.
Men akta er ni som hört att er guldklimp har börjat ticka och att dom på yamaha säger att de ska låta så!
Jag har kört in min hoj enligt konstens alla regler och när min hoj en 05:a hade gått 600 mil så började det ticka högt från ventilerna. Jag har aldrig övervarvat motorn eller kört med låg olje nivå ej heller åkt på bakhjulet vilket under längre sträckor kan skada motorn för att sumpen inte är byggd för detta och motorn då heller inte suger olja och smörjer som den ska.
Yamaha fick snällt riva ner min motor. Man mätte ventil spel och en insugs ventil visade sig ha ökat från nu vill jag tro det var ett spel på (o,15 -0,23 tillåten tolerans) till 0,63. Det fanns inte ens shims som täckte detta gap.
man tittade även på ventilen och upptäckte att det i ventilens topp måste ha varit någon fel i härdning eller dyligt för det hade börjat käka i ventil toppen alltså den del som ligger mot shimsningen. Hade jag kört typ 1200 mil eller mer så hade ventilen mer eller mindre fallit ner i Cylindern..... då hade det blivigt riktigt trist
Jag tror att det är fler som upplevt samma sak som jag.
På yamaha har man nummer ändrat detaljen dvs det nummer som står på ventilen vilket tyder på en defekt i tidigare ventiler och nu finns det nya ventiler som visade sig vara något tyngre. troligtvis annan härdning alt. material
Hur många mer än mig har råkat ut för detta eller har skrammel eller tickande i sin pärla ???????
Som ni säkert vet så är yamaha känt för att ha en bra ventiljusterings intervall.
Men akta er ni som hört att er guldklimp har börjat ticka och att dom på yamaha säger att de ska låta så!
Jag har kört in min hoj enligt konstens alla regler och när min hoj en 05:a hade gått 600 mil så började det ticka högt från ventilerna. Jag har aldrig övervarvat motorn eller kört med låg olje nivå ej heller åkt på bakhjulet vilket under längre sträckor kan skada motorn för att sumpen inte är byggd för detta och motorn då heller inte suger olja och smörjer som den ska.
Yamaha fick snällt riva ner min motor. Man mätte ventil spel och en insugs ventil visade sig ha ökat från nu vill jag tro det var ett spel på (o,15 -0,23 tillåten tolerans) till 0,63. Det fanns inte ens shims som täckte detta gap.
man tittade även på ventilen och upptäckte att det i ventilens topp måste ha varit någon fel i härdning eller dyligt för det hade börjat käka i ventil toppen alltså den del som ligger mot shimsningen. Hade jag kört typ 1200 mil eller mer så hade ventilen mer eller mindre fallit ner i Cylindern..... då hade det blivigt riktigt trist
Jag tror att det är fler som upplevt samma sak som jag.
På yamaha har man nummer ändrat detaljen dvs det nummer som står på ventilen vilket tyder på en defekt i tidigare ventiler och nu finns det nya ventiler som visade sig vara något tyngre. troligtvis annan härdning alt. material
Hur många mer än mig har råkat ut för detta eller har skrammel eller tickande i sin pärla ???????

Last edited: