Varning!!!!!Yamaha R1 04-05 ventil skrammel/tickande

Magnus S

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2008
Hoj
07-Yamaha R6, 08-Yamaha xt660z, 10- Aprilia RSV4 2010
Hej alla ägare till Yamaha R1 års mod 04-05
Som ni säkert vet så är yamaha känt för att ha en bra ventiljusterings intervall.

Men akta er ni som hört att er guldklimp har börjat ticka och att dom på yamaha säger att de ska låta så!
Jag har kört in min hoj enligt konstens alla regler och när min hoj en 05:a hade gått 600 mil så började det ticka högt från ventilerna. Jag har aldrig övervarvat motorn eller kört med låg olje nivå ej heller åkt på bakhjulet vilket under längre sträckor kan skada motorn för att sumpen inte är byggd för detta och motorn då heller inte suger olja och smörjer som den ska.
Yamaha fick snällt riva ner min motor. Man mätte ventil spel och en insugs ventil visade sig ha ökat från nu vill jag tro det var ett spel på (o,15 -0,23 tillåten tolerans) till 0,63. Det fanns inte ens shims som täckte detta gap.
man tittade även på ventilen och upptäckte att det i ventilens topp måste ha varit någon fel i härdning eller dyligt för det hade börjat käka i ventil toppen alltså den del som ligger mot shimsningen. Hade jag kört typ 1200 mil eller mer så hade ventilen mer eller mindre fallit ner i Cylindern..... då hade det blivigt riktigt trist
Jag tror att det är fler som upplevt samma sak som jag.
På yamaha har man nummer ändrat detaljen dvs det nummer som står på ventilen vilket tyder på en defekt i tidigare ventiler och nu finns det nya ventiler som visade sig vara något tyngre. troligtvis annan härdning alt. material

Hur många mer än mig har råkat ut för detta eller har skrammel eller tickande i sin pärla ??????? :confused:

Last edited:
Jag har inga plågor längre ville bara varna andra som kör samma.... efter bytet spinner min som en katt igen och den har aldrig gått så fint som den gör nu...

Bespara de skämtsamma kommetarerna. Trådskaparen har ju trots allt ett viktigt budskap att förmedla.

Min R1 05a gick det in te så bra för.
Detta tickande /släpande ljud var det många som lyssnade på och det var
ingen som tog det på allvar ....alla yamaha tickar hette det.

Men.. sen hände det som du skrev.:huvet ..ventilen lossnade och pajade massor i min motor....1500mil!

Men ett stort tack till yamaha center som fixade till detta under sommaren så det blev lite hoj åka av denna våta sommar.:D :yoparty

Last edited:
Min R1 05a gick det in te så bra för.
Detta tickande /släpande ljud var det många som lyssnade på och det var
ingen som tog det på allvar ....alla yamaha tickar hette det.

Men.. sen hände det som du skrev.:huvet ..ventilen lossnade och pajade massor i min motor....1500mil!

Men ett stort tack till yamaha center som fixade till detta under sommaren så det blev lite hoj åka av denna våta sommar.:D :yoparty

Då kommer man ju osökt in på frågan hur många är det som kört ventil ras och till följd av det motor ras på 04-05 R1:confused:

Detta kan bli riktigt dyrt för yamaha dom borde gå ut men en återkallelse och skrivning till samtliga ägare med garanti kvar den ska ju täcka denna kostnad och alla borde få sina ventiler bytta tycker man ju.

Last edited:
Då kommer man ju osökt in på frågan hur många är det som kört ventil ras och till följd av det motor ras på 04-05 R1:confused:

Detta kan bli d
riktigt dyrt för yamaha dom borde gå ut men en återkallelse och skrivning till samtliga ägare med garanti kvar den ska ju täcka denna kostnad och alla borde få sina ventiler bytta tycker man ju.

De har säkert räknat på det och kommit fram till att det är billigare att laga de som går sönder istället för att ta in alla.

Hade en 03:a som började ticka runt 600 mil. Har ingen aning om det är samma ventiler i den som i 04-05. Vet inte vad som hände sen eftersom jag sålde den 200 mil senare.

Någon som vet vad detta kan vara då?
Jag har fått vibbrationer i bromshandtaget / styret dom uppkommer vid broms när man lägger på lite broms från 110 ner till 80 sedan försvinner dom. Det känns obehagligt skakar lite i styret och inger inget förtroende.
Det är inget pumpande i handtaget som indikerar Skeva skivor och beläggen har jag bytt.
Ingen blir klok på problemet men det känns som lite frossa typ i styret
skivorna är mätta och ligger inom toleranserna i skevhet och tjocklek....
Funderar på obalans om det kan kännas så eller att däcket i sig har fått broms klackar av mönsteret men tycker inte att det ser ut så direkt.
Någon som har en ide?????

Någon som vet vad detta kan vara då?
Jag har fått vibbrationer i bromshandtaget / styret dom uppkommer vid broms när man lägger på lite broms från 110 ner till 80 sedan försvinner dom. Det känns obehagligt skakar lite i styret och inger inget förtroende.
Det är inget pumpande i handtaget som indikerar Skeva skivor och beläggen har jag bytt.
Ingen blir klok på problemet men det känns som lite frossa typ i styret
skivorna är mätta och ligger inom toleranserna i skevhet och tjocklek....
Funderar på obalans om det kan kännas så eller att däcket i sig har fått broms klackar av mönsteret men tycker inte att det ser ut så direkt.
Någon som har en ide?????

Är ingen expert, men kontrollera om styrlagret glappar.

Ny R1:a

:yoparty
zoomimage.php

satsar nog på denna 2009......

Är det någon som varit i kontakt med Yamaha efter att ha läst denna tråd?

Skulle vilja veta om någon varit i kontakt med yamaha eller återförsäljare för att påtala detta fel efter att de läst denna tråd?
I så fall Vad har dom sagt?

glapp i styrlagret, hjullagren, ett ok som inte ligger i vinkel?? luft i nån bromsslang? dålig balansering?
något som har hänt med däcket? typ en hård smäll i stålkorden som kan skapa obalans?
hissa upp hojen fram o snurra hjulet för o kolla om det skevar nåt.

Tur du fick ventilerna fixade, sånt kan ju vara lurigt när det kommer smygande o man vänjer sig vid ljuden.

Jag lät en mekaniker på Yamaha lyssna på min R1-05:a (drygt 2000 mil) idag, och han menade att den lät fullt normalt.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman