Varning! Kinakopior florerar!

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
I lagen står det att man bara behöver hjälm. Så det där stämmer inte riktigt men jag förstår din poäng.
Därav trafikförsäkring.

Lagen säger en sak men läser man på många försäkringars villkor så står det ofta att godkänd skyddsutrustning måste användas... Länet där jag har min mc försäkrad står det så i alla fall....
 

Kneedrag

Guest
Lagen säger en sak men läser man på många försäkringars villkor så står det ofta att godkänd skyddsutrustning måste användas... Länet där jag har min mc försäkrad står det så i alla fall....

Jo det stämmer det du skriver. Jag svarade på Lassies inlägg om att fb inte ersätter sjukhusräkning om du åker utan godkända kläder.

Jag har då under mina hojår aldrig hört om någon som fått en fet sjukhusräkning pga av de inte bar godkänd utrustning.
Trafikförsäkringen ersätter den delen även om du är pundare , tjuv eller allmänt korkad och kör utan hjälm.

Det är mer premien som påverkas, kommer de på dig att åka utan mc-kläder efter en vurpa så är det en höjd risk att du får en dyrare premie och inte har råd att försäkra hojen nästa gång.
 

Lurvas

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Sonekulla
Hoj
Kawasaki Er6-n Track Edt
Måste säg att jag gillar läsningen.. Hur det allt för ofta blir moral diskussioner.. Om hur fel det är åka utan viss utrustning eller att snåla på sina inköp.

Om man väljer att köra med kopior för att det är billigare, oavsett om de är bättre eller sämre, så är det väl upp till var och en och inget man ska dömas för?
Det drabbar inte mig negativt om någon annan kör med kopior för att de känner att det är mer ekonomi i det. Det är väl upp till var och en och inget man ska behöva dömas för som sagt.

Jag kan förstå att man väljer att köpa billigare eftersom utrustning faktiskt kostar väldigt mycket. .
Personligen så kostar jag oftast hellre på mig det där lilla extra och får något som känns säkert, spec när det gäller skyddsutrustning. Är nog mer mentalt i vissa fall än vad det faktiskt gör skillnad. Att man väljer vissa märken istället för att köpa något billigare som säkert är lika bra..
Lite fåfängan som spelar roll där.

Men om de jag kör med eller möter på gatan har kopior eller original utrustning så är det inget som drabbar mig som sagt så varför lägga energi på att dumförklara och ha sig?
Det är upp till var och en vad man vill lägga pengar på och hur skyddad man känner sig om man nu faktiskt väljer kopior.

Tyckte tråden var väldigt intressant eftersom jag faktiskt missat att det var så jävligt även här på forumet med kopior som säljs som "äkta" varor.
Är nämligen just nu faktiskt på jakt efter handskar och har kollat en hel del här.
Men det kommer få bli att ge sig ner till butik och lägga ett par kronor extra.

Jag personligen tackar för tråden och varningen. Hade som sagt missat att det var så jävligt även här.

Lurad vill man ju inte bli.. Vill jag köpa äkta vara så vill jag vara säker på att jag får vad jag betalar för..
Vill jag köpa kopior så vill jag veta att det är kopior och betala betydligt lägre för det.

Köpte tex själv ett par broms/kopplingsgrepp på ebay nu i vintras som är kopior. Väldigt billiga och de känns betydligt bättre än mitt original grepp som jag lyckats kröka.
Eftersom man vet om att det är kopior så kommer man ha extra koll på hur allting reagerar när man nu ger sig ut och kör igen..

Men nu vet jag ju om att det är kopior och jag kan vara extra uppmärksam..
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Skyddsutrustning skulle jag nog inte köpa Kinakopior. Vanliga kläder däremot kan vara riktiga klipp.
Har själv besökt marknaderna i Peking och köpt kläder. Bl.a. Canada Gose-jackor för 2-400:-
Du kan inte se att det är en kopia, Värmen i jackorna är heller inte att klaga på. Köpte Calvin Clain kalsonger, 13 par för 60:- tillsammans, håller fortfarande efter 4 års användning och tvättande. Jeans för 120:- kopia på Beckham. Håller bättre än 1200:- jeans köpta i Sverige. Men man måste nog köpa på plats så man kan känna och klämma på grejerna. Det fanns även betydligt sämre kläder.
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Jag köpte ett par handskar från dhgate för runt 450kr inkl frakt. Man får vad man betalar för. Rejält skräp. Köp inte kopiorna. Vänster och höger hand är inte ens sydda på samma sätt. Vissa skinnbitar ligger över andra och tvärtom. Det skiljer mellan höger och vänster. Lillfingret är halva storleken på högerhanden kontra vänster med blodförstoppning som följd. Det är ca en halv centimeter i skillnad på lillfingret mellan händerna.

Lägg på några hundra lappar och köp billigare handske(enklare modell) i originalform. Sjukt mycket mer prisvärt och troligen säkrare än detta kinaskit.

Tycker synd om dom som köper detta skit för 1000kr på blocket...
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Lurigt det där. Trodde faktiskt folk köpte på FC moto och sålde vidare. Bara där kan det ju bli rätt stora skillnader jämfört med lokala affärer..
Köpte för några år sedan nu, två par därifrån, och de verkar ju vara bra grejor ivf än så länge. Betalade då strax över tusenlappen tror jag vid någon rea för paret.
 

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Lurigt det där. Trodde faktiskt folk köpte på FC moto och sålde vidare. Bara där kan det ju bli rätt stora skillnader jämfört med lokala affärer..
Köpte för några år sedan nu, två par därifrån, och de verkar ju vara bra grejor ivf än så länge. Betalade då strax över tusenlappen tror jag vid någon rea för paret.
Jag hoppas att FC-moto säljer riktiga grejer, annars åker väl halva SH runt me kinautrustning :banana
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Sitter och spanar efter en viss hoj på Blocket. Hela MC-delen är ju totalt NEDLUSAD av fiddys och annat Kina-crap.
Det verkar fullkomligt vimla av dessa missfoster därute. Hade ingen aning om att dessa var så populära.

För att köpa BEGGAT kinaskit måste man nog vara ganska trött?
 

PierreC

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Estocolmo
Hoj
BMW R1100S -04
Sitter och spanar efter en viss hoj på Blocket. Hela MC-delen är ju totalt NEDLUSAD av fiddys och annat Kina-crap.
Det verkar fullkomligt vimla av dessa missfoster därute. Hade ingen aning om att dessa var så populära.

För att köpa BEGGAT kinaskit måste man nog vara ganska trött?

Crap är verkligen rätta ordet. Jag, brorsorna och farsan köpte varsin 4-hjuling för några år sedan. Blev väl totalt i snitt 5 timmars aktiv körning / st innan de föll i bitar. Idag så finns 2 av 5 kvar i livet. Båda har dock en del fel, men man kan nog bygga ihop 1st som fungerar iaf... Skräp.... Hade iofs inte förväntat mig så mycket mer....
 

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Det är väl därför det finns så mycket beggat kinaskit på blocket, folk har insett vad det är för skräp de köpt och nu försöker de kränga det vidare för att rädda några kronor iallafall.
 

TimR

Ny medlem
Gick med
25 May 2011
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6 -01 | Kawasaki kx 250 -03
Jag köpte ett par Berik handskar på annons förra sommaren. Dom kom i en flashig förpackning med tag o allt. Dom höll i 2 veckors normalt användande. Svenska återförsäljaren hävdade bestämt att det var äkta men det tvivlar jag på...Ska det verkligen stå "Made in china" i ett italienskt märke?
 

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Katrineholm
Hoj
K5 Bana
Jag köpte ett par Berik handskar på annons förra sommaren. Dom kom i en flashig förpackning med tag o allt. Dom höll i 2 veckors normalt användande. Svenska återförsäljaren hävdade bestämt att det var äkta men det tvivlar jag på...Ska det verkligen stå "Made in china" i ett italienskt märke?

Vem var den svenska återförsäljaren ??
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
det väl inte konstigare än att be om att få kvittot på dom i original... då ser du ju vart dom är inhandlade. är dom så noga med att spara förpackningen så bör dom ju oxå ha kvittot kvar. vi snackar ju nya grejar inget kvitto = inget köp. o jag fatter inte varför man säljer nya handskor som är för små, det ju bara gå o byta dom. det brukar gå bra även om man använd dom en liten stund.
 

cibbe

Guest
Varför bli förvånad att det finns kopior på mc kläder? I kina kopierar dom allt dom kan.

Kopierar gör dom...
Men de flesta av tillverkarna har lagt sin "original" tillverkning i Kina.
Billigare att tillverka där just nu, Men det kommer att ändra sig.
Sist jag var på fabriken som min arbetsgivare äger i Kina fick vi även besöka några andra fabriker.
Bland annat ett par läderfabriker. Flera välkända tillverkare var representerade. Inte bara MC kläder utan annat också.
Det verkade som att låg och mellan pris produkterna tillverkades där medan de dyraste tillverkas i Europa.
Kanske väljer tillverkarna att producera lite av de produkter som är speciellt dyra att tillverka i Kina. Handskar till exempel. Mycket pill att få ihop dem.
Det som sen hamnar på den inofficiella marknaden kan vara de produkter som inte klarade kvalitetskraven.

Min reflektion över detta
 
Last edited:

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Ja det är måpnga företag som har sin tillverkning i Kina men det kopieras otroligt mycket med inom allt så varför skulle dom inte kopiera mc kläder? Finns ju både rikigt bra och dåliga kopior. Nu behöver ju inte en kopia vara dålig den kan hålla bättre kvalite än en "lågbudget" variant som säljs idag. Ta tex kläder där bra kopior håller bättre än original.

Om vi nu går in på mc kläder så köpte kompisen ett berik skinnställ för några år sedan. Efter 4 veckor gick sömmen upp till dragkedjan när vi var ute och körde. Han har inte vurpat med det. Ingen kopia utan fabrikationsfel men då kallas det "måndagsex" istället. han fick ut ett nytt. Nu är inte berik dåligt på något sätt. Var dom har sin tillverkning vet jag inte och om det skulle vara kina eller europa spelar ingen roll.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top