Varning! Kinakopior florerar!

• Thread starter Thread starter rfb
  • Start date Start date
Det är ju inte bara handskar det luras med, har sett annonser här på sporthoj med "brembo" bromspumpar där bilderna hade tagits rakt från annonsen på eBay. Dom försvann iofs efter någon dag.

Skulle bli minst sagt skitsur om jag blev pålurad sån porös skräpmetall, som kan vara en potentiell livsfara, utan att veta att det var en kinakopia.

Handskarna som säljs: http://www.sporthoj.com/annonser/?id=50592 ser inte ut som originalen om man jämför: http://image.automotive.com/f/image..._01_z+MC_tested+alpinestars_GP_pro_gloves.jpg

Edit: t.ex. så är alpinestars-a'et på pekfingret vänt åt fel håll..

Last edited:
Som FD aluminiumgjutare och multifräsjockey kan jag säga att det är en hel världs skillnad på aluminium och aluminium. Och även om det till och med är gjutverktyg från fabriken där de tillverkas kan det vara gamla och utslitna och kasserade verktyg som faller utanför toleranser så passformerna är fel och massa annat intressant. Så bara för att det är en klump aluminium betyder det inte att den är likvärdig med en annan snarlig klump aluminium. :)

definitivt är skillnad på alu och alu, men ingen här som gnäller på dessa handtag har gjort nå test för o se hur kvalitén på detta alu är utan skyller bara på låsta framhjul som vilken mekaniker som helst kan intyga att det handlar om felmontering och detta kan förekomma även på original grejer så det bör kollas upp ordenkligt att spelet är rätt när man monterar sådana grejer.

var mycket skitsnack om Arashi skivorna också från kina, var en tråd om nån som hade gjort tester på dessa och det visade sig att det var identisk metal blanding i skivorna som de flesta original skivor. dessa arashi säljs även i Usa som eftermarknads grejer. Själv körde jag 1 säsong på bana med arashi skivorna och de fungerade riktigt bra och slitaget var minimalt.
Så hade jag lyssnat på alla som skriker vargen vargen varje gång de hör Kina så hade jag varit flera tusen kr fattigare.

De som ofta uttalar sig har inte ens varit i kina och sett hur allt går till, utan sänder vidare de gamla historierna när kina kom igång med sin industriella teknik tillverkning.

Vet att det finns en tråd här på SH om kinahandtag som slutligen låste framhjulet och en vurpa som följd pga fel tolleranser. Lustigt att vissa här tycker att bedrägeri är ok.... Klart att man kan köpa kinagrejjer om man VET att det är kinagrejjer men när nån säljer det som original då pratar vi ju kriminellt...

läs det jag skrev ovan!

Last edited:
GP PRO kan man köpa i england från demon tweeks för 149 pund, så vi betalar överpris i sverige för alla mc prylar! Så 1200 spänn på sporthojs köp o sälj är ju inget mysko direkt.
Första gången jag fått skräp när jag handlat på forumet!

definitivt är skillnad på alu och alu, men ingen här som gnäller på dessa handtag har gjort nå test för o se hur kvalitén på detta alu är utan skyller bara på låsta framhjul som vilken mekaniker som helst kan intyga att det handlar om felmontering och detta kan förekomma även på original grejer så det bör kollas upp ordenkligt att spelet är rätt när man monterar sådana grejer.

var mycket skitsnack om Arashi skivorna också från kina, var en tråd om nån som hade gjort tester på dessa och det visade sig att det var identisk metal blanding i skivorna som de flesta original skivor. dessa arashi säljs även i Usa som eftermarknads grejer. Själv körde jag 1 säsong på bana med arashi skivorna och de fungerade riktigt bra och slitaget var minimalt.
Så hade jag lyssnat på alla som skriker vargen vargen varje gång de hör Kina så hade jag varit flera tusen kr fattigare.

De som ofta uttalar sig har inte ens varit i kina och sett hur allt går till, utan sänder vidare de gamla historierna när kina kom igång med sin industriella teknik tillverkning.

läs det jag skrev ovan!

Problemet är att det finns ett tjog tillverkare förutom den som ev gör grejerna som hamnar i USA via officiella kanaler. Grejer till Europa brukar oftast tillverkas i Taiwan då avgifterna blir lägre och det i de allra flesta fall blir bättre gjort.

Har pillat på saker direkt från fabrik i Taiwan och motsvarande från Kina.. Nästan som natt och dag. Nu förvisso inte MC relaterade grejer men ändå.

Köper du något som en ren kopia av något så kan det funka relativt bra. Men köper du något de fillijoxat ihop själv... Det kan bli riktigt :huvet

En nöjd mopedist köper olja och bensin..

En (miss)nöjd Kinamopedist köper olja, bensin och loctite på dunk :näsblod

Vem fan bryr sig ifall en kopia är likabra eller tillome bättre än originalet när säljaren säljer varan för 1000 spänn mer än han själv betalat och sen påstår att det är original.

Köper gärna och ofta saker från Kina o Hong Kong, men då betalar jag vad det är värt också o försöker inte kränga vidare som original till nån stackars ovetande.

Idioti att försvara sånt.

Kolla ni på all dyr utrustning ni köpt! så står det ofta Made i China på en liten flik.

Kolla ni på all dyr utrustning ni köpt! så står det ofta Made i China på en liten flik.

Sämsta inlägget. Det är ju inte ens det tråden handlar om och du kör EKO i tråden...läs inläggen FÖRST.

Klart sakerna är tillverkade i kina. Vi diskuterar att man säljer KOPIOR tillverkade i KINA med syftet att få köparen att betala ett ÖVERPRIS i tron att det är ÄKTA.

Du som skulle sälja dina äkta handskar...det är ju nu du kan lägga ut dem eftersom de är äkta och LÄTTARE få de sålda! Lycka till :)

Sämsta inlägget. Det är ju inte ens det tråden handlar om och du kör EKO i tråden...läs inläggen FÖRST.

Klart sakerna är tillverkade i kina. Vi diskuterar att man säljer KOPIOR tillverkade i KINA med syftet att få köparen att betala ett ÖVERPRIS i tron att det är ÄKTA.

Du som skulle sälja dina äkta handskar...det är ju nu du kan lägga ut dem eftersom de är äkta och LÄTTARE få de sålda! Lycka till :)

Hjälper dig att förtydliga.

KINA TILLVERKADE= OK
KINA TILLVERKADE KOPIOR= OK OM MAN VET OM ATT DET ÄR KOPIOR.
-------------------------------------------------------------------
KINA TILLVERKADE KOPIOR SOM SÄLJS SOM ÄKTA VARA= INTE OK!
KINA TILLVERKADE KOPIOR SOM SÄLJS TILL ÖVERPRIS= INTE OK!

Jag tackar för varningen. :tummenupp

Fattar inte att man lägger pengar på kopior när det gäller säkerhetsutrustning oavsett vart originalet är tillverkat.

Varumärket borgar för att i princip alla varor håller samma kvalité medans piraten endast(i bästa fall)ser likadan ut,om de är bra eller inte märker man först när man ligger på backen.

Efter att ha brutit handleden(ej hojrelaterat)så inser jag vad lång tid man är borta för en liten skitskada och kommer därför Inte att chansa vad gäller någon säkerhetsutrustning för att spara några kronor,det är helt enkelt inte värt det.

Om man handlar billiga kopior för "jag kraschar ju inte ändå"så kan man lika gärna köra utan.
Handlar man kopior för "de kanske funkar",väg då den ev. tiden du får vara sjukskriven och borta pga. skador för att det inte funkade och fundera på om det är värt de kronorna man sparar.

Det "dyra" originalet är testat och har varumärket bakom sig,dom skitar inte ner sitt namn för några kronor utan försöker hålla en jämn kvalité på sina produkter,piraten tar vad som finns till lägst pris bara det ser lika ut.

Att sälja kopior som original Är bedrägeri och de som gör det bör anmälas,om inte annat för att inte ont anande personer ska gå på bluffen och tro att de ska få en produkt som faktiskt har rätt råvaror i ytskikt,sömmar och förstärkningar och håller en minimikvalité vad gäller skydd.

Någon som skulle chansa på en skottsäker väst för halva priset och därefter testa den?

Henrik

Och vad är det som gör dessa hantag som du säger inte är bra så obra? Vet så många som köpt dessa och är riktigt nöjda, så hur jag än vänder och vrider på det kan jag inte förstå hur nån kan påstå att ett par handtag som är frästa ur Alu så de är identiska med märkes hantagen kan vara så dåliga.

Alla däck är lika bra, eftersom alla är gjorde i gummi?
Det första jag fick göra var att dra åt skruvarna, eftersom dom satt löst.
Handtagen glappar och skramlar fruktansvärt. Jämför tex Pazzo och kinaskramlet så förstår du:-)

Alla däck är lika bra, eftersom alla är gjorde i gummi?
Det första jag fick göra var att dra åt skruvarna, eftersom dom satt löst.
Handtagen glappar och skramlar fruktansvärt. Jämför tex Pazzo och kinaskramlet så förstår du:-)

usel jämförelse!

I boken Gomorra beskrivs hur samma fabrik tillverkar äkta Armani kostymer på dagarna och kopiorna på nätterna.
Jag har själv sett detta: En fabrik i östeuropa (EU-land) tillverkar två produkter av samma typ till 2 olika kunder efter kundernas specifikationer. Kunderna är ett amerikanskt och ett europeiskt företag. De färdiga produkterna säljs över hela Europa under kunderna varumärken. Men företaget har rätt sälja dem på hemma marknaden.
Det som skiljer det som säljs på hemmamarknaden är färgen på utsidan, varumärket och priset....
En förfalskning kan alltså vara likadan som originalet (bortsett från färg och pris)

I boken Gomorra beskrivs hur samma fabrik tillverkar äkta Armani kostymer på dagarna och kopiorna på nätterna.
Jag har själv sett detta: En fabrik i östeuropa (EU-land) tillverkar två produkter av samma typ till 2 olika kunder efter kundernas specifikationer. Kunderna är ett amerikanskt och ett europeiskt företag. De färdiga produkterna säljs över hela Europa under kunderna varumärken. Men företaget har rätt sälja dem på hemma marknaden.
Det som skiljer det som säljs på hemmamarknaden är färgen på utsidan, varumärket och priset....
En förfalskning kan alltså vara likadan som originalet (bortsett från färg och pris)

Men i 9 fall av 10 så är kopian skräp,skit, och värdelös.

Jepp,det är inte det det handlar om,kopian Kan vara bättre än originalet eller minst lika bra.......frågan är om du är villig att riskera det liv du har idag på att just den du köpte Inte är ett"löst skott"när det gäller säkerhetsutrustning.......eller ens ska behöva!

Eller betala för en "kanske original" eller en "riktig fejk",priset skiljer.
Mycket nog?
Möjligt,du bestämmer...

Väldigt sant. Dock görs de enorma mängder FEJK kopior som
inte har ens närheten samma kvalité. Bara för att laga dem riktigt billigt och sälja lika dyrt.

usel jämförelse!

NEJ, VÄLDIGT RÄTTVISANDE jämförelse.

Är det runt och gjort av gummi måste även skottkärredäcket vara lika bra...

Som skrivits innan om alumiumlegeringar finns det en uppsjö, några är mindre lämpliga till en del produkter men billigare. Används den kvaliten slits den väldigt snabbt.

Öööhhh e du dum på riktigt?

Vem fan köper beggade hanskar för nypris av en privatperson??? :va
Oavsätt om dom är nya...

Vad fan snackar du om?? Du verkar ju dum på riktigt :fatta!

Jag skrev
Lelles tar 2500
En privat person tar 1000 för likadan handske på blocket.. Man borde ju rynka på ögonbrynen med tanke på att dom är 1500:- billigare eller????

Vad fan snackar du om?? Du verkar ju dum på riktigt :fatta!

Jag skrev
Lelles tar 2500
En privat person tar 1000 för likadan handske på blocket.. Man borde ju rynka på ögonbrynen med tanke på att dom är 1500:- billigare eller????

Inte meningen att såra dig. Men om du köper ett par handskar från butik. Och sen kommer på att sälja dom. Va skulle du då ta för pris?? Låt oss säga nypris 2500 lelles. Fc moto 2000 hemkört till dörren.
Är inte då 1000-1500 kr ett ganska vettigt pris?
Lr hur skulle du prissätta?:va

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...