Varning för Prox Titanventiler

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag som nästan kan titulera mig inofficiell Honda uthållighetstestare (300h+ på min söta lilla 04a) har senaste tiden kört med Prox titanventiler (1500 riksdaler per ventil). Dessa installerade jag i början på säsongen. Efter inte många timmar (tja, 50-60 kanske) så gav den högra prox-ventilen upp. Skitkul tyckte jag å beställde en Honda orginal-ventil (ca 1100 riksdaler per ventil). Nu har jag väl kört en 30-40 timmar till och moppen kokade två tre gånger när jag var ute i skogen. Gissa vilken ventil som gav upp? Jo den vänstra, prox-ventilen. Innan mina Honda-ventiler gav upp första gången (ca 170 timmar på dem) så klarade dem av både att den kokade och att ventilspelet var lite tight.

Så i kort version; köp Honda orginal (eller yamaha, eller kawasaki eller va du nu än kör) och skit i eftermarknads-crap som visserligen e lättare men både dyrare och går sönder tidigare.

Ventilspelet tajt? Du måste mena ventilstyrningsspelet - men det mätte du väl upp när du monterade ventilerna? Insug bör ha 0.04 och avgas 0.06 med 5.00 skaft. Byter man ventiler utan att mäta upp spelet på styrningen får man ta smällarna.

andersbrink skrev:
2529921 Ventilspelet tajt? Du måste mena ventilstyrningsspelet - men det mätte du väl upp när du monterade ventilerna? Insug bör ha 0.04 och avgas 0.06 med 5.00 skaft. Byter man ventiler utan att mäta upp spelet på styrningen får man ta smällarna.
Spelet på styrningarna är okay, det jag menade var spelet mellan ventillyftarna och ventilerna.

Prox-ventilerna är smalare nertill än Hondas orginal, de har en annan beläggning också.

Jag har skaffat rostfria ventiler till min trimmade CRF500 de ska enligt uppgifter fungera mycket bättre...
Pm:a om du vill veta vad jag köpt för ventiler m.m

olof eriksson... nu byter jag ämne lite här men jag tänkte bara passa på att fråga lite om crf 450 och du har ju erfarenhet av den hojen så det räcker till och blir över.

hur ofta måste man byta kolv på den om man motionärskör på crossbana?
är det några andra stora grejer man måste byta eller räcker det med att byta oljor, filter, ställa ventiler och sånt annars?

har du provkört en ktm 525 på crossbana någon gång? jag har en sån nu och är sugen på att byta till crf 450 för 450'in verkar så smidig. är det stor skillnad på dessa hojar i hanterbarhet?

bmwjohan skrev:
2532698 olof eriksson... nu byter jag ämne lite här men jag tänkte bara passa på att fråga lite om crf 450 och du har ju erfarenhet av den hojen så det räcker till och blir över.

hur ofta måste man byta kolv på den om man motionärskör på crossbana?
är det några andra stora grejer man måste byta eller räcker det med att byta oljor, filter, ställa ventiler och sånt annars?

har du provkört en ktm 525 på crossbana någon gång? jag har en sån nu och är sugen på att byta till crf 450 för 450'in verkar så smidig. är det stor skillnad på dessa hojar i hanterbarhet?
Kolv tycker jag inte man ska köra mycke längre än 60 timmar på, Prox gör kolvar som har lite större kjolar och har svårare att tippa så att använda dem när man kört upp orginal-kolvarna är ett bra val.

Annars är det ventiler vid 150-200 timmar och jag bytte i förebyggande syfte vev vid 270 timmar, bytte alla lager i motorn då också, det bör man nog göra lite tidigare än vad jag gjorde... (men det är samma sak med alla andra modeller)

I övrigt gäller det bara att hålla efter den. Ventiler brukar man inte få ställa (utöver när hojjen är ny) förns dom börjar va färdiga. I övrigt är det enkelt å skruva i den.

60 timmar låter kort med tanke på att jag fått ihop 300 på två år men motionärsåkare på min crossbana drar ihop 60 timmar på två år typ. Beror helt på hur väl man använder den hur ofta man får byta grejjer ;)

Angående KTM vs Honda så upplever jag Hondan mer levande och mer lätthanterlig. KTMen har snällare och mer lättanvändt register men Hondan upplevs rappare (antagligen av samma orsak). Skulle välja Hondan före 525an vilken dag som helst, däremot står KTMs nya 450SXF över Hondan... (Hoppas jag får åka en sån i SM nästa år)

Olof Eriksson skrev:
2532800 Kolv tycker jag inte man ska köra mycke längre än 60 timmar på, Prox gör kolvar som har lite större kjolar och har svårare att tippa så att använda dem när man kört upp orginal-kolvarna är ett bra val.

Annars är det ventiler vid 150-200 timmar och jag bytte i förebyggande syfte vev vid 270 timmar, bytte alla lager i motorn då också, det bör man nog göra lite tidigare än vad jag gjorde... (men det är samma sak med alla andra modeller)

I övrigt gäller det bara att hålla efter den. Ventiler brukar man inte få ställa (utöver när hojjen är ny) förns dom börjar va färdiga. I övrigt är det enkelt å skruva i den.

60 timmar låter kort med tanke på att jag fått ihop 300 på två år men motionärsåkare på min crossbana drar ihop 60 timmar på två år typ. Beror helt på hur väl man använder den hur ofta man får byta grejjer ;)

Angående KTM vs Honda så upplever jag Hondan mer levande och mer lätthanterlig. KTMen har snällare och mer lättanvändt register men Hondan upplevs rappare (antagligen av samma orsak). Skulle välja Hondan före 525an vilken dag som helst, däremot står KTMs nya 450SXF över Hondan... (Hoppas jag får åka en sån i SM nästa år)

Ventiler vid 150-200tim??? mina var klappslut när hojen hade gått 50timmar!!!
(Ja dom är justerade)

gixxxerracing skrev:
2535824 Ventiler vid 150-200tim??? mina var klappslut när hojen hade gått 50timmar!!!
(Ja dom är justerade)
Vad har du haft för justeringar då? Dessutom är det väldigt viktigt att man inte varvar hojjen medans den e kall. Min första uppsättning ventiler for när vi hade hojjen på en mässa och någon drog igång den och drog den mot varvstoppen direkt. En hel del folk som behandlar hojjarna så på crossbanan också har jag sett.

Jag vet från andra som haft hondor som gått långt att de bytt ventiler runt 150-170 timmar, eller nästan alla som inte plågat moppen (på fel sätt).

Olof Eriksson skrev:
2537162 Vad har du haft för justeringar då? Dessutom är det väldigt viktigt att man inte varvar hojjen medans den e kall. Min första uppsättning ventiler for när vi hade hojjen på en mässa och någon drog igång den och drog den mot varvstoppen direkt. En hel del folk som behandlar hojjarna så på crossbanan också har jag sett.

Jag vet från andra som haft hondor som gått långt att de bytt ventiler runt 150-170 timmar, eller nästan alla som inte plågat moppen (på fel sätt).
Jag varmkör alltid noga...
Och ja kör inte moppen på annat sätt än vad den är till för...
Ska bli roligt att se hur den blir och gå eter trimmningen!:D
(Det räcker ju med att titta vad honda använder för material till styrningar, ventiler, m.m):mad:

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back