Varning för oljetryck, blinkande lampa

Clas-Daniel

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2023
Hoj
2010 Kawasaki Z750
Har haft hojen (2010 Kawasaki Z750) inne på service då den gick dåligt på låga varv.
För att felsöka så monterade dom på originaldämparen istället för mitt Akrapovic.
När dom konstaterade att akra-dämparen inte var problemet så monterades den på igen.
Problemet rättade till sig efter en stor service med byte av tändstift m.m.

Nu när jag fått tillbaka hojen så varnar den dock för oljetrycket när jag slår på tändningen.
Tydligen är det inte helt ovanligt när det sitter Akra på och då känner hojen av att avgasspjället är urkopplat som sitter ihopkopplat med vajrar med originalsystemet.

Jag är tyvärr inte så teknisk själv, så jag undrar om det finns något enkelt sätt att få bort varningen?
Misstänker att det kan bli problem vid besiktningen om lampan varnar.
 
Har haft hojen (2010 Kawasaki Z750) inne på service då den gick dåligt på låga varv.
För att felsöka så monterade dom på originaldämparen istället för mitt Akrapovic.
När dom konstaterade att akra-dämparen inte var problemet så monterades den på igen.
Problemet rättade till sig efter en stor service med byte av tändstift m.m.

Nu när jag fått tillbaka hojen så varnar den dock för oljetrycket när jag slår på tändningen.
Tydligen är det inte helt ovanligt när det sitter Akra på och då känner hojen av att avgasspjället är urkopplat som sitter ihopkopplat med vajrar med originalsystemet.

Jag är tyvärr inte så teknisk själv, så jag undrar om det finns något enkelt sätt att få bort varningen?
Misstänker att det kan bli problem vid besiktningen om lampan varnar.
Som Busaberg skriver så har det inget med varandra att göra.
Oljepumpen suger upp oljan från oljesumpen (botten på motorn) och skickar ut oljan under tryck i kanaler som går till kamaxlar, vevaxel och några andra ställen (lager) i motorn. Oljan går ut i lagringarna under tryck, sipprar ut vid sidan av lagren och rinner tillbaka ner i sumpen. Glömde - går igenom filtret också - samt, någonstans efter pumpen sitter oljetryckskontakten som - när den får tryck från oljan - släcker lampan. Oljepumpen drivs mekaniskt av motorn, som Steffe säger - snurrar inte motorn runt så finns inget tryck.

Ventiler i avgassystemet har inget med detta att göra - så varifrån kommer denna info?
Tydligen är det inte helt ovanligt när det sitter Akra på och då känner hojen av att avgasspjället är urkopplat som sitter ihopkopplat med vajrar med originalsystemet.
 
Lampan slocknar direkt vid start, så tror egentligen inte det är något problem med oljetrycket.
Någon skrev enligt nedan i någon annan tråd på nätet:
Det sitter en motor som reglerar avgasportar med vajrar på original för att få rätt motstånd på avgassystemet. När man tar bort vajrar och system så kan i vissa fall spjället hamna i fel läge eftersom det fortfarande rör sig utan vajrar och då tänds motorlampan i vissa fall
 
Lampan slocknar direkt vid start, så tror egentligen inte det är något problem med oljetrycket.
Någon skrev enligt nedan i någon annan tråd på nätet:
Det sitter en motor som reglerar avgasportar med vajrar på original för att få rätt motstånd på avgassystemet. När man tar bort vajrar och system så kan i vissa fall spjället hamna i fel läge eftersom det fortfarande rör sig utan vajrar och då tänds motorlampan i vissa fall
Motorlampa o oljetryckslampa är två helt olika saker
 
Inte fär att vara otrevlig men vad är det för yrande?

Du kan glömma samband mellan urkopplat avgasspjäll och oljelampa som ovanstående skrev.

Och vad är oddsen för att det skulle vara något med oljetrycket? Ytterst sällan någon har problem med det om man inte har läckage eller för lite olja i.

Har du ett nivåfönster för oljan så kolla det. Hojen ska stå upprätt när du kollar.
(Vanligtvis på höger sidan vid kopplingskåpan)


De flesta hojar varnar för oljetryck skulle jag vilja påstå. Sen finns det några som har nivåvarning.
 
Å sen "gick dåligt på låga varv"?

Vad är det för verkstäder nuförtiden som tror att det skulle vara ljuddämparen?
Har de gjort något så enkelt som att synka spjällen eller kollat tps? Ska ingå i "servicen"
 
Å sen "gick dåligt på låga varv"?

Vad är det för verkstäder nuförtiden som tror att det skulle vara ljuddämparen?
Har de gjort något så enkelt som att synka spjällen eller kollat tps? Ska ingå i "servicen"
Det gick på garanti, så det var en säljare jag pratade med :)
Men nedan skall vara gjort:
Nytt luftfilter
Nya vätskor
Nya tändstift
Kollade ventiler
Sedan satt var det spjällhus som satt löst och även 2ans tändspole.

Jag hann bara köra hojen en gång när jag köpt den och konstaterade då att den gick väldigt dåligt på låga varv.
Vad jag minns blinkade inte varningslampan och visade "Oljekannan" men kan ha missat det.

Det jag funderar på är om den skall göra det när man vrider om tändningen?
För när man sedan startar så slocknar allt och den går bra.
 
Inte fär att vara otrevlig men vad är det för yrande?

Du kan glömma samband mellan urkopplat avgasspjäll och oljelampa som ovanstående skrev.

Och vad är oddsen för att det skulle vara något med oljetrycket? Ytterst sällan någon har problem med det om man inte har läckage eller för lite olja i.

Har du ett nivåfönster för oljan så kolla det. Hojen ska stå upprätt när du kollar.
(Vanligtvis på höger sidan vid kopplingskåpan)


De flesta hojar varnar för oljetryck skulle jag vilja påstå. Sen finns det några som har nivåvarning.
Tack för svar!
Du får vara hur otrevlig du vill, jag uppskattar all hjälp jag kan få :)
Har kollat nivån och den är okej.
 
Det gick på garanti, så det var en säljare jag pratade med :)
Men nedan skall vara gjort:
Nytt luftfilter
Nya vätskor
Nya tändstift
Kollade ventiler
Sedan satt var det spjällhus som satt löst och även 2ans tändspole.

Jag hann bara köra hojen en gång när jag köpt den och konstaterade då att den gick väldigt dåligt på låga varv.
Vad jag minns blinkade inte varningslampan och visade "Oljekannan" men kan ha missat det.

Det jag funderar på är om den skall göra det när man vrider om tändningen?
För när man sedan startar så slocknar allt och den går bra.
När du vrider på tändningen så står ju motorn stilla.
Då har du inget oljetryck, ingen laddning och inga hjälpsystem igång (oftast).
När motorn börjar snurra så ska oljetryckslampan slockna och när motorn går ska laddlampan inte lysa.
Får du ett fel så kan oljelampan tändas eller motorvarningslampan.
Så länge det inte tänds något är allt OK.
 
Last edited:
När du vrider på tändnigen så står ju motorn stilla.
Då har du inget oljetryck, ingen laddning och ingahjälpsystem igång (oftast).
När motorn börjar snurra så ska oljetryckslampan slockna och när motorn går ska laddlampan inte lysa.
Får du ett fel så kan oljelampan tändas eller motorvarningslampan.
Så länge det inte tänds något är allt OK.
Inga varningslampor så fort jag startar.
Skumt att man låter en varningslampa blinka frenetiskt när tändningen är igång för att sedan slockna när man startar?
Känns verkligen som något är fel när en röd lampa blinkar intensivt :)
 
Verkar faktiskt vara så att det är precis så det skall vara. Varningslampan och oljelampan skall blinka vid tändningen utan att man startat hojen. Har inte haft det på tidigare hojar så blev lite förvirrad.
Både jag och verkstaden blandade ihop oljelampan och motorlampan.
Vi pratade om varandra och allt blev väldigt konstigt.

Ber om ursäkt att jag upptagit er tid!
 
Verkar faktiskt vara så att det är precis så det skall vara. Varningslampan och oljelampan skall blinka vid tändningen utan att man startat hojen. Har inte haft det på tidigare hojar så blev lite förvirrad.
Både jag och verkstaden blandade ihop oljelampan och motorlampan.
Vi pratade om varandra och allt blev väldigt konstigt.

Ber om ursäkt att jag upptagit er tid!
Men går den bra nu? Verkar ha varit lite skumma och klåpar-relaterade fel på den tidigare…
 
Men går den bra nu? Verkar ha varit lite skumma och klåpar-relaterade fel på den tidigare…
Den går bra nu, tack för att du frågar.
Kändes lite oproffsigt att sälja en hoj som gick väldigt dåligt på låga varv.
Den skulle varit servad och testkörd innan leverans enligt säljaren, men det kan jag konstatera att den inte var.
Nu är den dock servad och genomgången ordentligt (tror jag) som den såklart borde varit innan leverans.
Säljaren har dock gjort vad han kunnat för att lösa problemet. Man har ju varit med om säljare som zoomar ut helt när dom sålt varan redan.
 
För det första, be en moderator att ändra trådens rubrik ögonaböj...! Rubriken är grovt missvisande - kanske till och med stötande - då det inte alls finns några bevis för ett samband mellan lågt oljetryck och ljuddämpare från Akrapovic.

För det andra, läs instruktionsboken. Vad är det för lampa som lyser...? Ska den lysa innan start...? Ska den slockna efter start...? Är det möjligtvis så att du har en generell motorlampa som lyser för att någon har eliminerat avgasspjället med klåparmetoder...? Ta rätt på hur det ska vara och jämför med vad din hoj faktiskt gör.

Spjällhus och tändspolar som sitter löst nämns i texten ovan. Detta plus ett felaktigt eliminerat avgasspjäll antyder tyvärr en mindre seriös ägare före dig. Bra att du låter en verkstad kolla igenom hojen, men se också till att göra något åt avgasspjället. Det finns seriösare metoder än att bara haka av vajrarna. Det går också att köpa motstånd och andra små elektronikprylar som lurar hojen att avgasspjället fortfarande är aktivt. Återigen - jag har ingen aning om vad detta heter på Kawasakiska, men om det vore en Yamaha så googlar du efter "EXUP delete".
 
Inga varningslampor så fort jag startar.
Skumt att man låter en varningslampa blinka frenetiskt när tändningen är igång för att sedan slockna när man startar?
Känns verkligen som något är fel när en röd lampa blinkar intensivt :)
Att varningslamporna blinkar frenetiskt när tändningen är igång är för att du skall se att lampan inte är sönder utan fungerar. När du slagit till tändningen ska du alltså ha chansen att se att varningslamporna är hela. Sedan startar du motorn.
Då skall varningslamporna sluta lysa, visar att allt är som det ska.
Lyser dom inte då du slagit till tändningen så vet du att varningssystemet inte fungerar, STARTA inte.
Om lamporna inte slutar lysa när motorn gått igång, ja då är det något som är fel.
Kan var bra ide stänga av motorn och ta sig en funderare. Kolla oljenivå tex.
 
Last edited:
Att varningslamporna blinkar frenetiskt när tändningen är igång är för att du skall se att lampan inte är sönder utan fungerar. När du slagit till tändningen ska du alltså ha chansen att se att varningslamporna är hela.
Lyser dom inte då du slagit till tändningen så vet du att varningssystemet inte fungerar, STARTA inte.
Sedan startar du motorn. Då skall varningslamporna sluta lysa, visar att allt är som det ska.
Om lamporna inte slutar lysa när motorn gått igång, ja då är det något som är fel.
Kan var bra ide stänga av motorn och ta sig en funderare. Kolla oljenivå tex.
STARTA inte. Sen startar du motorn🤣
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top