Varning för ebay/GSP

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
CBR600F -93
Tänkte utfärda en liten varning för er som handlar från ebay USA.

För en tid sen har ebay börjat med något som kallas "Global Shipping Program". Man kan känna igen det på en auktion genom att "Import Charges" är specificerat med en summa. I korthet innebär det att du betalar en extra summa till ebay som sedan sköter frakt och ytterligare avgifter. Det är tanken i alla fall.

Skulle handla ett par gaffelben till en ZX14. Allt gick smidigt tills paketet nådde US Shipping Centre i Erlanger, KY. Där stoppades paketet, jag fick ett mail om att paketet ej kan levereras och jag fick pengarna tillbaka. Anledningen: "the shipment contained items that were found to be restricted for import to SE." Fick senare reda på från säljaren att det berodde på oljan i gaffelbenen.

Det som hände mig är kanske inte så farligt, mer besvärligt, men jag skulle ändå vilja att ni tar en funderare om det är värt det extra besväret som GSP kan innebära. Köpet verkar lösa sig ändå tack vare en sjysst säljare, men det hela känns ytterst löjligt.

Har ni andra erfarenheter med ebay och GSP? Dela gärna med er! Jag misstänker att jag skulle åkt på tull och avgifter här i Sverige trots att det (vad jag förstår) ska ingå i priset. Finns det fler därute som provat köpa via GSP?

Mvh Joakim
 

Bifogat

  • refund.png
    refund.png
    26 KB · Visningar: 628

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag handlade därifrån för nån månad sen.

Säljaren visste inte om att ebay la på en summa för tull, han blev rätt förvånad när jag bad honom ta bort summan, men gjorde det direkt utan diskussion.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Detta är inget jag använt så jag har inte råkat ut för det men kan tipsa om en annan grej. När man betalar med paypal så räknar paypal automatiskt ut vad kalaset kommer att kosta och man klickar nomalt bara "på belasta mitt konto". Igår märkte jag att deras växelrate är riktigt usel så då kan man klicka att man ska belasta sitt konto med det oväxlade beloppet istället och använda sig av bankens växelkurs. Det gjorde 7% i skillnad på det dragna beloppet. Inte jättepengar men man handlar ju ändå på ebay för att spara så värt att kolla upp. Handlar man för några tusen så finns flera hundra att tjäna.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Övrigt gällande GPS så hade ja en lång diskussion med Ebay själva i mail korrenspondans om att GPS innebär oftast orimligt hög fraktkostnad till skillnad mot om säljaren själv skickar det. Speciellt på mindre saker, Ebay är hala ålar och konstaterade att de är valfritt att anv. den tjänsten men den läggs på automatiskt om man inte klickar bort de när man lägger upp en auktion.

dom är medvetna om att frakten blir dyrare för att dom har bara två alternativ när dom skickar de Std. och Express (spårbara paket som är försäkrade) men på mindre saker som inte kostar så mycket är åtminstone inte ja intresserad av att betala för detta.

Dock så kan man höra av sig till säljaren och frågan om inte den kan köra utanför GPS så brukar de vara lungt 9 fall av 10.

Övrigt så kikade ja vidare på den där sk. tull/moms/vgifter kostnaden att den inte alltid stämmer på saker, även saker som inte ska vara belastade med denna kostnad (föremål med ett värde som är lägre än 300:) ha fått en orimligt avg. Men ebay menar på att de stämmer med reglerna för Sverige (i mitt fall) och inte dom som satt avg. utan hänvisar till våra Tullregler. :hihi Vet inte om man ska skratta eller gråta...

_Har dock inte köpt nått från Ebay i en större summa och med GPS för att konstatera om ja får betala Tull/moms här i Sverige också eller om denna avg. som Ebay tar ut verkligen stämmer, de återstår att se.

Konstaterade bara krasst att GPS är enbart smidigt för säljaren, inte speciellt smidigt för köparen som får fler avg. som inte än är konstaterat korrekta.
 

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
CBR600F -93
Detta är inget jag använt så jag har inte råkat ut för det men kan tipsa om en annan grej. När man betalar med paypal så räknar paypal automatiskt ut vad kalaset kommer att kosta och man klickar nomalt bara "på belasta mitt konto". Igår märkte jag att deras växelrate är riktigt usel så då kan man klicka att man ska belasta sitt konto med det oväxlade beloppet istället och använda sig av bankens växelkurs. Det gjorde 7% i skillnad på det dragna beloppet. Inte jättepengar men man handlar ju ändå på ebay för att spara så värt att kolla upp. Handlar man för några tusen så finns flera hundra att tjäna.

Detta är något jag också använder mig av. Vid stora summor kan det bli en hel del skillnad faktiskt, så jag debiterar alltid mitt konto i originalvalutan.

Kunde dom inte tömma gaffelbenen på olja och skicka dom på nytt?

Paketet med gaffelbenen är på väg tillbaka till säljaren och ska nu skickas privat utan GSP. Så det verkar lösa sig!

Om fler har erfarenheter, dela gärna med er!
 

Cujo

Medlem
Gick med
18 Nov 2003
Ort
Gbg
Hoj
När jag blir stor ska jag ha en...
Detta är inget jag använt så jag har inte råkat ut för det men kan tipsa om en annan grej. När man betalar med paypal så räknar paypal automatiskt ut vad kalaset kommer att kosta och man klickar nomalt bara "på belasta mitt konto". Igår märkte jag att deras växelrate är riktigt usel så då kan man klicka att man ska belasta sitt konto med det oväxlade beloppet istället och använda sig av bankens växelkurs. Det gjorde 7% i skillnad på det dragna beloppet. Inte jättepengar men man handlar ju ändå på ebay för att spara så värt att kolla upp. Handlar man för några tusen så finns flera hundra att tjäna.

Du får även passa dig när du själv reser! Många flygplatser "erbjuder" dig att betala i SEK istället för t ex EURO. Det är knappast för att vara snäll, utan det handlar givets om att du får betala affärens dyra växelkurs. Senast jag flög, för en månad sedan, så sade expediten inte ens nåt och jag var tvungen att trycka "cancel" på kortmaskinen för att välja bort betalning i SEK, så att jag kunde betala i Euro.
 

jompa25

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Ort
under en sten i skogen
Hoj
ingen
Kan bara hålla med om att GSP inte är någon hit för oss som handlar.
Köpte en kamera från staterna. kameran åkte runt i Illinois i över 4 dagar innan den gick till en internationell flygplats. sen gick det inte längre att spåra paketet längre.
tog överdrivet lång tid att få det jämfört med tidigare paket från staterna.
Det är även dyrt som f**.

Nu mera frågar jag säljaren om det går att få det utan GSP om det inte går väljer jag faktiskt att inte handla.
Finns rätt rolig läsning på ebays forum sida om GSP Från både säljare och köpare.
Finns vissa Säljare som hävdar att försäljningen gått ner när dom använder sig av det.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Kan bara hålla med om att GSP inte är någon hit för oss som handlar.
Köpte en kamera från staterna. kameran åkte runt i Illinois i över 4 dagar innan den gick till en internationell flygplats. sen gick det inte längre att spåra paketet längre.
tog överdrivet lång tid att få det jämfört med tidigare paket från staterna.
Det är även dyrt som f**.

Nu mera frågar jag säljaren om det går att få det utan GSP om det inte går väljer jag faktiskt att inte handla.
Finns rätt rolig läsning på ebays forum sida om GSP Från både säljare och köpare.
Finns vissa Säljare som hävdar att försäljningen gått ner när dom använder sig av det.

Jag väljer alltid bort säljare som har GSP. Om det inte skulle vara en väldigt specifik produkt som endast dom säljer, då försöker jag få det utan istället. Så det är föga förvånande att försäljningen har gått ner för dessa.
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Jag har köpt en del grejer till min Cheva från USA och betalt tull/moms via eBay i förväg enligt det nya systemet, "inga extra kostnader tillkommer".. Har beställt från bl.a. Summit Racing också, och även där (utanför eBay) så använder dom samma system med förbetalda tull/moms-avgifter..

Jag har inte behövt att betala någon mer tull eller moms.. men sakerna har ändå fastnat i tullagret på Landvetter och det har tagit typ en månad att få dom levererade.. Så den biten går inget smidigare, nästan tvärtom verkar det som..

Och det som jag reagerat på är att både Posten och Schenker sedan lägger på "expeditionsavgifter" på mellan 150-250:-.. Det gjorde dom inte förut, vet inte varför dom börjat med det..
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
upptäckte detta sattyg igår, var i färd med att beställa en liten skitsak för 150kr, när jag upptäckte att i princip alla säljarna höjt fraktavgiften med något så när 300%...

Jahapp, då var eBay förstört då... Börjar bli lönsamt att gå till närhandeln och handla det man behöver plötsligt... bye bye globalisering :mad: *bittersomfan*
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Fan att man såg det här nu...
Det förklarar varför det jag beställt helt plötsligt tar sån jävla tid och är omöjligt att spåra?
Ananrs när jag köpt från USA har alltid sakerna kommit nästan innan angivet datum. Nu var dels datumet anget med en skillnad på 2 veckor, samt att det snurrade där borta i Erlanger, KY ett gäng dagar av nån anledning.

Det som stör mig mest är just att det ska va så jävla svårt att spåra? Står att det är "In Transit with Destination Carrier" men N/A på vart det befinner sig. Så jag vet att det lämnat USA, men sen om det är i Sverige, Frankrike eller Kina har jag ingen aning om. Hyffsat störande.
 

HojBruden

Glad
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Blajd
Kan bara hålla med, GSP suger. Jag får betala extra frakt för att vara säker på att få betala avgifter vilka brukar missas i Sverige hälften av gångerna annars :mad:
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Du får även passa dig när du själv reser! Många flygplatser "erbjuder" dig att betala i SEK istället för t ex EURO. Det är knappast för att vara snäll, utan det handlar givets om att du får betala affärens dyra växelkurs. Senast jag flög, för en månad sedan, så sade expediten inte ens nåt och jag var tvungen att trycka "cancel" på kortmaskinen för att välja bort betalning i SEK, så att jag kunde betala i Euro.

Så gör de här o polen med, handlar med ica banken men jag säger alltid till att ta den inhämska valutan/får klicka själv. flyg med polsk personal brukar de oxå säga till om, de blir alltid lika förvånade när de kommer upp att man får välja valuta :D
 

moddlaren

Guest
köpte ett mikrosquirt från staterna och jag var väldigt tveksam till GSP men prövade att betala då paketet garanterat skulle fastna i tullen då summan med turbon och alla An kopplingar o annat pyssel hamnade över 1000 dollar, 14 dagar tog det och inga andra avgifter så för mej fungerade detta och det blev ändå ett antal 1000 lappar billigare än att köpa från engelska huvud leverantören av megasquirt och en lös turbo och allt annat pyssel bredvid.

nej ingen turbo hoj utan en turbomatad 70cc med insprut 2T givetvis:tummenupp
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Fan att man såg det här nu...
Det förklarar varför det jag beställt helt plötsligt tar sån jävla tid och är omöjligt att spåra?

De är lite intressant, de Eay hävdade när ja var i mail diskussion med dom var att OM man anv. GPS så har man "garanterad" tracking hela vägen och att detta skulle vara en fördel jämfört med om man inte anv de utan bara std. USPS eller liknande privat.

MEn då flera säger att man itne kan spåra de så är de ju skit och lögn de med, var en av anledningarna dom angav för att fraktpriset gått upp, samt att alla paket är uppklassade så dom är "försäkrade"
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Upptäckte GPS första gången i veckan när jag beställde ett par nya fotpinnar. Summan var väl rimlig i procent om man jämför med OM jag fått lösa ut det (viklet händer var fjärde gång ungefär). Kommer att undvika det i framtiden, då betalar jag hellre någon av mina märkeskompisar i staterna för att skicka hit det.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top