Varning för detta företag: MC-Poolen - RPM-MC - MC-Poolen.

Status
Ej öppen för fler svar.

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
MC-Poolen går i konkurs, återuppstår som RPM-MC med en målvakt & tidigare ägaren som "anställd" alla leverantörer till MC-Poolen blir blåsta på sina fordringar. Sedan då näringsförbudet tickat ut återuppstår MC-Poolen igen i samma lokaler & med samma gamle ägare (vill dock ej skylta med sitt namn på hemsidan - av någon anledning).
Seriöst- Nej; Förtroendeingivande - inte en chans; Anledning till varning - ja stor. Du bör sky företaget som pesten.

Trist att höra då man tittat runt i deras sortiment tidigare för ev. köp. Tack för varningen!

Trist att höra då man tittat runt i deras sortiment tidigare för ev. köp. Tack för varningen!

En sak ska dock gamla MC-Poolen ha kred. för & det är deras info/sök sida, då den fortfarande var uppdaterad; men det friskriver inte ägaren för sitt klandervärda beteende.

Är det säkert att det är en "taktisk konkurs" som man säger i ekonomiska termer, dvs att den var planerad och blåser leverantörer medvetet till skillnad från att göra en "vanlig" konkurs?

Att öppna upp samma firma i samma namn igen är inte så lätt i en så liten bransch om han "blåst" alla leverantörer.

Är du säker på att han helt enkelt inte gick i konken som många andra små mc-firmor gjort senaste tiden, och att han helt försöker rädda sin business? Fick han verkligen näringsförbud?

Säger inte emot dig, men ibland sprids lite väl elaka rykten från dem som inte fått sina pengar...

Vart kan man läsa mer om konkursen?

Jag fick infon av en av deras fordringsägare - Jofama som gjorde en jätte förlust i samband med konkursen. Konkursboet hade bara skulder. Genom att starta upp företaget i annat namn & ägare avskrevs skulderna.

Är det säkert att det är en "taktisk konkurs" som man säger i ekonomiska termer, dvs att den var planerad och blåser leverantörer medvetet till skillnad från att göra en "vanlig" konkurs?

Att öppna upp samma firma i samma namn igen är inte så lätt i en så liten bransch om han "blåst" alla leverantörer.

Är du säker på att han helt enkelt inte gick i konken som många andra små mc-firmor gjort senaste tiden, och att han helt försöker rädda sin business? Fick han verkligen näringsförbud?

Säger inte emot dig, men ibland sprids lite väl elaka rykten från dem som inte fått sina pengar...

Med tanke på hemsidan & sortimentet verkar inte så många grossister vara intresserade av samarbete. Det ser mer ut som om Han tömmer ett konkursbo (kläder).

Att gå i konkurs innebär att man försöker göra rätt för sig & betala sina fordringsägare efter bästa förmåga & inte som i det här fallet först skriva över allt på en polare för att sedan överlämna ett tömt konkursbo till konkursförvaltaren.
Att sedan Polaren startar upp en ny firma i samma lokal med "köpt" laget & den förre chefen som anställd är inte seriöst.

Borde väl vara upp till konkursfölvaltaren att avgöra vad som händer med bolaget och inte tidigare ägaren.

Nu tänker jag inte kommetera på det påstådda "fifflet" mer än att det verkar tråkigt.

Jag har själv handlat där och tyckte jag fick riktigt bra bemötande och service till skillnad från andra större butiker innanför tullarna t.ex.

T.ex. När jag handlade min nya hjälm där berättade dom massa (vad jag tyckte) nyttig info om hjälmar och säkerhet vilket stället jag köpte min gamla hjälm på inte. Dom yttrade sig inte ett skit och ville bara att jag skulle köpa hjälmen.

Så frågan är om det är "fiffel" eller bara ett tråkigt slut för en företagare som försöker.
Eller är det någon som har dåliga erfarenheter därifrån och känner sig lurad?

Med tanke på hemsidan & sortimentet verkar inte så många grossister vara intresserade av samarbete. Det ser mer ut som om Han tömmer ett konkursbo (kläder).

Att gå i konkurs innebär att man försöker göra rätt för sig & betala sina fordringsägare efter bästa förmåga & inte som i det här fallet först skriva över allt på en polare för att sedan överlämna ett tömt konkursbo till konkursförvaltaren.
Att sedan Polaren startar upp en ny firma i samma lokal med "köpt" laget & den förre chefen som anställd är inte seriöst.

Att gå i konkurs innebär inget för den gamla ägaren. Han har inte rätt att styra över någonting efter en konkurs. Det gör konkursförvaltaren. Samma konkursförvaltare bestämmer om någon/vem kan ta över verksamheten.

Om man innan konkursen tömmer ett bolag har konkursfövaltaren möjlighet att (försöka) återvinna vissa gamla affärer som skett innan konkursen.

Sen är det vanligt att det sker en massa utförsäljningar innan konkurser. Ofta som sista desperat försök att rädda verksamheten. Men sen finns det en stor gråzon där en del säljs ut till fel pris till bekanta för att sno åt sig pengar på leverantörers och kunders bekostan. Tyvärr svårt att komma åt.

Vet inget om denna firma, men dom flesta konkurser är det inget brottsligt bakom. Det är också vanligt att samma ägare startar om på ny kula.

Nu tänker jag inte kommetera på det påstådda "fifflet" mer än att det verkar tråkigt.

Jag har själv handlat där och tyckte jag fick riktigt bra bemötande och service till skillnad från andra större butiker innanför tullarna t.ex.

T.ex. När jag handlade min nya hjälm där berättade dom massa (vad jag tyckte) nyttig info om hjälmar och säkerhet vilket stället jag köpte min gamla hjälm på inte. Dom yttrade sig inte ett skit och ville bara att jag skulle köpa hjälmen.

Så frågan är om det är "fiffel" eller bara ett tråkigt slut för en företagare som försöker.

"Eller är det någon som har dåliga erfarenheter därifrån och känner sig lurad?"
I detta fall är det inte "någon" utan många som har dåliga erfarenheter därifrån och blivit lurade !
Där av varningen.

Jag tycker denna tråd stinker. Om det nu är som TS säger så borde väl ingen vilja vara underleverantör längre åt RPM-MC.

Sen är det väl inte första gången TS startar en sån här tråd? Förra gången var det väl nån konkurerande handlare som sålde hjälmar för billigt?

Jag har nämnt det tidigare i en annan tråd. Ingen väljer att gå i konkus frivilligt. Om nån säger annat så har de helt enkelt inte inte på fötterna för sitt uttalande.
Som tidigare nämts så träder konkursförvaltaren in i "dina skor". Därefter går allt by the book.
Men fordringsägare får stryk. Så är det för annars hade ju inte konkursen inträffat.
Att tro att detta är en lätt pilsner och bara öppna igen... no way.

Har själv vart tvungen att konka. Det legala är en sak. Men försök komma krypande tillbaka till banken och begära röralsekapitel etc om du inte har/hade rent mjöl i påsen. Glöm det..

Hoppas TS har på fötterna här så att han inte skadar en genuin kille vilket hade varit sorgligt.

Hur trevlig personal en firma har har ju inte med papperna och ekonomin att göra... Jag hoppas att jag gett bra service till de kunder som handlat där under den tiden jag var anställd. Oavsett vilken firma jag jobbar på så har jag personligen ett ansvar gentemot kunderna. Speciellt när det kommer till sådana viktiga saker som säkerhetsutrustning...

Har själv vart med om säljare som försöker sälja "sista exemplaret" tex ryggskydd som var för långt för mig, en oerfaren kund hade litat i blindo på säljaren o i nästa skede kanske brutit nacken i en krasch... Jag vill personligen inte stå ansvarig för det om min kund kraschar... :va

Jag har nämnt det tidigare i en annan tråd. Ingen väljer att gå i konkus frivilligt. Om nån säger annat så har de helt enkelt inte inte på fötterna för sitt uttalande.
Som tidigare nämts så träder konkursförvaltaren in i "dina skor". Därefter går allt by the book.
Men fordringsägare får stryk. Så är det för annars hade ju inte konkursen inträffat.
Att tro att detta är en lätt pilsner och bara öppna igen... no way.

Har själv vart tvungen att konka. Det legala är en sak. Men försök komma krypande tillbaka till banken och begära röralsekapitel etc om du inte har/hade rent mjöl i påsen. Glöm det..

Hoppas TS har på fötterna här så att han inte skadar en genuin kille vilket hade varit sorgligt.

Jag har på fötterna så att det räcker & blir över, men vill inte fastna i en bolagsjuridisk diskussion om hur en konkurs ska gå till. Eller hur svårt det är för en seriös handlare att komma igen, Du har Min fulla respekt, men det är inte det tråden handlar om.
Konkursförvaltaren kan bara att utgå från den bokföring firman uppgett & hoppas att den är korrekt, vilket den i detta fall inte var.
Jag vill bara varna för en oseriös handlare.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP