Varning för Biltemas bromsbelägg (för MC)

Har haft flera hojar med en beläggning kvar på skivorna, som gjort att bromsarna tappat en del på toppen av bromsverkan... Några mil med biltemas belägg, så är skivorna renslitna & i nyskick ;o)

Likaså hade jag en hoj där bromsen tog riktigt ojämt och gav en känsla av skeva skivor som vibrerar eller pulserar.. Köpte biltemas belägg & körde en sisådär 10-20 mil, sedan försvann problemet helt.

Upplever dom river mer på skivorna än nått annat... Visst kan man köra med dom på vissa hojar & säkert till bakhjulet eller lättar hojar... Men fram & till en sporthoj eller tyngre touring... vette tusan.

Har dock köpt backar till ett antal bilar, å där verkar de funka helt ok... om än med kortare livslängd än original.
Så är det till min bil, som körs 6-8000mil/år blir det original, men gummans som går 7-800mil duger biltemas hur bra som helst.
 
Köpte också biltemabelägg......
Senare på sommaren skulle det dras ut i europa men tänkte att de måste väl hålla resan ut, en 6-700 mil åtminstone...
-FEL!
Efter 200 mil var beläggen slut, mitt i franska alperna. Jag talar för övrigt ingen som helst form av franska...
Nu blev det ändå ett minne för livet. Jag fick fråga mig fram via ett apotek, en MTB-butik med mera om det fanns någon mc-handlare i närheten? -Snäll engelskspråkig mc-mekaniker uppbringades som ringde lokala BMW-handlaren. Denne lade fram beläggen på disken, skrev ner priset på en lapp, drog mitt visakort och i övrigt inte yttrade ett ord.
Beläggen bytte jag på en hotellparkering.
Det där lät bekant, såg att mina original bromsbelägg var lite dåliga efter ca 2000 mil, beställde nya men då avresa till alperna närmade sig så köpte jag Biltemas belägg, dagen innan avresa så fick jag mina nya belägg med posten men lämnade dessa hemma då jag ändå hade splitternya Biltemabelägg monterade.
På vägen upp från min Europaresa var vi tvungen att köra en omväg in till Louis i Dusseldorf där jag satte på nya belägg ute på parkeringen.
Hela resan var på 850 mil så jag gissar att Biltemas höll mellan 550-600 mil.
Mina nya belägg som jag lämnade hemma hänger så vackert på en krok i bodan.
 
Att räkna hur länge bromsbelägg håller i mil är kanske inte den exaktaste sättet... Man kan tuffa många mil motorväg utan att bromsa å nöta på beläggen... Annat om man nöter på bromsen i nerförsbackar i Alperna typ...
 
Jag tycker att det ser ut på klossarna att de har legat lite ann på skivan utan att bromsa.
Där för tror jag att kolvarna eller "glid-pinnarna" kärvar lite .
Problemet är således inte blossarna utan bromsarna.
Gör rent och smörj , så håller nog klossarna längre nästa gång
 
Och har man fått iden att toppa bromsvätskan med de gamla beläggen, ja då kommer man aldrig lyckas montera bromsoket på bromsskivan. Det går inte att trycka tillbaka bromskolvarna tillräckligt !
Eller är det nån som lyckats?
Hur gick det till? :va[/QUOTE]


Gissar att man kan lyfta av locket på bromsvätske-behållaren o först tömma den lite så det inte rinner över
När kolvarna trycks tillbaks?
 
Jag skulle vilja formulera det så här:
Har man utslitna belägg och bromsvätskan redan är på maxnivå, och man inte vill byta bromsvätskan samtidigt som man byter belägg
Så kan man behöva sörpla ur lite ur koppen när de nya beläggen är monterade innan man kan sätta dit bromsoket med nya belägg på bromsskivan och skruva fast bromsoket på gaffeln.

En förutsättning för att kunna få dit nya belägg är ju att bromskolvarna går att trycka tillbaka så man kan få plats med de nya beläggen i bromsoket, trycka tillbaka så mycket, så att man också får plats med bromskivan mellan de nya beläggen.

Och har man fått iden att toppa bromsvätskan med de gamla beläggen, ja då kommer man aldrig lyckas montera bromsoket på bromsskivan. Det går inte att trycka tillbaka bromskolvarna tillräckligt !
Eller är det nån som lyckats?
Hur gick det till? :va

Jodå, jag har gjort det med bara fingrarna, så det går. Iaf med en kopp av plast, med plastlock, och gummitätning. En bromsvätskekopp som är av metall, med lock av metall med skruvar till locket, med packning mellan lock och burk kan nog vara mer motsträvig dock.
Det är väl inte att rekommendera, eftersom att om man lyckas, och koppen inte har någon luftspalt, så blir det söligt av bromsvätska under koppen. Jag var lite tankspridd när jag lyckades ställa till med det, och hade helt glömt att öppna koppen innan jag pressade tillbaka kolvarna.
Normalt sett brukar jag iaf öppna koppen, och lägga en trasa under, men den här gången hade jag bara lagt trasan under.
 
Last edited:
Jag tycker att det ser ut på klossarna att de har legat lite ann på skivan utan att bromsa.
Där för tror jag att kolvarna eller "glid-pinnarna" kärvar lite .
Problemet är således inte blossarna utan bromsarna.
Gör rent och smörj , så håller nog klossarna längre nästa gång
Håller med, åt samma håll: var klossarna "yrkesmässigt" monterade, dvs de kärvade inte på pinnarna eller vid sidorna; allt rost eller sk*t rensad? (Sparsamt med kopparpasta i dessa ytor är inte fel, vid monteringen). -och kolvarna rörde fritt? (Inte behövde rensning bakom damaskerna)
-alla belägg borde klara mera än 200mil vanlig körning. Även om tillverkaren valt att använda mjuk material, för bra bett och att inte slita skivan onödigt..
Jag är ingen BTema freak men inte tycker att deras kloss har större fel, eller är värda "varning".. Hyfsad bra pris/kvalite-förhållande i min mening..
 
Hade biltema klossar på en hoj för några år sedan, ca fem sex år sedan. Då var det rena skiten ivf. Visst det bromsade väl någotsånar efter lite övertalning.

Men ljudet från backarna var hemskt!! Kunde väcka döda. Slängde ut skiten och köpte Honda original och ljudet försvann samt fick betydligt bättre verkan direkt.

Efter den gången har jag aldrig ens funderat på att inte köpa originalbackar.
 
Gissar att man kan lyfta av locket på bromsvätske-behållaren o först tömma den lite så det inte rinner över
När kolvarna trycks tillbaks?
Bättre att pumpa ut vätskan vid oken, den vätskan har levt ett hårdare liv temperaturmässigt och mår gott av lite fräsch olja från behållaren.
 
Håller med, åt samma håll: var klossarna "yrkesmässigt" monterade, dvs de kärvade inte på pinnarna eller vid sidorna; allt rost eller sk*t rensad? (Sparsamt med kopparpasta i dessa ytor är inte fel, vid monteringen). -och kolvarna rörde fritt? (Inte behövde rensning bakom damaskerna)
-alla belägg borde klara mera än 200mil vanlig körning. Även om tillverkaren valt att använda mjuk material, för bra bett och att inte slita skivan onödigt..
Jag är ingen BTema freak men inte tycker att deras kloss har större fel, eller är värda "varning".. Hyfsad bra pris/kvalite-förhållande i min mening..

Härligt med ett ämne som engagerar!:D

Nej, kolvarna kärvade inte. Hjulet rullade helt fritt när bromsen var släppt.
Ja, rengöring gjordes och styrpinnen fettades in med kopparpasta.
Och ja, jag höll koll på bromsvätskenivån. check!
 
Tänka på var å hur man kör speciellt hur mycke man bromsar.....

och när någon skriver om det på ett forum som detta ändå är så blir då upplägget med bromstid?

En alpresa består av en hög med mil, lite kuperat och sedan en hög med mil och sedan är man hemma och har fått mer mil på 2 veckor än alla dina bekanta i bästa fall kör på mellan 1 och 5 år.
Att vara hemma och skaffa motsvarande mil består av en dag till jobbet, en dag till en sevärdhet, en dag med kompisen, en dag med horn i pannan, en dag med en touringsinne, en dag med frun, en solig dag, en regnig dag,....allt upprepas tills du kört upp dina bromsbelägg.

ser inte något annat sätt att beskriva bromsbeläggens livstid på ett forum än med mil.
 
och när någon skriver om det på ett forum som detta ändå är så blir då upplägget med bromstid?

En alpresa består av en hög med mil, lite kuperat och sedan en hög med mil och sedan är man hemma och har fått mer mil på 2 veckor än alla dina bekanta i bästa fall kör på mellan 1 och 5 år.
Att vara hemma och skaffa motsvarande mil består av en dag till jobbet, en dag till en sevärdhet, en dag med kompisen, en dag med horn i pannan, en dag med en touringsinne, en dag med frun, en solig dag, en regnig dag,....allt upprepas tills du kört upp dina bromsbelägg.

ser inte något annat sätt att beskriva bromsbeläggens livstid på ett forum än med mil.

Du kan köra 10 mil landsväg utan att bromsa en enda gång, men kör 10 mil statstrafik där de är 50 meter mellan trafiklysen me inbromsing...
Säger man då att beläggen höll bara 200 mil så va de himla lite landsvägsmil men helt annat i stastrafik..
 
Jag har upplevt precis samma sak för ett par år sedan. Då till en DR800. Sopslut efter en resa på 200 mil.

Och ja, jag monterade allt "yrkesmässigt". Oken var nyrenoverade t om och jag vet vad jag gör.

Biltemas bromsbelägg har ojämn kvalitét helt enkelt.
 
Verkar vara blandade åsikter här om biltemas belägg. Själv köper jag gärna det mesta på biltema, verktyg, smörjmedel och annat. Men prylar som är rena säkerhetsgrejer som hjullager, broms och så där låter jag bli.
 
Jag brukar handla på Biltema, deras varmkorv för 5:- Allt annat är SOPOR. Sätta sig på en hoj som är ganska så farligt från start, sen åka med deras skrotbelägg. Nej sån dödslängtan har jag inte :huvet

På verktygslådan står det Kamasa, jag gillar när verktygen fungerar och håller. Roligare att ta hand om grejerna då och veta att den dagen man behöver verktyget kommer det inte svika.
 
Jag brukar handla på Biltema, deras varmkorv för 5:- Allt annat är SOPOR. Sätta sig på en hoj som är ganska så farligt från start, sen åka med deras skrotbelägg. Nej sån dödslängtan har jag inte :huvet

På verktygslådan står det Kamasa, jag gillar när verktygen fungerar och håller. Roligare att ta hand om grejerna då och veta att den dagen man behöver verktyget kommer det inte svika.

Jag har i princip bara haft biltemaverktyg sen 11 år tillbaka. Har tex forfarande kvar vinkelkapen jag köpte 2005 och den skar titanplåt så sent som i förra veckan som smör.
 
den skar titanplåt så sent som i förra veckan som smör.
Titan är inte speciellt hårt, den är däremot hård för sin vikt och är därför lite unik samtidigt som det är den enda metallen som förenar sig med mänsklig vävnad. Vid all typ av bearbetning har den lite kladdande egenskaper som påminner om aluminium.

När det gäller biltemas belägg så är det inte alls säkert att beläggen är från samma leverantör till alla hojar, min trajja kan ha en annan leverantör än suzukibeläggen och därför skiljer våra åsikter om hur bra eller dåliga dom är.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top