Varning för Biltemas bromsbelägg (för MC)

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Tänk om du faktiskt är något stort på spåren där!!! Tänk specialbelägg avsedda för att svarva skivorna, som monteras och körs enligt körschema och ger perfekta skivor på 10 min. Jag menar de snurrar ju redan, fan ska de upp i en svarv att göra?

Sök patent:fakta

Okena är ju rörliga så glöm:tummenupp , jag har däremot köpt knivslipsbrynen sådana små rektangulära från claes olshon , och joxat till en hållare och filat till småkrokiga skivor genom att sticka ut o köra,spänna åt köra mera.

Jo sen fungerar det inte så bra på flytande skivor heller:fakta
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Okena är ju rörliga så glöm:tummenupp , jag har däremot köpt knivslipsbrynen sådana små rektangulära från claes olshon , och joxat till en hållare och filat till småkrokiga skivor genom att sticka ut o köra,spänna åt köra mera.

Jo sen fungerar det inte så bra på flytande skivor heller:fakta

Ja vad då då? Beläggen ligger ju platt mot skivan ändå? De ska ju slipa, inte skära.

Flytande skivor ser jag inte problemet med heller:va
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ska man försöka bonnslipa småskeva skivor och dom är flytande så flyttar ju skivan hellre.Men och slipa ytan bara fungerar ju.
Men då behöver man inte göra som jag utan man sticker till Biltema
Kan tänka mig att Biltemas belägg är bra för att få bort ytbeläggning på skivor, dom äter skivor o repar dom enligt
min erfarenhet.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ska man försöka bonnslipa småskeva skivor och dom är flytande så flyttar ju skivan hellre.Men och slipa ytan bara fungerar ju.
Men då behöver man inte göra som jag utan man sticker till Biltema
Kan tänka mig att Biltemas belägg är bra för att få bort ytbeläggning på skivor, dom äter skivor o repar dom enligt
min erfarenhet.


Det klämmer ju från två håll, den kan flyta bäst den vill, tänk 2 st specialklossar som slipar skivan när du kör, dessa klossar har också större anläggningsyta för att slipa större del av skivan, ända ut till kanten.

Sen byter man till vanliga bromsklossar.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ska man försöka bonnslipa småskeva skivor och dom är flytande så flyttar ju skivan hellre.Men och slipa ytan bara fungerar ju.
Men då behöver man inte göra som jag utan man sticker till Biltema
Kan tänka mig att Biltemas belägg är bra för att få bort ytbeläggning på skivor, dom äter skivor o repar dom enligt
min erfarenhet.

Mina skivor är inte skeva de är ytan där beläggen stått stilla under vinterförvaring som gör pulserna i bromsen. Nu är jag så harig att få mer rost när den står längre perioder så jag har sprutat på silicon/ olja spray på skivorna :gnissla De kan vara min dummaste ide hitintills men jag byter hellre belägg än får än värre pulsering i bromsarna.
När man kört en sväng så syns inte rosten men de pulserar liks förbannat och när den stått ett tag framträder ytförändringen igen .

Limma fast brynen på sluta belägg skulle ev funka ännu bättre än biltema belägg:tummenupp
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Tänk om du faktiskt är något stort på spåren där!!! Tänk specialbelägg avsedda för att svarva skivorna, som monteras och körs enligt körschema och ger perfekta skivor på 10 min. Jag menar de snurrar ju redan, fan ska de upp i en svarv att göra?

Sök patent:fakta
Uppfinningen saknar faktiskt lite novelty:
På 70-talet hade Citroen speciella verkstadsbelägg som "märkesverktyg" för just detta syfte: om man hade rostiga eller annars låtande/ojämna/vibrerande framskivor, kunde man ta upp och bort hjulet, byta till dessa och köra+bromsa lite för att slipa allt rent och jämnt. Voila' problemet var löst! (Fördelen med framhjulsdrift: sätta "tvåan på och köra" lite på plats, sen byta tillbaks till vanliga klossar).

Idag skulle det inte gå, alla är rädda för rost- och gjutstålsdamm (då fanns det t.om asbestdamm i sammanhanget). Men mestadels är metoden helt fel iom verkstädernas lönsamhet byggs delvis på att sälja och byta bromsklossar och (lite rostiga) skivor... Inte reparera.. :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Gat dämit Biltema hade inte "framhjuls" bromsbelägg till min ktm 990 endast till bak.

Har ni några tips på andra märken som sliter skivorna ovanligt mycket?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top