Varmtryck Bridgestone Slicks

2.0 Varmt !!!

Alltså ca 1.7 kallt. Däckvärmare ca 60 min och kolla sen trycket, rek. tryck av Bridgestone är 2.0 varmt!

/Nitrous

Nope, då har du fått fel info av din ÅF eller Bridgestone. Deras tech-tyre info från 2006 säger detta och är fortfarande aktuell enligt bekräftelse från Bridgestone Sverige.

/Nitrous

Den info jag har från 2006 och som benämns "2006 Roadrace product technical data" säger att bakdäcket 180/640R17 skall ha 2.0 kallt och framdäcket 120/600R17 R01Z 1,9 kallt.

Jag är sponsrad av Bridstone och har fått upplysningar på så sätt.

Den info jag har från 2006 och som benämns "2006 Roadrace product technical data" säger att bakdäcket 180/640R17 skall ha 2.0 kallt och framdäcket 120/600R17 R01Z 1,9 kallt.

Det var så "Jens" på Bridgestone valde att tolka informationen. Och jag tror många lyssnat på honom och kört efter det.

Men efter att Jens slutat på bridgestone och andra läst informationen och även förarna tolkat informationen (som gäller från 2006) Så framgår det att det ska vara 2.0 varmt. ca 1.65-1.7 kallt i bakdäcket. Något högre i fram.

Och det blir klart bättre med lägre tryck.

Jo, jag har exakt samma excelfil och är också sponsrad av Bridgestone.
Som Eskilsson skriver så har Jens svarat många med sin tolkning. Läser du högst upp i tabellen "Inflation Pressure" så stå det även (COLD) där.
Alla värden i cellerna under är varmtryck med undantag för dom värden som anges inom ( ) eftersom det är COLD/KALL tryck.

Testa detta nästa gång så kör du minst en sekund snabbare på alla banor :)

/Nitrous

Jo, jag har exakt samma excelfil och är också sponsrad av Bridgestone.
Som Eskilsson skriver så har Jens svarat många med sin tolkning. Läser du högst upp i tabellen "Inflation Pressure" så stå det även (COLD) där.
Alla värden i cellerna under är varmtryck med undantag för dom värden som anges inom ( ) eftersom det är COLD/KALL tryck.

Testa detta nästa gång så kör du minst en sekund snabbare på alla banor :)

/Nitrous

Ja du, om sedan läser läser längst ned på sidan står det att innom parentes gäller SUPER MOTO och just därför finns värden innom parentes bara på de däck som också andvänds på SUPER MOTO. Andra däck som inte används på SUPER MOTO har inga värde innom parentes.

Kommer ihåg att jag diskureade detta med Jens och att vi var överens om att det var luddig t utformat på gällande papper.

Så med rätt tryck skulle ni kanse kört 2 sekunder snabbare.

Kolla citat "(INFRATION PRESSURE) means for SUPER MOTO use."
längst ned på den scannade sidan.

http://www.torps.net/df/bridgestone.jpg

Last edited:
Ja du, om sedan läser läser längst ned på sidan står det att innom parentes gäller SUPER MOTO och just därför finns värden innom parentes bara på de däck som också andvänds på SUPER MOTO. Andra däck som inte används på SUPER MOTO har inga värde innom parentes.

Kommer ihåg att jag diskureade detta med Jens och att vi var överens om att det var luddig t utformat på gällande papper.

Så med rätt tryck skulle ni kanse kört 2 sekunder snabbare.

Kolla citat "(INFRATION PRESSURE) means for SUPER MOTO use."
längst ned på den scannade sidan.

http://www.torps.net/df/bridgestone.jpg

Ja fan det har du helt rätt i :tummenupp

Fast det märkliga är att jag själv och många andra har haft problem med Bridgestone däcken och detta har löst sig till en mycket bättre cykel att köra och varvtider genom justering av däcktrycket.

Men det är ju lite lustigt att Bridgestones egen personal tolkar listan olika då :va , eller snarare "att inte all personal kan tolka sin egen listan rätt" !

/Nitrous

Gäller samma rekommendation för årets Bridgestone-däck? Och vad är egentligen bäst lufttryck?

/Markus

Gäller samma rekommendation för årets Bridgestone-däck? Och vad är egentligen bäst lufttryck?

/Markus

Troligen samma som förra året om det är 190/645 däcken.

Dock har jag sett att 190/650 däck kommer iår. Dessa skulle vara kul att få prova..

/Markus

Finns inget givet bäst tryck...

Trycken som publiceras är rekommendationer. Lufttemp, asfaltstemp, typ av asfalt och körstil ger skillnader.

Titta om däcket ruggar lagom. Öka/minska sedan vid behov.

Finns inget givet bäst tryck...

Trycken som publiceras är rekommendationer. Lufttemp, asfaltstemp, typ av asfalt och körstil ger skillnader.

Titta om däcket ruggar lagom. Öka/minska sedan vid behov.

Det finns ett problem med att använda den taktiken med just Bridgestones däck. Dom blir aldrig ruggade, hur illa man än behandlar dom.

/ jens

Det finns ett problem med att använda den taktiken med just Bridgestones däck. Dom blir aldrig ruggade, hur illa man än behandlar dom.

/ jens

Jag kör med just bridgestone slicks och har tagit grundtryck från bridgestones hemsida, sedan justerat både uppåt och neråt i små steg för att justera mot yttre omständigheter.
Jag får rätt ruggning på mina däck, ibland fel men en justering av tryck till nästa körpass leder ofta åt rätt håll.
Så den taktiken fungerar kalas också.

Jag kan inget om Bridgestones däck, men 2,0 kallt/bak låter väldigt högt om man jämför med vad man kör i tex Dunlops däck.

Jag kan inget om Bridgestones däck, men 2,0 kallt/bak låter väldigt högt om man jämför med vad man kör i tex Dunlops däck.

Är redo att hålla med. Speciellt med Bridgestones stomme.

Inte någon expert här men.
Vi slängde på nya Bridgestone sulor i helgen tillverkade v44 2008.
När däcket stod upprätt (utan fälg) kunde jag (90kg+) sitta på det och gunga till utan att det gav med sig. Är inte det hård stomme?

BTW. vi brukar köra med 1.8 kallt.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...