Varmkorvsautomaterna som fanns förr...

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Jag har kommer ihåg att det fanns varmkorvsautomater när jag var en liten pilt, sådär ca 1966 -1969. Nån mer som kommer ihåg dessa fantastiska(ohygieniska?) maskiner?

Jag tror de såg ut ungefär såhär..

Bifogat

• ica003251.jpg
    ica003251.jpg
    83.6 KB · Visningar: 880
Några år för tidigt, men nått liknande finns väl på alla bensinmackar nu.

Om man ser till hygienen.

Ja de där kommer jag ihåg. Fanns med porrtidningar, små piff & paff, godis mm . Som pilt så lärde man ju sig snart att vittja dessa. Kanske därför de försvann,,,my bad :(

Varmkorvsautomaterna var automater det kom ut en varm korv och ett bröd ur...Fråga mig inte hur det funkade och/eller vad det var i korven. Jag kommer ihåg att det fanns en sådan automat i Traneberg...Ååååå, tänk vad Hälsomyndigheten skulle gnugga händerna om det fanns sådana mackapärer nuförtiden!

Japp, jag kommer ihåg dom, samt varuautomaterna med diverse grejor i, klassikern kådisautomaten icket att förglömma.

Dom behövdes på den tiden när affärerna stängde 17.00 och bensinmackarna sålde bensin och fläktremmar.
Jag minns att mina föräldrar alltid stressade till affären för att handla.

Som liten pojke gjorde jag misstaget att gå in på toa på centralen i Stockholm, där fanns det även myntdriven rakapparat samt en automat brevid där man kunde köpa en dusch billigt rakvatten.

Trots att jag har passerat massvis med gånger har jag akdrig gått in och kollar om dom finns kvar, gör dom det?

Last edited:
Har inte sett någon "i drift" men på husqvarnamuseet har de en ståendes. Korven värmdes med microvågor tydligen.

Minns någon införandet av snabbmat i vanliga kiosker på slutet 80 början 90tal?

Det fanns en sorts hamburgare i papperspåse som dom microvärmde medans man väntade, lite som en gorbyporog eller billyspizza.

Problemet var att allt smakade blöt papperspåse och hamburgaren var alltid kall i mitten, fy fan.

Det fanns en sorts hamburgare i papperspåse som dom microvärmde medans man väntade, lite som en gorbyporog eller billyspizza.

Problemet var att allt smakade blöt papperspåse och hamburgaren var alltid kall i mitten, fy fan.

Jag missbrukade dom burgarna :D

Smakade kemikalier.

Nope. Det minns jag inte. Men testade någon djupfryst hamburgare köpt på ICA eller något när jag var liten. Den smakade apa.

För något år sedan eller så köpte jag en djupfryst hamburgare från Billys. Den smakade minst lika mycket apa. Här kan man läsa innehållsförteckningen: http://www.torebrings.se/index.php?undersida=produktvisning&artnr=65001

Japp! prova en gång, aldrig mer :D

Har inte sett någon "i drift" men på husqvarnamuseet har de en ståendes. Korven värmdes med microvågor tydligen.

Väl värt ett besök.
Ety jag är intresserad av både jaktvapen och motorcyklar, så släpade jag med hustrun dit.
Övrig produktion var nästan lika intressant den.
På började dagen med hundpromenad i stadsparken i Jönköping (hjortar, lamor och änder är bra miljöträning).
Sedan kaffe och våffla i Smedsbyn, strax brevid fabriksmuséet.
Några timmar på muséet.
Avslutade med pick-nick på Utsikten.
En trevlig dag.

Husqvarna-muséet äger :yoparty
Roligare innan allt blev renodlat då mam gjorde vad som kunde säljas just då :D

Varmkorvs-apparaten från husqvarna funkade inte vid demo så då satt det tydligen en gubbe i sägs det... Han tittade ut för tidigt säger sägen :D

Kommer ihåg senare korv-automater, kanske från 80? Fanns i Nässjö kommer jag ihåg
Varu-automater kommer jag ihåg :D

Väl värt ett besök.
Ety jag är intresserad av både jaktvapen och motorcyklar, så släpade jag med hustrun dit.
Övrig produktion var nästan lika intressant den.
På började dagen med hundpromenad i stadsparken i Jönköping (hjortar, lamor och änder är bra miljöträning).
Sedan kaffe och våffla i Smedsbyn, strax brevid fabriksmuséet.
Några timmar på muséet.
Avslutade med pick-nick på Utsikten.
En trevlig dag.

Ahhh, vilka minnen! Den där burgaren kommer till och med jag ihåg, och då är jag född på 80-talet :brinnerup
Men jag har för mig att den smakade "gott" men det kanske var därför det kändes lyxigt att äta hamburgare på McDonalds :va

Eller när biltema bara hade bilprylar och verktyg :gnissla

Har de haft sånt :näsblod

Last edited:
*/ ?>
Back