Varmkörningstråden

Jörgen Karlsson skrev:
2629617
Stora dieselmotorer och gasturbiner har ofta sk drifttidscykelräknare. Motorövervakningssystemet räknar mao ut hur stor termisk stress samt kallstartslitage mm som motorn/turbinen blir utsatt för och räknar sedan ut TBO, (Time between overhaul). Då kan driftpersonalen på fartyget, kraftverket eller flygplanet planera driften så att man ekonomiserar på underhållsbehov samt oljebyten.
/J

På flygplan räknar man på FH (flighthours) eller FC (flightcycles), inte hur lång tid motorn varit igång:såjaponken

:pannkyss

Hondafredde skrev:
2630474 På flygplan räknar man på FH (flighthours) eller FC (flightcycles), inte hur lång tid motorn varit igång:såjaponken

:pannkyss

Ja det var precis det jag sade. Jag måste uttrycka mig luddigare än vad jag tror :va

Hondafredde skrev:
2630486 Luddigt e bra:tummenupp så kan man alltid neka efteråt:confused:

Nu är du elak. Du har missförstått vad jag skrev. Det jag försökte förklara i mitt inlägg var ju just hur moderna övervakningssystem beräknar slitaget på motorn genom att ta hänsyn till hur den körts och inte hur länge den körts. Är insatt i gasturbiner och deras övervakningssytem då jag sysslar med projektering av maskinanläggningar på jobbet.

Du slår in öppna dörrar

/J

Nu var det nog jag som skrev luddigt. Menade inget illa, därför satte jag en :pannkyss efter mitt inlägg. Ursäkta om du missförstod:krama
MVH Fredrik

Hondafredde skrev:
2630533 Nu var det nog jag som skrev luddigt. Menade inget illa, därför satte jag en :pannkyss efter mitt inlägg. Ursäkta om du missförstod:krama
MVH Fredrik

Vad skönt! Då känns det bättre! :krama
Mvh
J

Jörgen Karlsson skrev:
2630544 Vad skönt! Då känns det bättre! :krama
Mvh
J

Var inte så kinkig Jörgen!
Det vet ju alla att ni bygger in algoritmer i de där övervakningssystemen så att grejerna blir "övervårdade" :hihi

Nä - när oljan är svartare än kaffet på Mellsten, vet man att det är dax för ett byte!

(får väl skriva att det är lite ironi med i bilden så ingen missförstår ;))

Silverryggen skrev:
2628939

För att motverka de här negativa effekterna i möjligaste mån några korta tips:

Kör iväg fortast möjligt, helst direkt ( med minimalt användade av chocken)och kör relativt obelastat ( mellan 2-4k ) till motorn börjat få upp tempen, detta gör att oljan inte får se så mycket oförbränd bensin som den får om man står på choken i 3 min och varmkör 10...

Försök att inte köra kortare sträckor än 20km

Ställ tomgången till 1500 varv, ( för att bibeålla tillfredställande oljetryck 9

och på bågar med insprutning? gäller samma där eller?

i8lusaka skrev:
2630612 och på bågar med insprutning? gäller samma där eller?

Självfallet. Även om de är lite mer skonade från allt för fet blandning under kallstartsfasen, så kommer man inte undan de övriga negativa konsekvenserna.

Dr.Bike skrev:
2630632 Självfallet. Även om de är lite mer skonade från allt för fet blandning under kallstartsfasen, så kommer man inte undan de övriga negativa konsekvenserna.

ok bra att veta men nu får jag köra en omväg till jobbet har bara 11km stadskörning

Dr.Bike skrev:
2630552 Var inte så kinkig Jörgen!

Nä - när oljan är svartare än kaffet på Mellsten, vet man att det är dax för ett byte!
(får väl skriva att det är lite ironi med i bilden så ingen missförstår ;))

Ja du har rätt, man ska inte ta sig själv på för stort allvar här på SH, ty då får man ju på läppen av dig direkt! :D

Precis! Och när det har blivit skinn på oljan då vet man att man kört för sällan! :tummenupp :hihi

/J

i8lusaka skrev:
2630612 och på bågar med insprutning? gäller samma där eller?

Japp, motorkontruktionen är ju indentisk som en förgasarmotor om man bortser från bränsle-försörjningen.

Insprutningsmotorer har ett system som kan liknas med choke som medvetet höjer tomgången vid start för att just se till att toppen får den smörjning den behöver ASAP.

Den största skillnaden för åkaren/föraren är att på en fugge-motor styr man chocken från styret/fuggen själv, och på en EFI styrs det av prog.varan. dvs, automagiskt

EDIT: Fan va snabb du va bike...

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back