Varmkörningstråden

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Läste i någon tråd om varmkörning, köra medans den blir varm, kammar osv.(hittar inte tillbaka till den) och hur långt man minst skulle köra för att motorn skulle bli varm och må bra, stod något med

10 km
20 km

osv.

klistra gärna in era svar i tråden ifall ni redan svarat i en annan tråd.

hur länge ska man köra för att motorn ska må bra?, med lite högre varvtal hinner man ganska långt på 5 minuter på motorväg, man hinner köra ganska länge ifall man ska köra 10 kilometer i stadstrafik, blir dock ganska låga varvtal i stadstrafik, frågan kanske ska vara hur länge ska man köra när motorn kommit upp i temp för att det ska bli bäst för motorn, olja osv.?

vad händer med olja, motor, stift osv. ifall man ofta kör korta sträckor?

KGK skrev:
2628450 Läste i någon tråd om varmkörning, köra medans den blir varm, kammar osv.(hittar inte tillbaka till den) och hur långt man minst skulle köra för att motorn skulle bli varm och må bra, stod något med

10 km
20 km

osv.

klistra gärna in era svar i tråden ifall ni redan svarat i en annan tråd.

hur länge ska man köra för att motorn ska må bra?, med lite högre varvtal hinner man ganska långt på 5 minuter på motorväg, man hinner köra ganska länge ifall man ska köra 10 kilometer i stadstrafik, blir dock ganska låga varvtal i stadstrafik, frågan kanske ska vara hur länge ska man köra när motorn kommit upp i temp för att det ska bli bäst för motorn, olja osv.?

vad händer med olja, motor, stift osv. ifall man ofta kör korta sträckor?

Rent generellt kan man räkna på när vattentempen fått normal stadig temp väntar man lika länge till innan oljan fått bra temp.

KGK skrev:
2628450 vad händer med olja, motor, stift osv. ifall man ofta kör korta sträckor?

Oljan kontamineras av oförbränd bensin och vatten/kondens som inte värms/ångas bort genom vevhusventilationen vilket medför drastiskt försämrad oljekvalitet.

Kallstarter (många blir det ju vid mycket småkörningar) sliter mycket hårt på motorn, främst för att all olja runnit ner i tråget och är relativt trögflyande, vilket medför att det tar någonstans mellan 20-45 sek innan toppen (om du en OHC motor) får den smörjning den bör ha.

I avgassystemet ansamlas det kondens/vätska som inte värms upp/förångas vilket medför att avgassystemet rostar upp innifrån (om man inte har avgassystem i något exotiskt material förståss)

För att motverka de här negativa effekterna i möjligaste mån några korta tips:

Kör iväg fortast möjligt, helst direkt ( med minimalt användade av chocken)och kör relativt obelastat ( mellan 2-4k ) till motorn börjat få upp tempen, detta gör att oljan inte får se så mycket oförbränd bensin som den får om man står på choken i 3 min och varmkör 10...

Försök att inte köra kortare sträckor än 20km

Ställ tomgången till 1500 varv, ( för att bibeålla tillfredställande oljetryck 9

Silverryggen skrev:
2628939 Kör iväg fortast möjligt, helst direkt ( med minimalt användade av chocken)och kör relativt obelastat ( mellan 2-4k ) till motorn börjat få upp tempen, detta gör att oljan inte får se så mycket oförbränd bensin som den får om man står på choken i 3 min och varmkör 10...
Blir automatiskt så när man är rädd om grannsämjan och inte vill stå och leva om utanför någons fönster... :tummenupp

Silverryggen skrev:
2628939Försök att inte köra kortare sträckor än 20km
Det är svårt... att låta bli! :)

Wagge skrev:
2628952 Blir automatiskt så när man är rädd om grannsämjan och inte vill stå och leva om utanför någons fönster... :tummenupp! :)

Det är ett bra förhållningssätt: Låtsas ALLTID att du inte vill störa, utan pysa iväg så omedelbart det bara går, och på lätt last. :tummenupp
Då blir det som sagt rätt automagiskt.

I övrigt skriver jag under helt på Silverryggen och PLM´s inlagor.

Silverryggen skrev:
2628939 Kallstarter (många blir det ju vid mycket småkörningar)

Tack för svaren.:tummenupp

Hur länge ska hojen stå efter körning innan det räknas som kallstart?

Dr.Bike skrev:
2628963
I övrigt skriver jag under helt på Silverryggen och PLM´s inlagor.

Aj då, får börja lägga in lite omvägar.

Silverryggen skrev:
2628939OHC motor

vad är OHC för något, tror jag jag läst DOHC någon gång, inte för att jag vet vad det är.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ohc

edit: hittade något om over head camshaft, har inte de flesta motorer överliggande?

Last edited:
KGK skrev:
2629057 Tack för svaren.:tummenupp

Hur länge ska hojen stå efter körning innan det räknas som kallstart?

Aj då, får börja lägga in lite omvägar.

vad är OHC för något, tror jag jag läst DOHC någon gång, inte för att jag vet vad det är.

Det finns ingen exakt gräns. Men man brukar säga att det kemiska kallstartslitaget som kommer av utkondensering av vattenånga på cylinderväggen upphör helt när cylinderväggen har nått 60 grader C.

Och när motoroljan uppnåt, säg, 70 grader C så kan man med gott samvete känna sig obegränsad i gasandet med hänsyn till oljetempen.

OHC= Overhead Camshaft
DOHC= Double Overhead Camshaft

Tycker jag
/J

Last edited:
breheim skrev:
2629076 Jo, nutida motorer.
Stötstänger är ett medeltida sätt att överföra kamrörelsen till vipparmar.
T.ex klassiska Volvo B18.

OHV

ohv_engine.gif

OHC or SOHC engine

sohc_engine1.gif

DOHC or Twin cam engine

engine_animation6b.gif

Jörgen Karlsson skrev:
2629074 vattenånga på cylinderväggen upphör helt när cylinderväggen har nått 60 grader C.

Det tar väl inte så länge innan cylinder väggen når 60 grader eller ?

Jörgen Karlsson skrev:
Och när motoroljan uppnåt, säg, 70 grader C så kan man med gott samvete känna sig obegränsad i gasandet med hänsyn till oljetempen.
/J

går det att uppskatta tempen på oljan via tempmätaren?

alltså, når den 70 grader ett tag efter att tempen gått upp fullt?

KGK skrev:
2629087 Det tar väl inte så länge innan cylinder väggen når 60 grader eller ?

går det att uppskatta tempen på oljan via tempmätaren?

alltså, når den 70 grader ett tag efter att tempen gått upp fullt?

Det beror på vad som är en lång stund för dig. Är det en luftkyld tvåtakts 125:a går det dessutom snabbare än om det tex är en vattenkyld Z1300. Är det 5 plusgrader ute eller 25, osv osv

Ja som någon redan sagt: på de flesta motorer, även stora marindieslar, så brukar det vara så att när man fått upp kylvattentempen så brukar det ta ungefär lika lång ytterligare tid innan man fått upp oljetempen, förutsatt samma effektuttag.

På HD är det ju -i likhet med tex Porshe- torrsump, så jag brukar ta av mig handsken och känna på oljetanken om jag tex med relativt nystartad motor hamnar bredvid ngn kul hoj vid ett rödljus. Är inte oljan varm så blir det inget rejs. :(
Gamla 80-tals GSX 750 och 1100 hade iaf oljetempmätare. På moderna sportcyklar vet jag inte hur det är.

Men om du vill ha ngt generellt råd för en modern japansk motorcykel så skulle jag säga att efter 10 minuters körning är både motor och olja tillräckligt varm för at du ska kunna känna dig obegränsad.

Tycker jag.

/J

Last edited:
Jörgen Karlsson skrev:
2629106 jag brukar ta av mig handsken och känna på oljetanken om jag tex med relativt nystartad motor hamnar bredvid ngn kul hoj vid ett rödljus.

Alltså borde det egentligen finnas en givare i blocket eller annanstans som talar om när motorn är varm nog för att kunna stängas av igen och/eller är redo för fullgas.

KGK skrev:
2629132 Alltså borde det egentligen finnas en givare i blocket eller annanstans som talar om när motorn är varm nog för att kunna stängas av igen och/eller är redo för fullgas.

Ja det räcker väl med en oljetempmätare, så klarar man resten själv.

Stora dieselmotorer och gasturbiner har ofta sk drifttidscykelräknare. Motorövervakningssystemet räknar mao ut hur stor termisk stress samt kallstartslitage mm som motorn/turbinen blir utsatt för och räknar sedan ut TBO, (Time between overhaul). Då kan driftpersonalen på fartyget, kraftverket eller flygplanet planera driften så att man ekonomiserar på underhållsbehov samt oljebyten.

På motorcyklar räcker det nog med att lära sig lite tumregler och lära känna sin motor. Har man en gång lärt sig vad som krävs innan den är genomvarm så behöver man inte kolla på mätare eller känna med handen längre menar jag.

Man ska inte göra saker mer komplicerade än nödvändigt.

Tycker jag

/J

Jörgen Karlsson skrev:
2629617
På motorcyklar räcker det nog med att lära sig lite tumregler och lära känna sin motor

man behöver ju bara lära sig en gång per motor men kanske svårt att beräkna hur lång varmkörning som krävs vid + 25 grader och + 5 grader, mer än att den är längre, om inte annat så får man en uppfattning om att det kan skilja väldigt mycket hur länge en motor är fräsch, undrar om crossen någonsin blev genomvarm när man släpade ut den i -20 grader, envis var man om inte annat med att få igång den när man var yngre.

Tog i alla fall trampcykeln när jag skulle ut ikväll efter den här tråden, så mår motorn och oljan lite bättre :)

Last edited:
KGK skrev:
2629620 man behöver ju bara lära sig en gång per motor men kanske svårt att beräkna hur lång varmkörning som krävs vid + 25 grader och + 5 grader, mer än att den är längre, om inte annat så får man en uppfattning om att det kan skilja väldigt mycket hur länge en motor är fräsch, undrar om crossen någonsin blev genomvarm när man släpade ut den i -20 grader, envis var man om inte annat med att få igång den när man var yngre.

Tog i alla fall trampcykeln när jag skulle ut ikväll efter den här tråden, så mår motorn och oljan lite bättre :)

Motorn pajar ju inte om man gör tvärtom. Är man en vanlig schablonhojåkare som åker ny hoj och byter vartannat år eller vart tredje år så kan man nog fuska med allt underhåll utan att drabbas av några följder.

Håller man däremot på med racing, eller bara är som jag: att man gillar att ha kvar fordonen länge och fila på dem. Ja då betalar det sig att vara ödmjuk mot tekniken.

Tror jag
/J

Last edited:
breheim skrev:
2629076 Stötstänger är ett medeltida sätt att överföra kamrörelsen till vipparmar.

Hmm, undrar vad Chevrolet, Mopar, Harley-Davidsson m.fl har att säga om det uttalandet...:rolleyes:
Tror inte riktigt dom håller med...

Silverryggen skrev:
2629678 Hmm, undrar vad Chevrolet, Mopar, Harley-Davidsson m.fl har att säga om det uttalandet...:rolleyes:

Lägg märke till ursprungslandet på samtliga fordon du nämner här...
ÅAS hur många år är det sedan det metriska systemet blev världsstandard?

USA håller IOFS på att bli metriska, det går inte fort, men dom närmar sig tum för tum...

Silverryggen skrev:
2629678 Hmm, undrar vad Chevrolet, Mopar, Harley-Davidsson m.fl har att säga om det uttalandet...:rolleyes:
Alla de där fabrikanterna är ju kända för sitt nyskapande också, Chevrolet använde (använder?) sin 350cui V8 i iaf 40 år, i stort sett oförändrad från när den lanserades. :D

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back