Varmköra tvåtaktare

Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Efter att ha kollat på videos och läst lite grann så har jag märkt att varmkörning av tvåtaktare (både gathoj och rejs) skiljer sig mot hur man varmkör en fyrtakt gathoj framförallt.

På tvåtaktarna så börjar man direkt efter start att intervallvarva ganska rejält och gör sedan så en bra stund, medan man på en fyrtaktare låter hojen gå med förhöjd tomgång ett 10-tal sekunder för oljetrycktes skull och sedan kör iväg med låg belastning och moderata varv till motorn blivit genomvarm.

Så varför varmkörs tvåtaktare som dom gör (förutom att det låter ballt och ser häftigt ut när röken sprutar ut genom piporna:drool)?

http://www.youtube.com/watch?v=etv7R-uw2Qc&feature=related
 
Kolv och cylinder skiljer sig väldigt mycket mellan 2 och 4 takt så materialet rör sig annorlunda.
 
oljan ligger i soppan, gasar du får dne mer bensin och också mer olja/smörjning

Kan vara rent av skadligt att låta en räjsig 2-taktare stå på tomgång för länge, för att inte tala om lång motorbroms (därav frihjul på saab's 2-taktare)
 
Kolv och cylinder skiljer sig väldigt mycket mellan 2 och 4 takt så materialet rör sig annorlunda.

Okej, en kombo av att kolven och dess undersida kyls av färskgaserna och oljan samt att cylindern blir varm fortare än på en fyrtaktare kanske?

Men borde inte slitaget bli mindre om man låt säga lät motorn gå på ett högt konstant varvtal, då borde ju smörjningen bli som bäst eftersom att man slipper avslagen där bränsleförsörjningen mer eller mindre bryts samt att belastningen blir mindre eftersom att kolvhastigheten inte ökar och sjunker om vart annat?
 
Last edited:
oljan ligger i soppan, gasar du får dne mer bensin och också mer olja/smörjning

Kan vara rent av skadligt att låta en räjsig 2-taktare stå på tomgång för länge, för att inte tala om lång motorbroms (därav frihjul på saab's 2-taktare)

Exakt, köpte min Rm 250 av en kille som varmkörde den på tomgången , han fick byta stift efter varje varmkörning. Fick den billigt för han tyckte tvåtakt var skit för dom käkade stift. Hahahaha
 
Men borde inte slitaget bli mindre om man låt säga lät motorn gå på ett högt konstant varvtal, då borde ju smörjningen bli som bäst eftersom att man slipper avslagen där bränsleförsörjningen mer eller mindre bryts samt att belastningen blir mindre eftersom att kolvhastigheten inte ökar och sjunker om vart annat?

Man behöver ju inte gasa så hemskt mycket för att få den att hålla sig på t.ex 5k rpm. Jag skulle tro att motorn totalt sett får mer soppa/smörjning om man istället pumpar på gasen.
 
Är väll inte helt ovanligt att man bestyckar dom överdrivet fett på tomgången också, så att dom knappast har någon tomgång eller går dåligt.
Men däremot så får man då bra smörjning när man släpper gasen.
 
Är väll inte helt ovanligt att man bestyckar dom överdrivet fett på tomgången också, så att dom knappast har någon tomgång eller går dåligt.
Men däremot så får man då bra smörjning när man släpper gasen.

Just det kan ju ha något att göra med guruville's inlägg ;)

så antingen kass smörjing på tomgång, eller fett bestyckad och dödar stift på tomgång, vilket som är det bäst att torr-gasa, låter härligt också ;D
 
Har både kört, sett och hört kalla tvåtaktare som varmkörts betydligt humanare innan man gav sig iväg än på denna film.Bortser vi från gravt trimmade tvåtakts race hojar så är filmen bara att glömma i detta hänseende.
 
En normal (ej racepreppad) 2takt behöver inte ens varmköras utan det är bara att åka iväg.
Inte fullt ös direkt bara.
 
Min teori är att kolven kan värme nypa om man inte varmkör skiten för att kolven skulle kunna expandera fortare än cylindern. Sen motorolja måste varmköras, lager och sånt slits enormt mycket mer med olja som inte har arbetstempratur.
Man behöver inte varmköra en 4-taktare heller men konsekvensen kan bli relativt tråkig :)
 
HMMMM

jag varmkör aldrig mina 2T utan kör lite lagom i ca 2km och några av dessa måste nog anses som rätt stöddigt trimmade men dom rasar aldrig knepigt nog alla vet ju som sagt att cross motorer EXPLODERAR om man kör dom på vägen, yz250 passerade ca700 mil i dag på väg o den har inte fått ny kolv ännu.

mvh
 
SKa man åka och köpa en glass är väl inte varmkörningen nåt som behövs, man varmkör ju motorn innan start för att kunna ge fullt och ha max effekt när ljuset slocknar/ gate'n går ner
 
Min teori är att kolven kan värme nypa om man inte varmkör skiten för att kolven skulle kunna expandera fortare än cylindern. Sen motorolja måste varmköras, lager och sånt slits enormt mycket mer med olja som inte har arbetstempratur.
Man behöver inte varmköra en 4-taktare heller men konsekvensen kan bli relativt tråkig :)

Men om man kör på en tidig motorolja istället, slipper man varmkörning då eller minskar behovet bara?
 
Min teori är att kolven kan värme nypa om man inte varmkör skiten för att kolven skulle kunna expandera fortare än cylindern. Sen motorolja måste varmköras, lager och sånt slits enormt mycket mer med olja som inte har arbetstempratur.
Man behöver inte varmköra en 4-taktare heller men konsekvensen kan bli relativt tråkig :)
relativt tråkig = relativt kort livslängd på motorn för oljetrycket och oljecirkulationen har inte hunnit sprida sig i motorn på grund av oljan har mycket högre viskositet omkring +20C än vid normal arbetstemperatur omkring +100C. Även med multigradeolja t.ex. 10W-40
från Handboken till min Suzuki
LÅT MOTOROLJAN CIRKULERA INNAN DU KÖR
Låt motorn gå på tomgång en stund efter det du startat motorcykeln. Detta gäller vid varm och kallstart. Oljan får då tid att cirkulera och smörja alla viktiga motorkomponenter.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top