Varmköra inför oljebyte - fördel eller bekvämlighet?

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Varför ska man varmköra innan man byter olja?
Har det med alublock/stålskruv, utvidgning och framtida gängpaj att göra eller är det bara för att det ska rinna ut fortare?
Eller något annat?

Eller kan jag skita i det med likvärdigt resultat?

R6 2007
 
Går lika bra med kall motor. All olja som finns i motorn är i tråget vid kall motor.
Skruva ur pluggen och låt vara över natten.
Ett seriöst oljebyte innebär att man skruvar bort botten på motorn och gör rent.
Det är där skiten finns:fakta
 
Går lika bra med kall motor. All olja som finns i motorn är i tråget vid kall motor.
Skruva ur pluggen och låt vara över natten.
Ett seriöst oljebyte innebär att man skruvar bort botten på motorn och gör rent.
Det är där skiten finns:fakta

Nackdelen med varmkörning är en kallstart i onödan. En kallstart sliter som några hundra mil varm motor.
Fördelen är att du får med mer partiklar. Men har den stått i ett år så har den sura oljan gjort skada ändå

Med lite framförhållning så kör man varmt sista resan innan ettårsdvalan så får du det bästa av båda...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top