Varmköra inför oljebyte - fördel eller bekvämlighet?

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Varför ska man varmköra innan man byter olja?
Har det med alublock/stålskruv, utvidgning och framtida gängpaj att göra eller är det bara för att det ska rinna ut fortare?
Eller något annat?

Eller kan jag skita i det med likvärdigt resultat?

R6 2007
 
Går lika bra med kall motor. All olja som finns i motorn är i tråget vid kall motor.
Skruva ur pluggen och låt vara över natten.
Ett seriöst oljebyte innebär att man skruvar bort botten på motorn och gör rent.
Det är där skiten finns:fakta
 
Går lika bra med kall motor. All olja som finns i motorn är i tråget vid kall motor.
Skruva ur pluggen och låt vara över natten.
Ett seriöst oljebyte innebär att man skruvar bort botten på motorn och gör rent.
Det är där skiten finns:fakta

Nackdelen med varmkörning är en kallstart i onödan. En kallstart sliter som några hundra mil varm motor.
Fördelen är att du får med mer partiklar. Men har den stått i ett år så har den sura oljan gjort skada ändå

Med lite framförhållning så kör man varmt sista resan innan ettårsdvalan så får du det bästa av båda...
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top