Varmkör du?

Varmkör du?


  • Antal röstningar
    0
Förklara varför en varm motor blir för varm på tomgång (fläkten startar) men ändå varm långsammare från kall, än om man kört iväg direkt?

Sedan är det väl så att kall olja ger ett högre oljetryck, dock kanske inte filmen når ut överallt.

När det gäller bilen så brukar jag sätta på så mkt förbrukare som möjligt medans jag skrapar rutorna. En generator ligger kring 1000W (1,3Hk) och belastar således motorn lite extra. Ja ni vet ju hur fort en moppe går.
 
ah17 skrev:
Förklara varför en varm motor blir för varm på tomgång (fläkten startar) men ändå varm långsammare från kall, än om man kört iväg direkt?

Därför att fartvinden kyler kylaren,
men termostaten är ändå stängd tills motorn är varm på en vattenkyld
motor.

Sen är det oljetempen som räknas, kylvätskan är skit samma.
 
gthyni skrev:
Därför att fartvinden kyler kylaren,
men termostaten är ändå stängd tills motorn är varm på en vattenkyld
motor.

Sen är det oljetempen som räknas, kylvätskan är skit samma.

Jo åfan men det visar också att motorn genererar mer värme än både motor och kylare kan ta hand om vid stillastående.
 
Klart man varmkör, men inte på tomgång innan man sticker i väg. Att inte varmköra vore att våldföra sig på hojen.
 
Last edited:
hordac skrev:
Dr.Bike - Samma saker gäller på 2-takt, eller?

Jepp. Samma grej. Stressa inte grejerna innan de är varma.
Se WilleZL´s inlägg här nedan, han säger det på ett fint sätt!
 
:fakta Taget ur instruktionsboken - uppvärmning i 15 sekunder alltså....
Normal lufttemperatur
10-35 grader C

1. Drag ner choken helt till läge ON om motorn är kall.

2. Tryck in startknappen, utan att röra gasreglaget.

3. Sedan motorn gått igång håller man ett högt tomgångsvarvtal, mellan 2000 och 3000 v/min med hjälp av chokereglaget.

4. Ungefär en kvarts minut efter start, skjuts chokereglaget helt fram till läge OFF.

5. Om tomgången är ojämn, ge något gas.
 
Startar, lägger i växeln och rullar iväg med dåligt påslag första varven (på banan då). Tog 1/10ggr pga att det händer att om det är för kallt och den kyler mer än den värms så låter jag den värma innan jag ger mig ut.
 
Jag låter hojen stå på tomgång någon minut så att oljan hinner pumpas runt överallt. Sedan kör jag på varvtal där motorn går "lätt" (dock inte särkilt höga) tills motorn uppnått full arbetstemperatur. Därefter, unleash hell! :D

Dr. Bike: Låter det vettigt?
 
Gör som med bilen... startar låter gå nån halvminut på tomgång innan jag åker. Kör försiktigt tills värmen är nådd innan jag gasar...
 
Runt 5s brukar det ta att knäppa hjälmen.

Sen är det låga varv/ingen segdragning som gäller de första kilometrarna.
 
Ducati = Varmköra varje gång för att rädda vipporna.

60-90 sekunder medan man fipplar med öronproppar, hjälm och handskar.
 
Starta hojen.
Ta på hjälmen.
Ta på handskarna.
Åk iväg.

'Varmkör' väl kanske ett par minuter varje gång.
 
Argyle skrev:
Kör lugnt tills jag ser att temp mätaren står på normal..


Låter motorn stå på tomgång kanske 1min innan jag kör iväg så att oljan får en chans att pumpas runt. Sen kör jag lugnt ett par mil så att motor/växellåda är genomvarm innan jag ger fullt.

Faen att så många inte bryr sig om sina hojjar?! Mina farhågor är besannade och jag kommer nog aldrig våga köpa en begagnad hoj igen :gnissla


Edit: Enl. mototuneusa är dålig varmkörning en av de vanligaste orsakerna till motorras.
 
Last edited:
De får stå igång en minut medan jag sätter på mig handskar å hjälm. Sen gasar jag aldrig hårt förrän motorn är riktigt varm.

Man ska inte varmköra motorer på tomgång, då de har dåligt oljetryck, utan köras lugnt..
 
Jag har hojen låst till markankare på bakgården, så det blir en massa backande o manövrerande ut genom en liten jäkla sidoingång innan hojen kommer ut på vägen..då hinner hojen värma upp sig lite...och jag kan väcka grannskapet :tungan ...jag tror att larmet är en stor hit bland granntanterna :gnissla ..inte det diskretaste av o på ljud man har hört direkt :hihi
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top