Varmkör du?

Varmkör du?


  • Antal röstningar
    0
JO!
Saken är den, att ren tomgång producerar knappt någon värme.
= det tar längre tid att värma upp motorn.
= dåligt

Varför var frågan.

JO:

En kall motor behöver CHOKE, eller i insprutningsfallet extra bensin från ett överfettningsmunstycke eller ett seprat kallstartsprogram som ger mer ur de ordinarie insprutarna.
Ok?
Ok!

Detta är väldigt dåligt ur flera aspekter.

1. Den extra feta bränsleblandningen som choke innebär, tvättar bort oljehinnan från cylinderväggarna. (en oljehinna som dessutom i detta läge har svårt att nybildas, då huvuddelen av oljan till cylindrarna kommer från överskottet som piper ut mellan vevstakens storända och veven. Dessa stänk kommer utebli p.g.a precei som nån sa: lågt oljetryck vid låga varv OCH pga kall tjock olja)
Så TROTS att oljetrycklslampan slocknat (förvisso ett väldigt lågt tryck) så kommer ingen olja fram i de perifera motordelarna. Framförallt kammen ligger illa till. Oljan kan ses som en seg sirap som vägrar flytta på sig trots rätt tryck alltså.

2. Sura restprodukter bildas av den ofullständiga förbränningen, och dessa är inte att leka med. Bl.a bildas svavesyra, och vad den gör med ringar och cylinderväggar förstår ju var och en.
Mycket av dessa produkter tränger även ner i vevhuset och slammas upp i oljan. Därav mitt tjat om att ha ny olja i motorn över vinterförvaringen (och att INTE småstarta motorn alls under vintern)

Kör man däremot iväg med LÄTT belastninig kommer effektuttaget vara större = motorn blir varmare snabbare och dessa skadliga processer kan upphöra snabbare. Varvtalet skall självfallet inte överdrivas, men haller inte segdras, så låga växlar och måttlig fart.
Och skjut ALLTID in choken så mycket det går, så snabbt det går.

Utvik: Som exempel säger man att påen bilmotor så motsvarar EN kallstart 200-300 mils körning i slitage.
En kallstart är när motortemperaturen är under 60 grader!
En kallstart i minus tio är 450 mils körning.
Osv.

En varmkörd och i övrigt frisk motor med bra olja slits i princip inte alls.
Det märker ni på långmilare bland bilar, och i extremfallen: Taxi, som ju aldrig stänger av motorn under dygnet i princip, och när de gör det har de motorvärmare.
80.000 mil och mer är inte ovanligt att skåda på deras Km-räknare.
 
SirCastic skrev:
Slite mer än vad då?

Har läst en hel del kloka inlägg från din sida men här får du allt förklara dig ;)

Rekommendationen är naturligtvis att köra mycket lugnt tills motorn, växellåda samt drivpaket blir ordentligt uppvärmda. Tomgångskörning är inte bra för motorn (då det t.ex. finns en risk för lågt oljetryck samt att bensin och kondens samlas i motoroljan) men om alternativet är fullgas med kall motor så är tomgång definitivt att föredra.

Hmmm då gör man fel alltså? Brukar låta automatchoken få lugna ner varvtalet på tomgång och när detta sker så brukar tempen ligga på 40 grader. Sen blir det ju varmkörning hela vägen till jobbet för i Sthlm gåre ju inte fort, men iof M3:an körde man ju direkt men skulle inte varva över 3000/rpm innan oljan va varm då kunde ju Vanosen ge sig...

Så man kanske skulle gasa direkt istället?
 
Dr.Bike !

Hur ska jag göra när jag kör bana? För mig så skulle det göra ont i hela kroppen att dra järnet till ca 500 rpm under maxvarv med en motor som inte är genomvarm. Allternativet att köra lungt till dess att motorn är riktigt varm fungerar inte för mig i allal fall. Det brukar bli ca tre varv i stegrande tempo för att få upp värmen i däcken. Och även under dessa "uppvärmningsvarv" så klarar jag inte av, att låta bli att gasa fullt då och då. Där av så varmkör jag motorn i depån innan jag kör ut.
 
Last edited:
Dr.Bike skrev:
JO!
Saken är den...

:) :Bugar

Man kanske skulle fixa en motorvärmare som är som däckvärmare ungefär, sätt dit en timme innan körning o ta bort, på med magkåpan o iväg :va
 
Jocke K skrev:
Dr.Bike !

Hur ska jag göra när jag kör bana? För mig så skulle det göra ont i hela kroppen att dra järnet till ca 500 under maxvarv med en motor som inte är genomvarm. Allternativet att köra lungt till dess att motorn är riktigt varm fungerar inte för mig i allal fall. Det brukar bli ca tre varv i stegrande tempo för att få upp värmen i däcken. Och även uder dessa "uppvärmningsvarv" så klarar jag inte av, att låta bli att gasa fullt då och då. Där av så varmkör jag motorn i depån innan jag kör ut.

Ja, världen är inte perfekt... En motor i en sån miljö som en racerbana är kommer aldrig kunna få den laboratoriemässiga övervård och entusiasttillsyn som jag nu förespråkar i tidigare inlägg.
That´s the way things are...
Så man får kompromissa, och göra som du gör, för det blir trots allt den "bästa medelvägen" på nåt vis.
Detta ÄR en kompromis som tävlingsmotorer får leva med, och det ingår s.a.s i kalkylen...
Men icke förty: De kompisar jag har som tävlar aktivt säger själva att de som INTE värmer materialet utan vrålgasar ut direkt, de HAR oxå X antal ras per säsong.

Men gasa hellre (med vett) på banan än tomgångskör i depån.
Det finns tillräckligt mycket olja i lager osv efter förra körningen, så att varmlöra på tomgång från kall tvättar som sagt bara bort den film som de facto finns där när motorn varit körd men är kall!

Det är f.ö en myt att "all olja rinner av"
Det gör den inte.
 
Jag tänkte lagt ett inlägg om hur dåligt det är att varmköra motorn på tomgång, men den där Dr.Bike gjorde att jag slapp det. :)

När jag hade min första R6:a så värmde jag ALLTID upp hojen till 40 grader innan jag rullade iväg. Sedan fick jag reda på att detta inte var bra och började då istället att rulla iväg så fort som möjligt och minimerade också användandet av choken så mycket som möjligt (av anledningar som Dr.Bike nämnde).

Motorn värms upp bra mycket snabbare om man rullar iväg istället för att låta den stå på tomgång.
 
vågen skrev:
:) :Bugar

Man kanske skulle fixa en motorvärmare som är som däckvärmare ungefär, sätt dit en timme innan körning o ta bort, på med magkåpan o iväg :va

Det har jag oxå funderat på. En doppvärmare i tråget.
Såna oljevärmare finns.
 
Jag har ett annat hett tips att dela med mig av angående varmkörning. Jag fullkomligt HATAR kalla bilar på vintern så därför startar jag alltid den ett tag innan jag ska åka iväg. Tyvärr tar det så jävla lång tid för motorn att bli varm på tomgång så jag knölar ner mattan mellan gasen o bromsen o wips så tar det max 5 min för motorn att bli varm o för kupén att bli som en bastu! :)
 
HanneZ skrev:
Jag har ett annat hett tips att dela med mig av angående varmkörning. Jag fullkomligt HATAR kalla bilar på vintern så därför startar jag alltid den ett tag innan jag ska åka iväg. Tyvärr tar det så jävla lång tid för motorn att bli varm på tomgång så jag knölar ner mattan mellan gasen o bromsen o wips så tar det max 5 min för motorn att bli varm o för kupén att bli som en bastu! :)

:tummenupp Sketasmart! :lol

Du slår ju två flugor i EN smäll: Varm kupe´och undviker tomgångskörning!
*obs ironi* ;)
 
Varmkör hojen på depåstöden i några minuter innan varje pass. Detta sker på tomgång, men en tomgång som är lite högre än vid gatkörning, runt 3000 rpm.
I samma veva plockar man av däckvärmare och på med hjälmen osv, sen är det bara att tuta och köra.
 
Jag varmkör när jag kör iväg, står max en minut på tomgång medan jag drar på mig hjälm och handskar...
 
1. Låser upp och backar ut från garaget/cykelstället.
2. Sätte mig och startar.
3. Tar på hjälmen och handskarna.
4. Kör på lägre varv (under 6000rpm) tills tempmätarn står där den ska.

Aldrig "tomgångs-varm-köra".
 
Dr.Bike skrev:
Det har jag oxå funderat på. En doppvärmare i tråget.
Såna oljevärmare finns.

Ja... jag har väl ett par dussin kanske :rolleyes:

Allvarligt talat så används de ju konstant i kompressorer för kylmaskiner men temperaturen dom håller kommer jag inte ihåg.. tror att det är 45 eller 60 grader.

btw, Har jag sagt att det är bra att jobba på kylföretag :D ;)
 
Last edited:
För racegänget: Idealet vore ju att ha en bromsande rulle att ställa bakdäcket på och varmköra med motstånd. Borde gå att använda samma typ av rulle som de som cyklar innomhus använder sig av...

Nackdelen är då att det behövs ett extra backdäck för att kunna varmköra hojen samtidigt som däcksvärmaren värmer bakdäck...
 
på 4taktare ska man köra iväg direkt men hålla motorvarvet på ca max 2500 första minuten.
undvik en massa tomgång med choke, oförbränd bensin (choken) tränger ner mellan kolvringarna och hamnar i oljan på en kall motor

den tiden minimeras om man belastar motorn lätt direkt istället
 
Lime skrev:
Nackdelen är då att det behövs ett extra backdäck för att kunna varmköra hojen samtidigt som däcksvärmaren värmer bakdäck...
Får man inte friktionsvärme mellan rullen och däcket då? Man kan ju ha en konkav rulle så får man dessutom värmen över hela däcket. :brynad

Jag brukar generellt sett inte varmköra. Aldrig med bil (men alltid motorvärmare om det är kallare än +5 ute) och jag undviker det i möjligaste mån med hoj. Kanske det blir ibland att jag måste hoppa av igen för att jag är osäker på om jag låst garagedörren, men inte annars.

Förut körde jag dock en XJ 600 som var tvungen att stå och gå på tomgång och full choke tills den kom upp i 4-5000rpm. Därefter kunde man trycka in choken lite och börja puttra iväg, men det brukade ta ca 5 minuter tills choken gick att trycka in helt och motorn hade kommit upp i arbetstemperatur.
 
Dr.Bike skrev:
JO!
Saken är den, att ren tomgång producerar knappt någon värme.
= det tar längre tid att värma upp motorn.
= dåligt

Varför var frågan.

JO:

En kall motor behöver CHOKE, eller i insprutningsfallet extra bensin från ett överfettningsmunstycke eller ett seprat kallstartsprogram som ger mer ur de ordinarie insprutarna.
Ok?
Ok!
Jag gillar dina inlägg Dr. Bike. De är utförliga, veteskapliga och efter hur jag kan avgöra med mina kunskaper väldigt korrekta. Vi har ju tampats om oljan förut som du kanske kommer ihåg.
 
Dr.Bike skrev:
Ja, världen är inte perfekt... En motor i en sån miljö som en racerbana är kommer aldrig kunna få den laboratoriemässiga övervård och entusiasttillsyn som jag nu förespråkar i tidigare inlägg.
That´s the way things are...
Så man får kompromissa, och göra som du gör, för det blir trots allt den "bästa medelvägen" på nåt vis.
Detta ÄR en kompromis som tävlingsmotorer får leva med, och det ingår s.a.s i kalkylen...
Men icke förty: De kompisar jag har som tävlar aktivt säger själva att de som INTE värmer materialet utan vrålgasar ut direkt, de HAR oxå X antal ras per säsong.

Men gasa hellre (med vett) på banan än tomgångskör i depån.
Det finns tillräckligt mycket olja i lager osv efter förra körningen, så att varmlöra på tomgång från kall tvättar som sagt bara bort den film som de facto finns där när motorn varit körd men är kall!

Det är f.ö en myt att "all olja rinner av"
Det gör den inte.


Ok.

Men vad jag har förstått så är det inte enbart oljefilmen som är problemet när man belastar en kall motor. Lagertoleranser mm. är inte de samma vid 20 grader C som vid 90 grader C.
 
Jocke K skrev:
Ok.

Men vad jag har förstått så är det inte enbart oljefilmen som är problemet när man belastar en kall motor. Lagertoleranser mm. är inte de samma vid 20 grader C som vid 90 grader C.

Jo, i det närmaste. Värmeutvidgningen slår ju i principo lika på både hålet och axeln som finns däri.
I princip säger jag, för en så liten skillnad som runt 100 grader ger inga direkt mätbara skillnader.
 
Dr.Bike skrev:
Jo, i det närmaste. Värmeutvidgningen slår ju i principo lika på både hålet och axeln som finns däri.
I princip säger jag, för en så liten skillnad som runt 100 grader ger inga direkt mätbara skillnader.
Exakt. Det blir inte samma skillnader som om man värmer ett hål och kyler ett lager för att lagret ska kunna pressas in i hålet lättare. Och inte ens då är det några gigantiska skillnader det handlar om trots en temperaturskillnad på ett par hundra grader.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top