Varmkör du?

Varmkör du?


  • Antal röstningar
    0
Brukar varmköra den tills "Low" försvinner ur displayen iaf.
Sen inte full rulle innan den är uppe i temperatur ordentligt.
 
Startar upp och ställer mig på reggen en stund, blir fortare varm då. ;)



Startade alltid upp hojjen och rullade lungt ut och var försiktig med gasen tills jag såg jag fått upp värme i motorn, samma sak med bilen, inge gasande utan värme på prylarna. :fakta
 
Tomgångskör hojen aldrig varm. Kör lungt tills den känns varm innan jag börjar gasa. Brukar inte ta så lång stund men det beror ju också på hur stor motor man har. 250n tog inte ens 5 min på sig att gå upp i arbetstemperatur.
 
Jag varmkör alltid min motorcykel, start, lite smågasning och lugn ivägkörning tills tempen är på acceptabel nivå.

När "han" har stått mer än ett dygn så är det läge att dra ner på viagran eller hoppa på tanten. :hihi :hihi :hihi :hihi
 
Självklart varmkör man.
Rullande.
Försiktig körning.
Aldrig stillastående.
Choken stängs så fort motorn klarar det.
 
Gör som många andra redan skrivit....rullar ut den, startar och tar på mig hjälmen å handskarna....sen bär det iväg.

Så jag vet inte om det kan räknas på varmkörning, men men.
Sen bor jag inne i stan så hojen får inte direkt så värst mycket kylning de första kilometerna.
 
Last edited:
Jag varmkör alltid. Hojen rullar inte en meter innan tempen är ca 40-50 grader.
Sen kör jag lugnt till dess motorn har uppnått sin arbetstemperatur. När motorn väl är varm så utnyttjar jag motorns fulla potential.
När jag kör bana så låter jag motorn gå en stund i depån så att den är varm innan jag ger järnet på växel efter växel....
 
Har aldrig fattat det där med att stå och köra tomgång tills motorn är varm..

jag startar och så får den värmas upp lite medans man låser garaget och drar på sej grejerna, sen kör man lugnt tills motorn är varm.

Gör samma sak med bilen också för den delen.
 
startar motorn och har den igång medan jag tar på handskarna och hjälmen. den går så risigt på låga varv med choke i. sen kör jag försiktigt en stund men mest för att däcken ska bli varma. så svaret är alltså ja jag varmkör, däcken. förutom sista svängen i höstas :huvet
 
Jocke K skrev:
Jag varmkör alltid. Hojen rullar inte en meter innan tempen är ca 40-50 grader.
Sen kör jag lugnt till dess motorn har uppnått sin arbetstemperatur. När motorn väl är varm så utnyttjar jag motorns fulla potential.
När jag kör bana så låter jag motorn gå en stund i depån så att den är varm innan jag ger järnet på växel efter växel....


Hoppas då att du är medveten att detta sätt sliter mer på motorn.
 
Dr.Bike skrev:
Hoppas då att du är medveten att detta sätt sliter mer på motorn.


Slite mer än vad då?

Har läst en hel del kloka inlägg från din sida men här får du allt förklara dig ;)

Rekommendationen är naturligtvis att köra mycket lugnt tills motorn, växellåda samt drivpaket blir ordentligt uppvärmda. Tomgångskörning är inte bra för motorn (då det t.ex. finns en risk för lågt oljetryck samt att bensin och kondens samlas i motoroljan) men om alternativet är fullgas med kall motor så är tomgång definitivt att föredra.


Edit:
En liten justering av texten...
 
Last edited:
Står väl dessutom bara och sotar igen motorn??? Eller det var kanske på 30-talet?
 
Man ska väl inte ens varmköra på (alltför) låga varv. Att segdra en kall motor kan inte heller vara så bra?

Våga Varva!/J.
 
Jag varmkör alltid upp till arbetstemp innan jag börjar gasa riktigt, låter den aldrig stå på tomgång någon längre stund. Speciellt inte om den stått ett tag. Känns bättre om olja och dyl får lite viftarunthjälp.

SirCastic skrev:
men om alternativet är fullgas med kall motor så är tomgång definitivt att föredra.
När har man enbart dom alternativen?
 
Orca69 skrev:
Jag varmkör alltid upp till arbetstemp innan jag börjar gasa riktigt, låter den aldrig stå på tomgång någon längre stund. Speciellt inte om den stått ett tag. Känns bättre om olja och dyl får lite viftarunthjälp.


När har man enbart dom alternativen?
Snabbgashandtag :rofl

Vilken härlig vändning på tråden måste jag säga.
 
Orca69 skrev:
När har man enbart dom alternativen?

När snuten är dig på spåren! antingen försöker du se oskyldig ut medans motorn står på tomgång, eller så är det fullgas mot frihamnen.

/N
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top