Varmkör du?

Varmkör du?


  • Antal röstningar
    0

storcken89

Allting ä relativt!!
Gick med
31 May 2005
Ort
I Verkligheten, Falun
Hoj
Tzr -91 med kromat effektblås, stålomspunnet, inflyttad skylt å baklyse, miniblink, tonat kåpglas, öppet filter osv
Som titeln lyder, varmkör du innan du sticker iväg?
 
Startar hojen, låser upp kedjan, leder ut hojen, tar på mig hjälm, handskar, kollar tempen och sen sticker jag. Lite tomgångskörning blir det allt...

EDIT: Vafan, missade jag pollen igen..? ANDRA idag! :huvet
 
Last edited:
Tja, om jag startar hemifrån och motorn är helt kall rullar jag ute den ur garaget. Startar den, tar på mig jackan, hjälmen, handskarna. Sen kör jag lite lätt stretching för att stället ska glida på plats :hihi
Så det borde väl räknas som varmkörning?
 
Har genom åren fått lära mig att en motor mår bäst av att jobba sig varm.
Så därför startar jag hojen innan hjälm och handskar åker på.
Kan väl ta en 30-60sec från startögonblicket innan man rullar iväg lite stilla tills hojen fått vettig temp och man kan nyttja gasen enligt eget önskemål.
//Tobbe
 
Jag varmkör aldrig eftersom den blir varm ändå, varför har ni tändkulmotorer :7peta
 
För att inte störa grannarna så rullar jag min på tomgång med växeln i... kör på MKT låga varv tills man fått lite temp.
 
Jag brukar tomgångsköra till att tempen visar 40+ sen åker jag lugnt därifrån. Inga fulla gaspådrag eller högavarv förrän tempen visar minst 70. :)
 
Självklart ! Jag har ca 25 m ut till vägen...om det räknas som varmkörning. Sen är framhjulet i luften... :D
 
mitt startförfarande:
1 låser upp hojen och leder ut hojen ur förrådet
2 startar hojen, låser hojen
3 stänger förrådet
4 går in i huset o drar på mig skinnställ mm
5 låser upp hojen
6 kör iväg

har dock hänt en gång att jag glömt punkt 5, inge kul :fatta!
 
Jag brukar ju också rulla ur garaget, starta, ta på mig hjälm, handskar och annat. Sedan brukar man ju ha glömt tre till fyra saker :confused: , så man får springa in och ut några gånger. När det är klart har jag två och en halv kilometer ner till stora vägen :banana . Gasar man på den vägen som leder genom området, riskerar man dels att bara få släpp på allt grus :kocko , dels få ett helt knippe pensionärer efter sig :tomten . Så när man väl kan vrida rullen helt runt så är hojen nästan vid kokpunkten :brinnerup redan.
 
nån gång - oftast inte... står ju i garage så nån grad varmare än ute är den ju redan...
 
Självklart varmkörs den ordentligt. Börjas med höjt tomgångsläge en lagom stund sen är det lugn belastning innan det roliga träder fram
 
Varmkör alltid dock inte på tomgång, tar det lugnt till tempen stigit en bit på det gröna, bluddrar den på choke för länge så har jag lärt mig att det sliter värre än tokgasa.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top