Utan att ha läst alla inlägg:
Rent generellt är det bra, ju högre temp man kan ha på en motor. (Givetvis inom rimliga gränser)
Men säg en 90 - 95 grader.
Ju mer du kyler en motor, ju mer effekt förlorar du, för det är ju värmeenergin som skall överföras till kolven för att bli rörelseenergi.
Kyler man bort detta går motorn sämre, och du får oxå lägre effekt.
Nån säger då: men... min hoj kokar om jag går upp till 85.
Njaeij säger jag. Vatten kokar vid 100 och i ett trycksatt system som på fordon kokar det inte förrän vid 104-106 grader.
Men...
Problemet heter ojämnt fördelade kylkanaler, å om man råkar mäta där det är som svalast, säg 85 grader, så kan det fortfarande vara runt 100 lokalt, någon annan stans i motorn. (oftast i toppen).
Har detta problem bara "uppstått" så kan man fråga sig följande frågor:
- Går den magert, på en eller flera burkar?
- Har kylkanalerna kalkat igen?
- Är kylsystemet otätt och trycklöst?
- Pupmar pumpen effektivt? (bortrostade vingar)
Om inget av detta är orsaken kan EN hjälp kan vara att hälla i något som tar bort ytspänningen på kylvätskan.
Det kan vara så enkelt att vätskan inte "väter" mot blocket. Särskilt inte då i toppen där det kan bli lokal kokning, med ångblåsor som i sin tur bara spär på den negativa spiralen.
Ni som löder vet att ytorna måste flussas, med flussmedel eller syra för att tennet ska flyta ut. Detta är "väta". Tennet väter.
Samma sak med vatten. Alla vet att det har en ytspänning, men det går oftast bra.
Man kompenserar för detta med större kylvätskevolym och / eller större genomströmning.
Red Line har en produkt för att ta kål på ytspänningen: Water Wetter.
Bara häll det i kylaren, och på problemmotorer kan kylvätsketemperaturen sjunka åtskilliga grader.
Varför då? Jo nu "blöter kylvätskan ner" hela ytan inuti kylkanalerna = bättre värmetransport bort från de heta ytorna.
Vad Water Wetter innehåller?
Vet ej, men i teorin skulle två droppar Yes göra samma nytta.
Men häll nu inte i det! Det kan ge andra sensationer... (ett lödderspår efter er...)
Men motorkylning är inte så enkelt som man tror. För blir inte oljan över 100 grader t.ex så kokar inte alla läbbiga produkter och kondensvatten ur den heller... så... "det är många finesser på ett spett"