Varm Yamaha YZF600R Thundercat?

Bjorre

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
KTM 640 Duke II
Hej,

Detta är kanske normalt... men är det inte det så vill jag veta det så att det kan åtgärdas.
Jag har en Thundercat -98 som i stadstrafik blir väldigt varm.
Temperaturen närmar sig 90-100 grader på mätaren (jag vet inte om den fortsätter stiga, jag är oftast ute från stadstrafiken då...).
Den är inte uppe på rött men jag tycker att det känns som om den är väldigt varm.
Är det normalt att den blir så varm eller har jag något problem.
Det finns ju ett antal Thundercat ägare på forumet, hur varma blir era MC?

Tack på förhand

/Björn

Har aldrig haft en Thundercat, men en annan Yamaha (FZR 1000). Personligen tycker jag det låter helt normalt. Om inte jag minns helt fel så var tröskeln för att fläkten skulle starta strax över 100 grader på min gamla hoj. Min nya hoj ligger på 90 grader när man kör landsväg.
Att det blir lite varmare när man kör inne i stan är ju inte så konstigt.
Jag tror att du lugnt kan cruza vidare runt torget inne i stan :D

Bjorre skrev:
Hej,

Detta är kanske normalt... men är det inte det så vill jag veta det så att det kan åtgärdas.
Temperaturen närmar sig 90-100 grader på mätaren (jag vet inte om den fortsätter stiga, jag är oftast ute från stadstrafiken då...).
Den är inte uppe på rött men jag tycker att det känns som om den är väldigt varm.

Tack på förhand

/Björn

Vad säger manualen som följer med? Det är inte helt ovanligt at YZF har arbetstemperatur på ca 100-110 grader. Återkom när graderna är typ 120-130

Håller med föregående om att det låter normalt. Om det är varmt ute och man stannar vid ett rödljus så går temperaturen snabbt upp till ca 100 grader. Inget att oroa sig över, således.

Temperaturgränser SP-1: Vid 122 grader så tänds varningslampan för hög temp på en SP-1.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=1357425

Om temperaturen håller sig under 90 grader skall du nog kontakta Yamaha och ta reda på om inte något är fel. Låter som samma fel jag hade på bilen, d.v.s. att termostaten var paj.

pidda skrev:
Om temperaturen håller sig under 90 grader skall du nog kontakta Yamaha och ta reda på om inte något är fel. Låter som samma fel jag hade på bilen, d.v.s. att termostaten var paj.

Temperaturen ligger runt 60 grader enligt mätaren när jag är ute på vägarna och gasar... det är i stort sett bara i stadstrafik som jag kommer över 70 grader.
Kan det vara fel åt andra hållet alltså, att den kyler för mycket?

/Björn

Ps
Tack för alla svar!
Ds

Bjorre skrev:
Temperaturen ligger runt 60 grader enligt mätaren när jag är ute på vägarna och gasar... det är i stort sett bara i stadstrafik som jag kommer över 70 grader.

/Björn

Ps
Tack för alla svar!
Ds

Den kan inte kyla för mycket. Du kan sova lungt. Möjligtvis trasig termometer som visar för lågt, men knappast troligt. Titta i handboken. Den brukar tala om vilka tempraturer den skall visa. Om inte kna jag ta reda på detta imorgon. Jag har en YZF-R600 själv, förutom R1:an (oxå)

Last edited:
Bjorre skrev:

/Björn

Ps
Tack för alla svar!
Ds

Det är normalt för en cat att visa så låg temp. Jag startade en tråd förra året om detta. Sök efter den så kanske du får fler svar.

/ Glenn

Jag vet inte hur det är med åsk-katter men 60 grader på ladsväg låter väldigt lågt. SKulle kunna vara termostatproblem.

Utan att ha läst alla inlägg:

Rent generellt är det bra, ju högre temp man kan ha på en motor. (Givetvis inom rimliga gränser)
Men säg en 90 - 95 grader.

Ju mer du kyler en motor, ju mer effekt förlorar du, för det är ju värmeenergin som skall överföras till kolven för att bli rörelseenergi.
Kyler man bort detta går motorn sämre, och du får oxå lägre effekt.

Nån säger då: men... min hoj kokar om jag går upp till 85.
Njaeij säger jag. Vatten kokar vid 100 och i ett trycksatt system som på fordon kokar det inte förrän vid 104-106 grader.

Men...

Problemet heter ojämnt fördelade kylkanaler, å om man råkar mäta där det är som svalast, säg 85 grader, så kan det fortfarande vara runt 100 lokalt, någon annan stans i motorn. (oftast i toppen).

Har detta problem bara "uppstått" så kan man fråga sig följande frågor:

- Går den magert, på en eller flera burkar?
- Har kylkanalerna kalkat igen?
- Är kylsystemet otätt och trycklöst?
- Pupmar pumpen effektivt? (bortrostade vingar)

Om inget av detta är orsaken kan EN hjälp kan vara att hälla i något som tar bort ytspänningen på kylvätskan.
Det kan vara så enkelt att vätskan inte "väter" mot blocket. Särskilt inte då i toppen där det kan bli lokal kokning, med ångblåsor som i sin tur bara spär på den negativa spiralen.

Ni som löder vet att ytorna måste flussas, med flussmedel eller syra för att tennet ska flyta ut. Detta är "väta". Tennet väter.
Samma sak med vatten. Alla vet att det har en ytspänning, men det går oftast bra.
Man kompenserar för detta med större kylvätskevolym och / eller större genomströmning.

Red Line har en produkt för att ta kål på ytspänningen: Water Wetter.
Bara häll det i kylaren, och på problemmotorer kan kylvätsketemperaturen sjunka åtskilliga grader.
Varför då? Jo nu "blöter kylvätskan ner" hela ytan inuti kylkanalerna = bättre värmetransport bort från de heta ytorna.

Vad Water Wetter innehåller?
Vet ej, men i teorin skulle två droppar Yes göra samma nytta.
Men häll nu inte i det! Det kan ge andra sensationer... (ett lödderspår efter er...)
:hihi

Men motorkylning är inte så enkelt som man tror. För blir inte oljan över 100 grader t.ex så kokar inte alla läbbiga produkter och kondensvatten ur den heller... så... "det är många finesser på ett spett"

Last edited:
Min ThunderAce ligger kring (enl. mätaren) 60-70 grader när spisen går varm ute på landsvägen eller liknande.....och när den kommer in i stan så lägger den sig snällt kring 90-100 grader.

Och än så länge så verkar den funka bra, så de är bara att köra på :tummenupp

Jag hade en Cat förra året, och den var precis likadan.
Låg på 60-70 grader vid normal körning. Sen steg den i sommarvärmen inne i stan. Jag hade ju den ner till kontinenten också. (Franska rivieran). Och inte ens där kokade den, trots att den blev varm. Jag tror faktiskt inte att fläkten på den hojen någonsin gick igång under den tid jag ägde den.
Kör och var glad. :tummenupp

Alla yzf modeller har tempgivaren i kylaren dvs visar låg temp från ca 50grader och uppåt när du kör på lansväg

i stan är det inte ovanligt med en temp på runt 100grader

sticker den över 115grader så kan du börja oroa dig

tror du inte mig så kan du köpa en ny termostat för ca 300-400kr

o lära dig på samma sätt som jag gjorde :)

Bjorre skrev:
Hej,

Tack på förhand

/Björn

Testkörde R600 i går kväll (ca 3 timmar). Den jobbar på ca 60-70grader. Så det är helt ok.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT