Varierande kedjespel

Banco

Fortsätter att förnedra...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Crescent
Varför varierar sträckningen på min drivkedja när jag snurrar på bakhjulet? Spelet diffar på flera centimeter från det mesta till det minsta, kedjespelet ska väl vara konstant på en välmående kedja... Vad kan detta bero på, har kedjan varit för hårt spänd och fått en knäck av fjädringen när den har komprimerat, eller finns det någon annan förklaring till eländet?

Har du kört på bakhjul? Kopplat hårt med hojjen (när du hjular...)?

Annars kan det vara som du säger att kanske du har hoppat väldigt mycket upp och ner på hojjen å därmed fått ojämn kedjegång och därmed dragit ut den på vissa delar.

Kedjespel??

Troligen har du orunda, slitna drev, fram eller bak. Det behövs inte så mycket orundhet för att påverka kedjesträckningen rejält.
Byt dreven + kedja blir nog allt som nytt...:)
Är topparna på bakdrevet inte symmetriska = slitet..(lättast att kolla..)

:hej

Så blir en kedja som är slut.
Precis så var min kedja efter 3500 mil.
Inga problem med det nya drivpaketet.
Hur många mil har drivpaketet?
Byt drivpaket iaf.

Om du snurrar o tittar ett tag så kan du nog se om spänningen varierar m framdrevet, bakdrevet eller själva kedjan. Fast det kan vara kombinationer oxå, o då blir det svårare hitta orsaken. Hursomhelst, troligen bytesdags.
/u

det jkan vara en kärvande länk som fastnar i böjt läge oxo.....kolla det görst tycker jag, för jag har samma problem.....
Åkte o nita kedjan o stollen nitade men det gjorde att länken fastnar varje gång den går över drevet =(

Knäckt nit

Det låter precis som det som hände hände mig. En dag började det rassla vid häftiga nerväxlingar, och när jag kollade kedjan såg jag att den var så slak så den gick upp och rörde vid svingen. Det var det som rasslade. Så jag spände kedjan, men när den var lagom på ett ställe var den överspänd på ett annat och sen slak igen när jag snurrade på bakhjulet. Efter lite kollande såg jag att när kedjan var som mest spänd så var det en länk som inte riktigt gick ner i bakdrevet och den länken visade sig ha en nit som inte satt rakt. Den såg knäckt ut, men var förmodligen bara böjd. Det blev till att byta hela drivpaketet direkt och tacka för att inget gick av vid fel tillfälle.

Troligtvis att kedja klättrar uppe på kuggarna, byt paketet och felet försvinner.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph