Varierande kedjespel

Banco

Fortsätter att förnedra...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
Crescent
Varför varierar sträckningen på min drivkedja när jag snurrar på bakhjulet? Spelet diffar på flera centimeter från det mesta till det minsta, kedjespelet ska väl vara konstant på en välmående kedja... Vad kan detta bero på, har kedjan varit för hårt spänd och fått en knäck av fjädringen när den har komprimerat, eller finns det någon annan förklaring till eländet?
 
Har du kört på bakhjul? Kopplat hårt med hojjen (när du hjular...)?

Annars kan det vara som du säger att kanske du har hoppat väldigt mycket upp och ner på hojjen å därmed fått ojämn kedjegång och därmed dragit ut den på vissa delar.
 
Kedjespel??

Troligen har du orunda, slitna drev, fram eller bak. Det behövs inte så mycket orundhet för att påverka kedjesträckningen rejält.
Byt dreven + kedja blir nog allt som nytt...:)
Är topparna på bakdrevet inte symmetriska = slitet..(lättast att kolla..)

:hej
 
Så blir en kedja som är slut.
Precis så var min kedja efter 3500 mil.
Inga problem med det nya drivpaketet.
Hur många mil har drivpaketet?
Byt drivpaket iaf.
 
Om du snurrar o tittar ett tag så kan du nog se om spänningen varierar m framdrevet, bakdrevet eller själva kedjan. Fast det kan vara kombinationer oxå, o då blir det svårare hitta orsaken. Hursomhelst, troligen bytesdags.
/u
 
det jkan vara en kärvande länk som fastnar i böjt läge oxo.....kolla det görst tycker jag, för jag har samma problem.....
Åkte o nita kedjan o stollen nitade men det gjorde att länken fastnar varje gång den går över drevet =(
 
Knäckt nit

Det låter precis som det som hände hände mig. En dag började det rassla vid häftiga nerväxlingar, och när jag kollade kedjan såg jag att den var så slak så den gick upp och rörde vid svingen. Det var det som rasslade. Så jag spände kedjan, men när den var lagom på ett ställe var den överspänd på ett annat och sen slak igen när jag snurrade på bakhjulet. Efter lite kollande såg jag att när kedjan var som mest spänd så var det en länk som inte riktigt gick ner i bakdrevet och den länken visade sig ha en nit som inte satt rakt. Den såg knäckt ut, men var förmodligen bara böjd. Det blev till att byta hela drivpaketet direkt och tacka för att inget gick av vid fel tillfälle.
 
Troligtvis att kedja klättrar uppe på kuggarna, byt paketet och felet försvinner.
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top