Vargkonflikt

Nä, du är ingen jaktmotståndare, bara helt novis inom ämnet. Men slänga sig med åsikter som inte har något förankring i verkligheten, det är inget hinder.

Varför kan inte dessa som säkert i övrigt kan vara pålästa, helt plötsligt slänga sig med godtyckliga snabba poänger, utan att behöva ta ansvar. Är det för sakens skull som ni släpper igenom sånt här?

Man undrar ju hur det är ställt.

Snälla....vargen jagades hårt och brutalt för att den var en direkt konkurrent om födan! När man förr i tiden hade djur för att överleva, så slog det brutalt hårt när en varg slog ut en hel fårbesättning på t ex 5st får. Det var extremt fattigt förr för väldigt många. Det kunde i många fall handla om ren svält där mindre barn och sjuka inte skulle överleva vintern osv.

Vargen tog tamdjur i ökad utsträckning då människan kraftigt decimerat viltstammen genom allt för intensiv jakt under en period. Det var med andra ord människan som tog vargens naturliga bytesdjur och mer eller mindre tvingade dom att ge sig efter tamboskapen för att överleva.

För övrigt är inte den gamla statistiken över tamboskap som tagits av varg direkt tillförlitlig då man inte undersökte tamboskap som var rivna av vilt för att fastställa vilket rovdjur som var orsaken. Det kan likaväl vara så att någon slaktat ett djur extra och hävdat att det var vargen som tagit det för att få lite ersättning för viltskadad tamboskap.

Ska man ta ett exempel på det så var det ganska nyligen ett djäkla liv på jägare i gävleborgs län pga dom vargar som bosatt sig i skrälldalsreviret. Man hävdade att det skapat problem med förutsättningarna för tamboskap. Detta trots att det under 2008 inte angripits ett enda tamdjur i reviret. Hund exkluderat. Dom försökte alltså få till stånd godtycklig jakt på varg med motiveringen att dom tagit så mycket tamboskap utan att det fanns ett enda dokumenterat fall. Och då hade ändå vargstammen ökat och antalet tamboskap hade ökat med 25%.

Dom argument som varghatarna har är till väldigt stor del ihåliga argument utan någon egentlig substans.

Last edited:
Vet inte, tycker bara det var en fånig grej att skriva. Som om "skallig" vore något tufft eller har med att vara arg och tuff att göra, eller som att vara arg är tufft över huvud taget. Förortifierat helt enkelt. :)

/Kortklippt å gla'.

Eftersom du har kommit på det kan väl du börja? :confused:

Jag är inte smart nog :)

Ta en titt på den officiella statistiken här nedan. Reflektera sedan den mot antal rovdjursindivider. Ser om än ännu värre ut om man kollar på tamdjursstatistiken.
  • Varg 166-185
  • Lodjur 1500-2000
  • Björn 3500

Besök gärna www.viltskadecenter.se

Tänker man även på att hundjakten nästan upphör efter några år i ett nytt vargrevir, så förstår man att det skulle sett ännu värre ut om man fortsatt släppa jakthundarna som förr.
Däremot har jag inte hört någon som tycker att rovdjursangrepp från lodjur eller björn varit ett så stort problem att man slutat släppa sin jakthund.

Bifogat

• dodadehundar.jpg
    dodadehundar.jpg
    123.9 KB · Visningar: 37
  • dodadehundar2.jpg
    dodadehundar2.jpg
    66 KB · Visningar: 35
Nej. Jag har tyvärr inte någon statistik på det.

Hävdar du alltså att jägare och trafik inte tar död på fler hundar än vargen gör? Det spelar väl ingen roll om det finns fler bilar eller jägare än det finns varg. Sett ur perspektivet skadade eller dödade jakthundar så är ändå jägare och bilar ett mångdubbelt större problem.

Missförstå mig inte nu. Jag är inte negativ till jakt. Däremot är jag negativt inställd till att man ska låta folk springa runt i skogen och skjuta vilt på allt som rör sig.
Nä, är ju just det, det snackas en del bland vargälskarna, men var finns den underbyggande faktan? Sedan brukar problemmet med hundar som ger sig på tamboskap lösa sig självt, eftersom det blir rätt så dyrt för hundägaren i längden. Hundägaren har ju ansvar för vad hunden ställer till med.

Att fågelhundar uppe på ripfjället har en utsatt situation för just vådaskott, gör ju inte att du kan dra t ex drever under samma risk för vådaskott. Däremot är det omvänt när det gäller vargangrepp, där är drevern väldigt utsatt, medans fågelhunden inte är det.

Vem låter folk springa runt och skjuta vilt på allt som rör sig? Slänger du dig med antijaktpropaganda igen?

Att det finns rötägg inom jägarkåren är ju självklart. En grupp på 300 000st måste ju rent statistiskt innehålla en del tokar. I verkligheten tar jaktlagen oerhört hårt på att en hög etik efterlevs vid jakten. Jaktledaren är väldigt utsatt om olyckan skulle vara framme.

Vet inte, tycker bara det var en fånig grej att skriva. Som om "skallig" vore något tufft eller har med att vara arg och tuff att göra, eller som att vara arg är tufft över huvud taget. Förortifierat helt enkelt. :)

/Kortklippt å gla'.

Nej det är inte tufft att vara skallig. Jag förlorade allt hår i ett meteoritregn när jag var 13 år gammal. Därför är jag så arg.

Angående hundar och varg så finns det som sagt betydligt fler saker att oroa sig för om man låter den springa lös:

http://www.lokaltidningen.net/nyheter/nyhet.php/9893

Totalt 7508 dödades hundar under perioden 2000 till 2005. Så här såg fördelningen

Trafik 7252

Vådaskott 135

Rovdjur 78

Annat vilt 43 .
Har lyckats få tag på den senaste statistiken från Agria angående dödade/skadade hundar.
År 2009:
  • 300 000st jägare dödade eller skadade totalt 12st hundar (4st var Rottweiler????)
  • 200st vargar dödade eller skadade totalt 23st hundar
200st vargar dödar/skadar alltså dubbelt så mycket hundar, som 300 000st jägare.

Däremot orsakar ju trafiken mer dödsfall och skador (434st) och vildsvin står för 42st. Alla dessa siffror gäller för år 2009.

Bifogat

• Skottskada.jpg
    Skottskada.jpg
    159.9 KB · Visningar: 35
  • vargskadade.jpg
    vargskadade.jpg
    129.2 KB · Visningar: 30
Last edited:
Att vanliga svenssons begår brott som ger min 6 mån fängelse upp till 4 års fängelse, måste väl säga en hel del om vilken desperation som råder i de drabbade områdena?

De som förespråkar vargen brukar ofta raljera över att vargen var här först, samt att knappt någon människa har fallit offer för vargen. Det som de ofta glömmer är att vargen har varit skoningslöst jagad under alla år. Kom det en varg i närheten av byarna förr, så gick folk ut och försökte ta död på vargen.

Detta gjorde att vargen i de flesta fall undvek all kontakt med oss, samt att den levde undanträngt i ensligt belägna skogsområden.

Att hävda att vargar inte är ett problem, är att göra det väldigt enkelt för sig själv.

Saken är den att det inte finns något problem värt att nämnas, jag har bott i en av de så kallade "problemområden" och har aldrig hört talas om att en varg ska ha dödat något tamdjur.

Anledningen till att jägarna är så kåt på vargen är för att de ej vill ha konkurrens.

När vi väl är inne på ämnet kan jag förövrigt komma ihåg bra många gånger då jakthundar har dödat tamdjur från den by jag kommer ifrån.

Så, nu har du fått dina lösa rykten dementerade av en som har bott större delen av sitt liv i ett "drabbat område"

Om man tänkte som du skulle det inte finnas några problem alls här i världen. Jag har aldrig blivit rånad eller sett något rån, jag har aldrig osv osv :tummenupp

Ta dig nu tid och läs detta: Viltskadestatistik 2009

Det jag menade med min post var att även fast jag bott i en by där vart det finns varg så har det aldrig varit något problem alls med ihjälbitet boskap, men du kanske känner till mer om alla "problem" där uppe än jag som bott där.

oj, kallar du det där problem? 500 angrepp per år. Kanske även kan leta fram hundangrepp på boskap eller kanske hur många hundar som blir skjutna av vådaskott.

Nu är det så att jag aldrig har ägt boskap eller en hund och kan därför inte bli drabbad, dock har min far lite boskap och har fått får ihjälbiten av en hund två gånger.

Hur många % av alla vargjägare och folk som vill ha vargjakt tror du verkligen har boskap och kan därför vara drabbade av problemet?

Last edited:
oj, kallar du det där problem? 500 angrepp per år. Kanske även kan leta fram hundangrepp på boskap eller kanske hur många hundar som blir skjutna av vådaskott.

Hur många % av alla vargjägare och folk som vill ha vargjakt tror du verkligen har boskap och kan därför vara drabbade av problemet?
Jag har efterfrågat fakta angående hundangrepp på tamboskap, men vad jag kan minnas har ingen kunnat visa upp någon. Det verkar mest vara något man hört, men egentligen inte har en aning om hur många det skulle vart frågan om. Sedan är det som jag sagt tidigare redan ett känt problem, som dessutom kostar hundägaren mycket pengar. Det löser sig normalt själv med andra ord. Sedan är det ju inte bara jakthundar som angriper tamboskap.

Angående vådaskott har jag ju precis postat information om detta, som är dagsaktuell och inte den 5år gamla Agriastatistiken som alla tycker så mycket om att slänga upp i såna här debatter.

Snöa inte på jägare nu, det är så mycket större än så. Att jägare drabbas av vargens framfart, är bara en del av hela problemet.

Last edited:
Jag har efterfrågat fakta angående hundangrepp på tamboskap, men vad jag kan minnas har ingen kunnat visa upp någon. Det verkar mest vara något man hört, men egentligen inte har en aning om hur många det skulle vart frågan om. Sedan är det som jag sagt tidigare redan ett känt problem, som dessutom kostar hundägaren mycket pengar. Det löser sig normalt själv med andra ord. Sedan är det ju inte bara jakthundar som angriper tamboskap.

Angående vådaskott har jag ju precis postat information om detta, som är dagsaktuell och inte den 5år gamla Agriastatistiken som alla tycker så mycket om att slänga upp i såna här debatter.

Snöa inte på jägare nu, det är så mycket större än så. Att jägare drabbas av vargens framfart, är bara en del av hela problemet.

OBS! Efterfrågningen av statistik var faktiskt ingen pik även fast det kan ha sett så ut. Hur som helst så har jag svårt att se att någon i sverige blir drabbad av vargens framfart förutom just då boskapsägare och jägare. Så vad är det som får vanligt folk som inte hör till någon av dessa kategorier att hata vargen så mycket? En kompis till mig som varken har boskap eller är jägare förklarar att vargen förstör så mycket, man blir rädd att gå ut och att den äter folk (det sistnämda förekommer inte i sverige) och vissa andra man hör med har egentligen ingen anledning.

Jag har en teori av att många är varghatare bara för att deras föräldrar är varghatare då jag vet många mindre (14 och uppåt) som anser att vargen ska bort utan att kunna nämna en anledning till varför, ungefär som vissa får rasistiska åsikter från föräldrar.

Av ren nyfikenhet måste jag fråga hur du drabbas av vargen?

Av ren nyfikenhet måste jag fråga hur du drabbas av vargen?
  • Slutade jaga med min hund -97, som då var 5 år
  • Släkt och bekanta som haft vargangrepp på sina tamboskap
  • Slut med jaktligt utbyte mellan jaktvänner, dvs. ingen vill bli inbjuden till att släppa sin jakthund på mina marker.
  • Dålig vilttillgång (vargen tillsammans med räv och lodjur rensar duktigt)
Min jaktmark ligger i Dals-Ed - Halden reviret.

• Slutade jaga med min hund -97, som då var 5 år
  • Släkt och bekanta som haft vargangrepp på sina tamboskap
  • Slut med jaktligt utbyte mellan jaktvänner, dvs. ingen vill bli inbjuden till att släppa sin jakthund på mina marker.
  • Dålig vilttillgång (vargen tillsammans med räv och lodjur rensar duktigt)
Min jaktmark ligger i Dals-Ed - Halden reviret.

Jag förstår; Det är en kombination av både rädsla för angrepp på hunden samt konkurrens.

Hur som haver avsluter jag där då vi kan fortsätta denna diskussion i en evighet och om så är fallet så kan vi ta det på PM då jag är osäker på att den passar längre i denna tråd.

Summan av tråden är att vi har kommit fram till att vargen är ett rovdjur? :va

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...