Jag har varit i Indien. Tur att man åkte dit medans det fortfarande fanns indianer.
Ja, nu måste den siste vara utrotad sen länge.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag har varit i Indien. Tur att man åkte dit medans det fortfarande fanns indianer.
Totalt 7508 dödades hundar under perioden 2000 till 2005. Så här såg fördelningen
Trafik 7252
Vådaskott 135
Rovdjur 78
Annat vilt 43
Vi får kolla på vargfilmen nu på söndag, så får vi se vad den egentligen handlar om. I intervjuer hittills med reportern, så nämner han att det är folk ur alla samhällsgrupper.
Matin: Åk till Indien och förklara vilka hemska rovdjursproblem vi har här så kommer de att skratta åt dig ännu mer än vad vi gör. I Indien blir hundratals miljoner människor uppätna av tigrar varje dag. Att de utövar tjuvjakt på tigrar är visserligen mer förståeligt än den svenska tjuvjakten men ändå synd att ytterligare en fin djurart är på väg att försvinna för alltid.
Ställ dig frågan, vilka hundar utsätts normalt för risken för att attackeras av varg. Ta sedan fram hur många av dessa hundraser som är påkörda i trafiken i de aktuella vargområdena.Angående hundar och varg så finns det som sagt betydligt fler saker att oroa sig för om man låter den springa lös:
http://www.lokaltidningen.net/nyheter/nyhet.php/9893
då ingår självfallet annat än varg i rovdjurssiffran... med andra ord dubbelt så stor risk att hundstackarn blir ihjälskjuten än dödad av varg, och 100 gånger så stor risk att jycken blir överkörd.
Det där måste ju innebära att det snart ställs krav på avskjutning av jägare...Totalt 7508 dödades hundar under perioden 2000 till 2005. Så här såg fördelningen
Trafik 7252
Vådaskott 135
Rovdjur 78
Annat vilt 43
Ja. Vad annars?"Skallig och arg!", vad betyder det förresten?Är det "flint och sur" du menar?
Ställ dig frågan, vilka hundar utsätts normalt för risken för att attackeras av varg. Ta sedan fram hur många av dessa hundraser som är påkörda i trafiken i de aktuella vargområdena.
Det där måste ju innebära att det snart ställs krav på avskjutning av jägare...
![]()
För att inte tala om alla bilar som måste skjutas. Nu!![]()
Ja. Vad annars?
Vore vi riktigt smarta så skulle vi utrota oss själva.
Nä att du inte förstår problemet har ju framgått med all önskvärd tydlighet...
Vi har kunnat släppa våra jakthundar utan större risk för rovdjursangrepp. Nu med den nya vargstammen, så försvinner möjligheterna till den jaktformen. I Sverige är jakt med hund väldigt djupt förankrad. Många lever för hundjakten, det är ofta det största intresset många har.
Klart folk blir förbannade när såna som du inte ens försöker sätta dig in i hur folk drabbas.
Som nämnts tidigare, så fick människor problem med varg löste de det med hård jakt. Därför har problem med varg under 1900-talet inte varit så stort.
Problemet idag är att de som drabbas av vargen, inte känner att de får gehör för sina problem.
eh...fåren tas inne i hagarna nu senast var det 17st som strök med här nere hos oss. Tänk då på att fåren vart inne hela vintern, så nu kommer det börjar hagla in rapporter om rovdjursangrepp på tamboskap igen.
Jakthundar används för att bedriva vissa jaktformer. Nu när vargen kommer hindras folk från att bedriva dessa. Du skiter i det...därför har vi folk som kommer ta saken i egna händer. Åsikter som du för fram här, gör att hatet vänds mot vargen...
Angående hundar och varg så finns det som sagt betydligt fler saker att oroa sig för om man låter den springa lös:
http://www.lokaltidningen.net/nyheter/nyhet.php/9893
då ingår självfallet annat än varg i rovdjurssiffran... med andra ord dubbelt så stor risk att hundstackarn blir ihjälskjuten än dödad av varg, och 100 gånger så stor risk att jycken blir överkörd.
Jag antar att de som är överrepresenterade att att dödas av varg även är detsamma när det gäller att vådaskjutas av jägare, och det var som sagt dubbelt så vanligt som dödas av varg. Och säkert fortfarande ett antal tiotal gånger större risk att dö i trafiken i samband med att dom beger sig ut eller deras vanliga vistelse i hemmet.
Jag fattar att en jägare som får sin hund dödad av en varg blir förbannad och framförallt ledsen. Skulle min katt bli dödad av en räv (vilket faktiskt inte är helt ovanligt t.o.m. i tätort, även om det i det flesta fall ej blir känt för ägarna, katten försvinner bara) så skulle jag bli helt förstörd. Men jag hade knappast förorda rävjakt british style, har man djur så finns alltid en risk tyvärr....
Du ska inte anta så mycket, utan istället se till att ha fakta på fötterna innan du slänger dig med en generell statistik. Blir så mycket trevligare då för oss andra, som ändå gjort oss besväret att ta reda på hur det egentligen ligger till.Jag antar att de som är överrepresenterade att att dödas av varg även är detsamma när det gäller att vådaskjutas av jägare, och det var som sagt dubbelt så vanligt som dödas av varg. Och säkert fortfarande ett antal tiotal gånger större risk att dö i trafiken i samband med att dom beger sig ut eller deras vanliga vistelse i hemmet.
Jag fattar att en jägare som får sin hund dödad av en varg blir förbannad och framförallt ledsen. Skulle min katt bli dödad av en räv (vilket faktiskt inte är helt ovanligt t.o.m. i tätort, även om det i det flesta fall ej blir känt för ägarna, katten försvinner bara) så skulle jag bli helt förstörd. Men jag hade knappast förorda rävjakt british style, har man djur så finns alltid en risk tyvärr....
Nä, du är ingen jaktmotståndare, bara helt novis inom ämnet. Men slänga sig med åsikter som inte har något förankring i verkligheten, det är inget hinder.Och med den motiveringen så borde vi faktiskt utrota både människor och bilar.
För kollar man på statistiken över hur jakthundar bragts om livet så är jägarna själva dom som tar död på överlägset flest hundar genom att dom vådaskjuter dom. På klar andraplats kommer trafiken då jakthundar ibland springer över traffikerade vägar och en hund på drev är inte direkt inställd på att leta efter volvo eller fordar på vägen.
Vargen kommer faktiskt ganska långt ner på listan över dödade hundar.
Och kollar man på dödade tamboskap så är vargen väldigt försiktig med att röra sig in i befolkade områden. Dom flesta tamdjur som stryker med är tamhundar som kommit lösa och river får eller liknande.
Men det är det ganska tyst om då man inte har något intresse av att utrota tamhundar. Vargen fanns här före människan och den är på inget sätt ett nytt inslag i faunan här. Däremot utrotade vi mer eller mindre vargen här i sverige och har nu låtit den återetablera sig här. Den är ett naturligt inslag i våran natur och ska få vara det.
Jag tror att det handlar om ren och skär inskränkthet. Folk tror att vargar dödar människor och därför är dom rädda för dom. Detta trots att det faktiskt inte finns ett enda dokumenterat fall där varg faktiskt skadat eller dödat människa här i norden.
Varghatarna är helt enkelt inte läskunniga.
Men hur länge har vi kunnat släppa jakthundar utan risk att dom blir skjutna? Svaret är aldrig. Jägarna skjuter själva avsevärt fler jakthundar än vargarna tar men det försöker dom hålla käften om ganska noga. Det är inte förrän någon kollar upp statistiken som nan märker det. Man skulle rädda livet på fler jakthundar genom att ta ifrån alla jägare deras vapen än om man utrotar vargen.
Nu är jag inte någon motståndare mot jakt på något sätt. Vilt är gott. Men tyvärr så har en viss andel av jägarna en väldigt onyanserad bild av problemställningen. Och i den så ingår att det är OK att jägare skjuter jakthundar på drev men inte att vargen tar den. Klart skruvat om du frågar mig.
Snälla....vargen jagades hårt och brutalt för att den var en direkt konkurrent om födan! När man förr i tiden hade djur för att överleva, så slog det brutalt hårt när en varg slog ut en hel fårbesättning på t ex 5st får. Det var extremt fattigt förr för väldigt många. Det kunde i många fall handla om ren svält där mindre barn och sjuka inte skulle överleva vintern osv.Jag tror inte att det är fullt så enkelt att man jagade vargen för att den orsakade stora problem. Däremot har det ju genom åren gått en massa vandringssägner om att vargar äter barn och liknande. "Akta er, annars kommer vagen och tar er" Detta trots att det inte finns några dokumenterade fall i Sverige där varg dödat eller skadat människor. Inte sedan man började med kyrkböcker i alla fall. Det är snarare en fråga om omotiverad rädla som ledde til vargens utrotande.
På samma sätt som vi för en massa år sedan ägnade oss åt att bränna "häxor" på bål. Det var knappast för att vi hade stora problem med häxor i Sverige.
Den biten fixar miljöpartiet i nästa regering![]()
Har du källa på att fler tamboskap dödas av lösa hundar?Det skadas och dödas fortfarande fler tamboskap av lösa hundar än av varg.
Där var statistiken ja. Jag hade lyckats byta plats på trafik och jägare i mitt påstående men båda står ju i alla fall för avsevärt fler dödade hundar än vargarna gör.
Håller helt med, ær så kul o læsa ursækterna till att vargarna ska bort.Snicksnack. Släpper du lös din hund på E4an finns risken att den blir överkörd. Släpper du lös din hund i skogen finns risken att den försvinner/blir tagen av rovdjur. Du kan varken klandra bilar eller rovdjur för det. Man kan inte själv skapa ett problem och sen skylla på motparten.
Går rovdjur in i samhället och tar hund direkt i hundgård hemma på gården hos folk är det en annan sak. Och notera att jag skrev samhälle.
Har du källa på att fler tamboskap dödas av lösa hundar?
Att det finns över 300 000st jägare och vet inte, men är det inte runt 5milj personbilar, det ger dig ingen anledning att ifråga sätta det du själv hävdar här? mindre än 150st vargar som tar ett 70-tal är inget du reflekterar över?
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |