Vargkonflikt

Det har jagats med hund förhållandevis smärtfritt under hela 1900-talet. Vart drar man gränsen för traditioner? Om man själv jagat med hund, ens far jagat med hund och ens farfar jagat med hund räknas alltså inte som någon speciellt traditionsenligt? Kräver vi längre tidsperioder, så hamnar vi snart på att enda traditioner vi har är göka och religion.

Allt detta är redan dragit i förra vargtråden, så orkar fan inte dra igång allt igen.

Med andra ord, eftersom det, som du själv säger, gick bra att jaga med lös hund även i 1900-talets början då det fanns flera hundra vargar i den svenska stammen så borde det gå lika bra nu? Eller håller inte argumenten längre?

Varför är det så "illa" att jaga varg? Vad är problemet om vi skjuter av några av dem? de blir juh iallafall fler o fler..!?

Med andra ord, eftersom det, som du själv säger, gick bra att jaga med lös hund även i 1900-talets början då det fanns flera hundra vargar i den svenska stammen så borde det gå lika bra nu? Eller håller inte argumenten längre?
Som nämnts tidigare, så fick människor problem med varg löste de det med hård jakt. Därför har problem med varg under 1900-talet inte varit så stort.

Problemet idag är att de som drabbas av vargen, inte känner att de får gehör för sina problem.

Du har verkligen kollat dina källor du....
Har han fel menar du? Visa oss gärna källor som visar på det då!

Här i Västra Götaland sköts det 3st vargar i år, fördelat på 3st revir. Nu kommer dessa revir få nya valpar, som säkert kommer bli fler till antalet än 3st....summa blir alltså att vargstammen ökar i t ex Västra Götaland.

Last edited:
Nä att du inte förstår problemet har ju framgått med all önskvärd tydlighet...

De kanske skulle ha lite bättre koll på sina djur?

Sanslöst att du länkar just de bilderna. Länka en död bebis om du hittar nån... Då kan vi snacka.

Det har jagats med hund förhållandevis smärtfritt under hela 1900-talet. Vart drar man gränsen för traditioner? Om man själv jagat med hund, ens far jagat med hund och ens farfar jagat med hund räknas alltså inte som någon speciellt traditionsenligt? Kräver vi längre tidsperioder, så hamnar vi snart på att enda traditioner vi har är göka och religion.

Allt detta är redan dragit i förra vargtråden, så orkar fan inte dra igång allt igen.
Lol, du pratar om en ny art o traditioner...
Tror vargen har ett antal fler generationer än du din far o farfar..

De kanske skulle ha lite bättre koll på sina djur?

Sanslöst att du länkar just de bilderna. Länka en död bebis om du hittar nån... Då kan vi snacka.
Är så verkligheten ser ut, var det otäckt?

Lol, du pratar om en ny art o traditioner...
Tror vargen har ett antal fler generationer än du din far o farfar..
Om vargen inte funnits här så länge de nu levade människorna funnits, så är ju vargen en ny djurart i våra skogar. Att den funnits här tidigare vet väl alla om, men tydligen är det roligare att missförstå och göra sig lustig istället. Det kommer säkert att hjälpa vargen på landsbyggden :)

Last edited:
Kan ju bero på att du inte lever i "problemet".. Inte fan drar du dig för att tända en "mygg-kringla" på kräftskivan, trots att myggen är "en del av naturen"..

Snygg jämförelse. Funderat länge på den?

Är så verkligheten ser ut, var det otäckt?

Här uppe är jag, där vi analyserar.:hej

Dina bilder består av:

Ett frigående får som har varit ute på villovägar, ser det ut som. Får väl bonden skylla sig själv lite grann, va?

En jakthund som vargar och kanske andra djur knaprat på ett bra tag. Hade husse bra koll på den tror du?

Och en annan halvflådd jycke med en jägarklädd, gråtfärdig husse.

Ett jävla gnäll från folk som "upplever" vargen. Bara för att man bor i vildmarken så behöver inte det betyda att man måste vara helt ansvarslös.

Last edited:
Snygg jämförelse. Funderat länge på den?

Här uppe är jag, där vi analyserar.:hej

Dina bilder består av:

Ett frigående får som har varit ute på villovägar, ser det ut som. Får väl bonden skylla sig själv lite grann, va?

En jakthund som vargar och kanske andra djur knaprat på ett bra tag. Hade husse bra koll på den tror du?

Och en annan halvflådd jycke med en jägarklädd, gråtfärdig husse.

Ett jävla gnäll från folk som "upplever" vargen. Bara för att man bor i vildmarken så behöver inte det betyda att man måste vara helt ansvarslös.
eh...fåren tas inne i hagarna nu senast var det 17st som strök med här nere hos oss. Tänk då på att fåren vart inne hela vintern, så nu kommer det börjar hagla in rapporter om rovdjursangrepp på tamboskap igen.

Jakthundar används för att bedriva vissa jaktformer. Nu när vargen kommer hindras folk från att bedriva dessa. Du skiter i det...därför har vi folk som kommer ta saken i egna händer. Åsikter som du för fram här, gör att hatet vänds mot vargen...

eh...fåren tas inne i hagarna nu senast var det 17st som strök med här nere hos oss. Tänk då på att fåren vart inne hela vintern, så nu kommer det börjar hagla in rapporter om rovdjursangrepp på tamboskap igen.

Jakthundar används för att bedriva vissa jaktformer. Nu när vargen kommer hindras folk från att bedriva dessa. Du skiter i det...därför har vi folk som kommer ta saken i egna händer. Åsikter som du för fram här, gör att hatet vänds mot vargen...

Man borde egentligen anmäla djurhållarna för omdömeslös djurhållning, eller nån annan juridisk term som passar. Jag vet att vargar kan tugga sig igenom ståltråd, men det ligger väl ändå i djurhållarens intresse att se till att hans djur har ett ordentligt skydd, utan att behöva ta livet av vargarna?

Bilden som du länkade på fårkräket såg jävlar inte ut i att vara i nån hage.

Fan vilket självmål att länka till en artikel där nån tyckte det var häftigt att få se en varg.

Last edited:
Man borde egentligen anmäla djurhållarna för omdömeslös djurhållning, eller nån annan juridisk term som passar. Jag vet att vargar kan tugga sig igenom ståltråd, men det ligger väl ändå i djurhållarens intresse att se till att hans djur har ett ordentligt skydd, utan att behöva ta livet av vargarna?

Bilden som du länkade på fårkräket såg jävlar inte ut i att vara i nån hage.

Fan vilket självmål att länka till en artikel där nån tyckte det var häftigt att få se en varg.

Shit, vad trög du är.
Självmål? Vet du överhuvudtaget var jag står i vargfrågan?

Anledningen till att jag lägger mig i vargdebatten här på sporthoj.com, är pga. den ryggdunkning som pågick i början på första tråden. Klubben för inbördes beundran ondgjorde sig över att det skulle bli vargjakt. Väldigt få visste överhuvudtaget inte hur läget såg ut i de drabbade områden, utan la sig till med en likgiltig nonchalans emot de drabbade.

Jag försöker bara kasta ett ljus över att det finns en annan sida på myntet, men för vissa är det bara godkänt att ha EN typ av åsikt.

Ställ dig istället frågan över varför du blir så upprörd över vargdiskussionen, när det ändå handlar om ett av jordklotets mest framgångsrika större rovdjur. Motivera varför vi ska låta vargen etablera sig i de mer folktäta områdena som vi börjar hamna i nu osv.

Matin: Åk till Indien och förklara vilka hemska rovdjursproblem vi har här så kommer de att skratta åt dig ännu mer än vad vi gör. I Indien blir hundratals miljoner människor uppätna av tigrar varje dag. Att de utövar tjuvjakt på tigrar är visserligen mer förståeligt än den svenska tjuvjakten men ändå synd att ytterligare en fin djurart är på väg att försvinna för alltid.

Matin: Åk till Indien och förklara vilka hemska rovdjursproblem vi har här så kommer de att skratta åt dig ännu mer än vad vi gör. I Indien blir hundratals miljoner människor uppätna av tigrar varje dag. Att de utövar tjuvjakt på tigrar är visserligen mer förståeligt än den svenska tjuvjakten men ändå synd att ytterligare en fin djurart är på väg att försvinna för alltid.

Haha

så rätt.

Matin, du har ett sånt snedvridet förhållningssätt så det är sjukt. Du skall få släppa din hund vart du vill och skjuta vilka djur du vill, men du vill inte vara nära en varg? Häftigt med jägare som går runt med vapen i skogen som är rädda för lillvargen. själv blir jag imponerad om jag ens lyckas hitta ett vargspår eller björnspår här i norrland.

Kamma dig.

Självmål? Vet du överhuvudtaget var jag står i vargfrågan?

Anledningen till att jag lägger mig i vargdebatten här på sporthoj.com, är pga. den ryggdunkning som pågick i början på första tråden. Klubben för inbördes beundran ondgjorde sig över att det skulle bli vargjakt. Väldigt få visste överhuvudtaget inte hur läget såg ut i de drabbade områden, utan la sig till med en likgiltig nonchalans emot de drabbade.

Jag försöker bara kasta ett ljus över att det finns en annan sida på myntet, men för vissa är det bara godkänt att ha EN typ av åsikt.

Ställ dig istället frågan över varför du blir så upprörd över vargdiskussionen, när det ändå handlar om ett av jordklotets mest framgångsrika större rovdjur. Motivera varför vi ska låta vargen etablera sig i de mer folktäta områdena som vi börjar hamna i nu osv.

Avskaffa hunden istället, den ställer till mer problem än alla vargar på hela jorden gör. Om vi nu skall titta på andra mynt.

Last edited:

Jag har varit i Indien. Tur att man åkte dit medans det fortfarande fanns indianer.

massakera hela vargstammen och bygg parkering!! :kulspruta:kulspruta:kulspruta:3freak:3freak:3freak:yoparty:yoparty:yoparty

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park