Vargkonflikt

släpper man lös hunden så finns det risk att den blir biten, de vet ju om att det finns varg.....
Nej nej, så funkar det inte. Naturligtvis ska man kunna släppa lös sin hund på vägarna inne i stan. Blir den påkörd så bannlyser vi bilarna från vägarna. :rolleyes:

Lösspringande jakthund är inte en del av "vargproblemet".

Nej nej, så funkar det inte. Naturligtvis ska man kunna släppa lös sin hund på vägarna inne i stan. Blir den påkörd så bannlyser vi bilarna från vägarna. :rolleyes:

Lösspringande jakthund är inte en del av "vargproblemet".
Vem jagar med jakthund inne i städerna?

Vad tycker du ingår i vargproblemet?

Visst har jag heller ingen aning om vad problemet skulle vara men att inte jaga på riktigt, tjuvjakt eller inte, kan jag inte riktigt med, släpper man lös hunden så finns det risk att den blir biten, de vet ju om att det finns varg.....
Om du inte har en aning om vad problemet med en växande vargstam är, så kanske du skulle ta reda på det?

Last edited:
Vem jagar med jakthund inne i städerna?
Det är ett lika dumt argument som att klaga på att rovdjur (varg) tar hund om man släpper lös den i skogen. Jag är öppen för att höra om vilka problem folk har med varg, men lösspringande tamdjur i skogen hör inte till något problem.

Jag anser att risken att förlora sin hund om man släpper den lös i skogen är en risk jägaren får ta.

Varg.
Vintern 2008/09 dokumenterades 166-185 stationära
vargar inom den svenska delen av det skandinaviska vargbeståndet.
Vandringsvargar (vargar som ännu inte hävdar revir) inventeras inte
och ingår därför inte i denna siffra. Antalet revir med bekräftad
föryngring säsongen 2008/09 (d v s valpkullar födda 2008) var 23 st.
De flesta föryngringarna finns i Värmlands, Dalarnas, Gävleborgs
och Västra Götalands län. Vargar är generalister och har mycket
lätt för att anpassa sig till olika miljöer. Antalet vargföryngringar,
revirmarkerande par och övriga stationära individer följs årligen upp
och rapporteras av länsstyrelserna och Viltskadecenter.

Lodjur.
Lostammens storlek beräknades 2008 till ca 1 500 – 2 000 djur.
Vintern 2008/2009 registrerade länsstyrelserna 290 föryngringar av lodjur
i Sverige, varav 4 var misslyckade. Av dem finns ungefär hälften inom
renskötselområdet. Merparten av lodjuren finns i Svealand och Norrland,
men stammen ökar sakta i Götaland. Även lodjuren kan förmodligen
kolonisera de flesta delar av Sverige. Lodjurens spridning söderut i kombination
med skyddsjakten i renskötselområdet innebär att populationens
tyngdpunkt kan komma att bli förskjuten åt söder i framtiden.

Björn.
I en rapport 2009 beräknar björnforskarna antalet björnar i
Sverige till omkring 3 200 stycken. De flesta björnarna i Sverige finns
i tre kärnområden med fast förekomst av reproducerande honor, från
Dalarna i söder till Norrbotten i norr.

Ta sedan en titt på statistiken nedanför, så förstår nog de flesta varför vargen är ett större problem än övriga rovdjur.

Källa Viltskadecenter.se

Bifogat

• rovdjursangripna.jpg
    rovdjursangripna.jpg
    99.4 KB · Visningar: 59
  • utbredning.jpg
    utbredning.jpg
    114.6 KB · Visningar: 49
Det är ett lika dumt argument som att klaga på att rovdjur (varg) tar hund om man släpper lös den i skogen. Jag är öppen för att höra om vilka problem folk har med varg, men lösspringande tamdjur i skogen hör inte till något problem.

Jag anser att risken att förlora sin hund om man släpper den lös i skogen är en risk jägaren får ta.
Du saknar alltså förmågan att sätta dig in i andra människors problem. Är just såna som du som är grundorsaken till att en del väljer att ta saken i egna händer.

Om du inte har en aning om vad problemet med en växande vargstam är, så kanske du skulle ta reda på det?

Jag är väl som stor del av övriga befolkningen, hade ingen aning om att den växer etc. men nyfiken på allt ståhej som blivit, något måste ju gått fel med alla hot, förgiftat kött osv.

Jag är väl som stor del av övriga befolkningen, hade ingen aning om att den växer etc. men nyfiken på allt ståhej som blivit, något måste ju gått fel med alla hot, förgiftat kött osv.
Att vanliga svenssons begår brott som ger min 6 mån fängelse upp till 4 års fängelse, måste väl säga en hel del om vilken desperation som råder i de drabbade områdena?

De som förespråkar vargen brukar ofta raljera över att vargen var här först, samt att knappt någon människa har fallit offer för vargen. Det som de ofta glömmer är att vargen har varit skoningslöst jagad under alla år. Kom det en varg i närheten av byarna förr, så gick folk ut och försökte ta död på vargen.

Detta gjorde att vargen i de flesta fall undvek all kontakt med oss, samt att den levde undanträngt i ensligt belägna skogsområden.

Att hävda att vargar inte är ett problem, är att göra det väldigt enkelt för sig själv.

Bygg ett jävla staket runt fåren och släpp inte lös idiotiska hundar som saknar självbevarelsedrift i vargreviren. Nu har jag löst dina problem Matin. Nu kan du sluta med tjuvjakt, köttförgiftningar och mordhot. :hihi

Istället för att tvinga på mellersta Sverige en vargstam, så borde vi skapa fristad för vargar i antingen några av våra nuvarande nationalparker eller skapa nya begränsade områden där de kunde få leva fritt. Utanför dessa områden skulle det råda fri jakt.

Att vanliga svenssons begår brott som ger min 6 mån fängelse upp till 4 års fängelse, måste väl säga en hel del om vilken desperation som råder i de drabbade områdena?

Det måste det förvisso verkligen inte, det finns en massa slashasar av olika sort som begår minst lika grova brott bara för att de är felknullade, exemplen är otaliga. Jag föreslår att du antingen letar nytt argument eller ger upp, du kämpade väl i förra vargtråden mot foliehattarna, vila nu. ;) :krama :)

Det måste det förvisso verkligen inte, det finns en massa slashasar av olika sort som begår minst lika grova brott bara för att de är felknullade, exemplen är otaliga. Jag föreslår att du antingen letar nytt argument eller ger upp, du kämpade väl i förra vargtråden mot foliehattarna, vila nu. ;) :krama :)
Jo, fast jag försökte framställa att även folk som inte faller under "slashasar" osv, är med i detta. Tokar finns det inom alla områden, så där är inte jägarna något undantag.

Vargkonflikten är i egentligen en ganska enkel historia. Den handlar om att staten Sverige tvingar på sina medborgare en ny djurart,

:rofl:lol

Redan här åkte foliehatten på. Fanns inga vargar innan 1970 eller vad. Kom några UFOn och satte ut dom? :tungan

Bara det enskilda året 1840 sköts 600 vargar i Sverige, torde tyda på att dom var betydligt fler än dom strax över 200 som vi har idag. Så snacket att folk tvingas på en ny djurart är ju bara trams... och vargens utbredning var betydligt större än vad den är nu så det argumentet är knappast heller tillämpligt. :krama

Jo, fast jag försökte framställa att även folk som inte faller under "slashasar" osv, är med i detta. Tokar finns det inom alla områden, så där är inte jägarna något undantag.

Jag tror det är avancerat white trash, inget annat. Om du menar att tjuvjakt på varg är något annat får du gärna utveckla, med elelr utan källa för dina påståenden. ;)

:rofl:lol

Redan här åkte foliehatten på. Fanns inga vargar innan 1970 eller vad. Kom några UFOn och satte ut dom? :tungan

Bara det enskilda året 1840 sköts 600 vargar i Sverige, torde tyda på att dom var betydligt fler än dom strax över 200 som vi har idag. Så snacket att folk tvingas på en ny djurart är ju bara trams... och vargens utbredning var betydligt större än vad den är nu så det argumentet är knappast heller tillämpligt. :krama
Hur många nu levande människor har haft problem med varg innan den kom tillbaka? Gör dig inte dum på riktigt :)

Jag tror det är avancerat white trash, inget annat. Om du menar att tjuvjakt på varg är något annat får du gärna utveckla, med elelr utan källa för dina påståenden. ;)
Vi får kolla på vargfilmen nu på söndag, så får vi se vad den egentligen handlar om. I intervjuer hittills med reportern, så nämner han att det är folk ur alla samhällsgrupper.

Last edited:
Du saknar alltså förmågan att sätta dig in i andra människors problem. Är just såna som du som är grundorsaken till att en del väljer att ta saken i egna händer.
Snicksnack. Släpper du lös din hund på E4an finns risken att den blir överkörd. Släpper du lös din hund i skogen finns risken att den försvinner/blir tagen av rovdjur. Du kan varken klandra bilar eller rovdjur för det. Man kan inte själv skapa ett problem och sen skylla på motparten.

Går rovdjur in i samhället och tar hund direkt i hundgård hemma på gården hos folk är det en annan sak. Och notera att jag skrev samhälle.

Snicksnack. Släpper du lös din hund på E4an finns risken att den blir överkörd. Släpper du lös din hund i skogen finns risken att den försvinner/blir tagen av rovdjur. Du kan varken klandra bilar eller rovdjur för det. Man kan inte själv skapa ett problem och sen skylla på motparten.

Går rovdjur in i samhället och tar hund direkt i hundgård hemma på gården hos folk är det en annan sak. Och notera att jag skrev samhälle.
Vi har kunnat släppa våra jakthundar utan större risk för rovdjursangrepp. Nu med den nya vargstammen, så försvinner möjligheterna till den jaktformen. I Sverige är jakt med hund väldigt djupt förankrad. Många lever för hundjakten, det är ofta det största intresset många har.

Klart folk blir förbannade när såna som du inte ens försöker sätta dig in i hur folk drabbas.

Vi har kunnat släppa våra jakthundar utan större risk för rovdjursangrepp. Nu med den nya vargstammen, så försvinner möjligheterna till den jaktformen. I Sverige är jakt med hund väldigt djupt förankrad. Många lever för hundjakten, det är ofta det största intresset många har.

Klart folk blir förbannade när såna som du inte ens försöker sätta dig in i hur folk drabbas.

Men varför skulle jakt med lös hund vara någon sorts mänsklig rättighet? Det är ju en situation som vi människor har skapat genom att skjuta av i stort sett hela vårt vargbestånd. De femtio år (eller vad det kan vara) med den låga vargtäthet som vi har idag (och som därmed, enligt dig, möjliggör jakt med lös hund) kan knappast anses vara speciellt traditionsgrundande...

Men varför skulle jakt med lös hund vara någon sorts mänsklig rättighet? Det är ju en situation som vi människor har skapat genom att skjuta av i stort sett hela vårt vargbestånd. De femtio år (eller vad det kan vara) med den låga vargtäthet som vi har idag (och som därmed, enligt dig, möjliggör jakt med lös hund) kan knappast anses vara speciellt traditionsgrundande...
Det har jagats med hund förhållandevis smärtfritt under hela 1900-talet. Vart drar man gränsen för traditioner? Om man själv jagat med hund, ens far jagat med hund och ens farfar jagat med hund räknas alltså inte som någon speciellt traditionsenligt? Kräver vi längre tidsperioder, så hamnar vi snart på att enda traditioner vi har är göka och religion.

Allt detta är redan dragit i förra vargtråden, så orkar fan inte dra igång allt igen.

Det där var väl ändå att ta i? Vargen är inte ny i Sverige även om den tillfälligt varit utrotad av människan.
Men...för oss som lever nu, är vargen en ny djurart i våran skog. Att varg funnits här längre tbx är väl ingen som ifrågasätter...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park