Vargkonflikt

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Ser man på.

Vargkonflikt når ny hatnivå

Mordhot eller andra hot och trakasserier har mött varannan tjänsteman som arbetar med rovdjur i de fem län där licensjakt på varg är tillåten.
Det visar en undersökning som radioprogrammet Kaliber gjort med 52 berörda tjänstemän, rapporterar Sveriges Radios Ekoredaktion.

En av dem är Per Johansson som är naturbevakare vid länsstyrelsen i Dalarna. Han har minst två gånger blivit indirekt hotad till livet och fått däcken sönderskurna på sin bil hemma på sin gård.
- Åtta meter från mitt köksfönster, berättar han.
Förgiftat kött
SVT rapporterar samtidigt i en dokumentär, som sänds i Dokument Inifrån på söndagen, att en grupp jägare påstår sig systematiskt försöka utrota den svenska vargen. De säger sig använda förgiftade köttbitar, fällor och avsågade älgstudsare.
- Skiten ska bort. Så enkelt är det, säger en av jägarna enligt SVT.

http://nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=5342262

Förklara för mig som inte förstår! Vad är det som får folk att hata vargar så enormt mycket?

Jag har två teorier som mycket väl kan vara felaktiga.

1. De är rädda för vargar.
Detta vore ologiskt eftersom vargar inte är en fara för människor. Dessutom, hur skulle samhället se ut om alla dödade allt som de är rädda för? Det skulle inte vara varken några djur eller människor kvar efter ett tag.

2. De anser att vargen äter upp de djur som de själva vill skjuta.
Detta vore inte lika ologiskt eftersom det åtminstone är sant, även om jag inte har hört någon jägare som erkänt det. Det är i alla fall väldigt arrogant av jägarna att tycka att de har ensamrätt på alla rådjur och älgar i Sverige. Att dessutom anse sig ha rätt att utrota alla andra rovdjur utom sig själva är också idiotiskt. Om det nu är så jävla roligt att skjuta djur så kan de väl skjuta lite vildsvin, som faktiskt orsakar en del skador. Eller är det för svårt?

:banana

För övrigt är det imponerande hur en trådstart som är tänkt att starta debatt kan tillåtas inenhåla endast följande egenproducerad text:

"Ser man på."

:rofl

haha, alla startar inte trådar för att skapa debatt som dig, jag kunde visserligen lagt till några ord i stil med vilket engagemang dessa vargar skapar, vargjakt som slutar med att några människor blir skjutna. :näsblod

Last edited:
haha, alla startar inte trådar för att skapa debatt som dig, jag kunde visserligen lagt till några ord i stil med vilket engagemang dessa vargar skapar, vargjakt som slutar med att några människor blir skjutna. :näsblod

Ja, och några lustiga bilder :D

Vad ville du då, nyhetsförmedla? Du kanske kunde få till en sticky som automatiskt uppdaterar DN's rubriker för dagen?

Vad ville du då, nyhetsförmedla? Du kanske kunde få till en sticky som automatiskt uppdaterar DN's rubriker för dagen?

tråden om vargjakten, som engagerar folk, blev ganska lång om jag minns rätt och det ser uppenbarligen ut som en del saker har eskalerat, detta står inte i DN vad jag vet så var DN kommer in i bilden vet jag inte.

Säger som syltburk, hänger inte riktigt med vad som är så speciellt med vargen så någon får gärna förklara fast jag tvivlar på att det är någon som vet.

edit:lär väl inte bli bättre efter SVTs reportage

Last edited:
Förklara för mig som inte förstår! Vad är det som får folk att hata vargar så enormt mycket?

Jag har två teorier som mycket väl kan vara felaktiga.

1. De är rädda för vargar.
2. De anser att vargen äter upp de djur som de själva vill skjuta.
3. De förstår inte bättre (de har ju ingen lokal ju).

:kulspruta

+

varg_19742681.jpg

=
:yoparty

Varför starta en ny vargtråd? Ska vi börja om?

Journalisten bakom dokumentären Vargkriget - Gomorron Sverige SVT Play

Vargkonflikten är i egentligen en ganska enkel historia. Den handlar om att staten Sverige tvingar på sina medborgare en ny djurart, som orsakar stora problem för de som drabbas. När ingen tar de drabbades problem på allvar, så brukar det historiskt alltid sluta med att folk tar saken i egna händer.

haha, förstår fortfarande inte problemet, ser vargen ut som en taliban eller vad är det frågan om:va
Nä att du inte förstår problemet har ju framgått med all önskvärd tydlighet...

Bifogat

• appelbo_hund_s_1__s.jpg
    appelbo_hund_s_1__s.jpg
    42.3 KB · Visningar: 87
  • far.gif
    far.gif
    43.5 KB · Visningar: 77
  • vargtagenhundkarsbo001.jpg
    vargtagenhundkarsbo001.jpg
    58.9 KB · Visningar: 82
Last edited:
"”Misslyckad rovdjurspolitik”
En av slutsatserna som Peter Andersson drar efter arbetet med filmen är att makthavarna får ligga som de själva bäddat.
– Det här är följden av en fullständigt misslyckad rovdjurspolitik. Man har inte snackat med folk på landsbygden utan kört över dem fullständigt. Man romantiserar vargen och blundar för problemen. Det är så lätt att sitta vid Stureplan och ha åsikter, så länge man slipper problemen själv, säger Peter Andersson."

Historien bakom filmen Vargkriget
Länk

Vad är det för snack... Vi har haft varg i våra breddgrader längre än det bott folk här, så förbannat många vargar handlar det inte om, so what om det går åt ett par får och jyckar på köpet. Vargen ska väl äta den med :D :D :D

Skål på er förresten det är ju Valborg....

som du förstår så är det är många fler än jag som inte hajar, de är ju en del av naturen....
Kan ju bero på att du inte lever i "problemet".. Inte fan drar du dig för att tända en "mygg-kringla" på kräftskivan, trots att myggen är "en del av naturen"..

Kan inte påstå att jag gillar att man skjuter varg, samtidigt är jag försiktig att döma då jag inte bor eller vistas i berörda områden..

Last edited:
Kan ju bero på att du inte lever i "problemet".. Inte fan drar du dig för att tända en "mygg-kringla" på kräftskivan, trots att myggen är "en del av naturen"..

Kan inte påstå att jag gillar att man skjuter varg, samtidigt är jag försiktig att döma då jag inte bor eller vistas i berörda områden..

Visst har jag heller ingen aning om vad problemet skulle vara men att inte jaga på riktigt, tjuvjakt eller inte, kan jag inte riktigt med, släpper man lös hunden så finns det risk att den blir biten, de vet ju om att det finns varg.....

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park