Vargjakten

För övrigt är skandulv delvis finansierat av jägareförbundet, för de som är intresserade av det.

Tur att de inte är ensamma om att stödja Skandulv!

Finansiering Sverige
Naturvårdsverket
WWF-Sverige
Svenska Jägareförbundet
Formas
Svenska Rovdjursforeningen
Kolmårdens Insamlingsstiftelse
Stora Enso
Carl Tryggers Stiftelse
Olle och Signhild Enkvist Stiftelser

Det är fortfarande likadan varg som finns österut i rikligt antal, så den sorten varg vi har i Sverige idag, är inte hotad som art. Lustigt att du försöker måla upp den svenska vargen som unik.

Jag tror inte jag hävdat att vargen ska utrotas, utan har hela tiden försökt att få nyans i debatten om VARGSLAKTEN, som helt skenade iväg.

Jag tror du missade helt min poäng med att du inte vet vad en population är. Men jag har ju redan börjat misstänka att vi pratar om problemen på olika begreppsnivåer. Du svamlar runt i begreppen och kan inte sätta in dem i korrekta sammanhang.

Den svensk/norska populationen är unik, oavsett vad du tycker om den, så är den unik.

Vad är kommentaren om debattinlägget på DN-debattsida?

Gissar att du har ett sätt att bortförklara den massiva kritiken oxå...

Eller förresten skit i samma, att diskutera varg-jakt på sporthoj... .... varför började man ens? Kan ju bara sluta på ett sätt.

Vad är kommentaren om debattinlägget på DN-debattsida?

Gissar att du har ett sätt att bortförklara den massiva kritiken oxå...
Tja, inte direkt imponerande jämförelser. Drar paralleller mellan hav och land, och även direkta felaktigheter som t ex detta:
"Jakten har bedrivits på ett sätt som riskerar att genetiskt viktiga individer skjutits. Vargar som bär på gener från de två invandrande varghanar som för första gången på 18 år lyckats tillföra stammen friskt genetiskt material, kan ha dödats i jakten."

Detta är ju precis det som inte har skett. De områden som ansågs viktiga ur ett genetiskt pespektiv var ju fredade, dessutom med ett väl tilltaget område.

De som tidigare här i tråden gjort sig lustiga över att vargen skulle vara frisk, fick sig ju en avhyvling. De säger rakt ut att den svenska vargen är så inavlad att t o m helsyskon är mindre besläktade än vad genomsnittet i vargstammen är.
Citat:
"Inaveln i den svenska vargstammen är omfattande och individerna är i genomsnitt mer besläktade med varandra än helsyskon. Vi skulle inte ens drömma om att avla tamdjur på ett så extremt sätt. Inaveln har – precis som väntat – lett till allvarliga konsekvenser för vargarnas hälsa."

Om man inte kan drömma om att avla tamdjur på ett så extremt sätt, varför ska vi låta vargstammen göra det?

Att de sedan vill att svensk natur ska leva utan mänsklig påverkan, säger ganska mycket om var dessa personer har sina värderingar.

"• Referensområden behöver skapas – både i land- och vattenmiljöer, det vill säga fredade områden av tillräcklig storlek för att kunna rymma normala tätheter av rovdjur och deras bytesdjur."

Var hittar vi såna stora arealer i Sverige, som inte innefattar renbetesland? Ska vi ändra i hur marken ägs och vilka rättigheter/skyldigheter som det för med sig?

Nä, som du misstänkte så hade jag ganska lätt för att förkasta det mesta som de skrev. Svårt att ta något på allvar som inte tagit hänsyn till hur det ser ut i praktiken. De gjorde det lätt för sig och tog inte upp var i allt detta människan ska finnas med. Precis som om vi inte fanns :rolleyes:

Expressen, från 18:e februari, http://www.expressen.se/ledare/1.1848292/tommy-hammarstrom-ministerns-vargmiss. Den här artikeln kan jag som befinner mig i mittfåran hålla med om till väldigt stor del.

"Licensjakten handlar inte alls om att göra vargstammen mindre inavlad eller friskare, utan den handlar endast om att hålla vargstammen vid den av riksdagen bestämda nivån. Det får alltså finnas högst 210 vargar i skogen, och därför sköts nu 27 djur.
Nästa år blir tilldelningen säkert större eftersom vargarna förökar sig så duktigt. Enligt vargforskaren Olof Liberg har ökningen varit nästan 20 procent om året och han har spekulerat över att nästa års tilldelning kan bli så hög som femtio-sextio djur - något som Aftonbladet betecknade som ett chockbesked.

Men chocken är i så fall riksdagsbeslutet om 210 djur. Och det är kanske, som vargvännerna hävdar, i lägsta laget - av alla länder som hyser vargar har Sverige en av de allra minsta stammarna. Å andra sidan tycks livskraften vara stark och det är inte otänkbart att en så liten stam faktiskt kan fortleva.
Vargens framtid är inte i första hand en biologisk fråga utan en politisk. Det gäller att skapa lugn i tassemarkerna. Folk som bor ihop med vargarna får inte känna sig maktlösa och överkörda av myndigheterna. Då kommer skjut-, gräv- och tig-mentaliteten att reglera vargstammen på ett ödesdigert sätt.
Licensjakten fungerar som ett lugnande besked, och det är min övertygelse att vargens överlevnad beror på att vi också får jaga den."

DN-artikeln var ett mästerverk i att sparka in öppna dörrar. Vad sägs om: "Nuvarande kunskapsläge pekar alltså starkt på att en hög biologisk mångfald på såväl gen- som artnivå leder till stabilare ekosystem som är tåligare och bättre klarar av miljöförändringar."... Man behöver knappast en doktorshatt för en sådan debattartikel. Jag håller väldigt mycket med om att "vargens framtid är inte i första hand en biologisk fråga utan en politisk" fast det kan inte motståndarna ta in för de upplever inga problem själva. Dessutom talar det mytiska djuret vargen till Disney-genen på ett annat sätt än hos en jägare som ser mer praktiskt på djur och natur (även om man kan vara blödig och kelig med husdjur).

Tro det eller ej men det är bara några småsaker att fila på innan vi har konsensus i frågan ;)

Hur går det, kommer ni överens?

Last edited:
Nu har både Miljöministern och Olof Liberg "gjort en pudel"

Nu idag har ju både miljöministern och Olof Liberg klart och tydligt tagit avstånd från påståendet att årets vargjakt skedde på biologiska grunder utan de hävdar nu att det skedde för att öka acceptansen för vargen.

Så frågan om motiven är nu fullt klargjorda.

Med detta så är ju mina argument bevisade om att denna jakt skedde på politiska grunder, inte biologiska. Synd bara att få förstod det här trots mina starka argument. Så rent sakligt finns ju inget mer att argumentera då jag fick rätt tillslut. Hela jakten var en sorglig historia av kvasivetenskapliga argument, för att dölja det verkliga motivet. Att fiska röster och kväsa lite varghat, på ren svenska.

– Jakten hjälper inte vargarna. Jakten handlar mer om att skapa acceptans för dem bland lokalbefolkningen, säger Olof Liberg, koordinator för det skandinaviska vargforskningsprojektet Skandulv.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/carlgren-forsvarar-vargjakten-1.1026377

– Jag har aldrig påstått att jakt skulle göra vargar friska, säger miljöminister Andreas Carlgren.

– Utan jakten skulle vi aldrig kunna plantera in nya friska vargar. Det handlar om att vinna människors förtroende.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6503762.ab

Synd för er som satsade allt på Olof Liberg dock, denna närmast ikonförklarade vargexpert visade sig inte stötta er då det började bli varmt under fötterna när han avkrävdes vetenskapliga bevis för påståendena. Eller mer sannolikt, så misstolkades han grovt, av jägareförbundet. Det spåret är jag själv inne på.

Det är ändå svårt att känna glädje för denna pudel, för faktum kvarstår, vi dödade ett antal vargar av politiska skäl.
Frågan man ställer sig inför nästa år är om den regering vi har då beskattar vargar av politiska skäl eller om vi har en annan regering?

Jag kommer faktiskt inte ihåg om det är någon som bråkat med dig om det? Är det inte så att det är du som trumpetat ut att du vet att det är "en politisk fråga och inte biologisk" utan stort mothugg? Det är väl självklart att det är massor med särintressen som styr och inte vad någon professor i biologi "vet" är "rätt". Jag tycker att det inlägg jag hänvisade till tidigare stämmer väldigt bra med mina åsikter: http://www.expressen.se/ledare/1.1848292/tommy-hammarstrom-ministerns-vargmiss

PS. Vad otroligt stoiskt av dig att inte känna glädje så här i segerns stund :tungan

Last edited:
Jag kommer faktiskt inte ihåg om det är någon som bråkat med dig om det? Är det inte så att det är du som trumpetat ut att du vet att det är "en politisk fråga och inte biologisk" utan stort mothugg? Det är väl självklart att det är massor med särintressen som styr och inte vad någon professor i biologi "vet" är "rätt". Jag tycker att det inlägg jag hänvisade till tidigare stämmer väldigt bra med mina åsikter: http://www.expressen.se/ledare/1.1848292/tommy-hammarstrom-ministerns-vargmiss

PS. Vad otroligt stoiskt av dig att inte känna glädje så här i segerns stund :tungan

Otroligt många inlägg har varit om påståendet att avskjutningen skulle stärka stammen genetiskt. Men du kanske har missat alla de inläggen?

Om du inte orkar läsa tråden, varför ha en åsikt om vad du "kommer ihåg" eller ej?
(det är ju bara att läsa tråden)

Fast i teorin så blir 210 vargar + 2 invandrare bättre än 270 + 2 nya. Det blir lite svårt för nu lät det som att du förklarade samtliga motdebattörer och Liberg-anhängare som förlorare. Svårt att inte lockas till lite moteld.

Otroligt många inlägg har varit om påståendet att avskjutningen skulle stärka stammen genetiskt. Men du kanske har missat alla de inläggen?

Om du inte orkar läsa tråden, varför ha en åsikt om vad du "kommer ihåg" eller ej?
(det är ju bara att läsa tråden)

Fast i teorin så blir 210 vargar + 2 invandrare bättre än 270 + 2 nya. Det blir lite svårt för nu lät det som att du förklarade samtliga motdebattörer och Liberg-anhängare som förlorare. Svårt att inte lockas till lite moteld.

Då har du fatalt missat hela poängen med deras pudel. Det är just det som det inte är. Det är ju just det vi har debatterat hela tiden. Jakten saknade biologiska motiv, den är bara initierad av politiska motiv, riksdagens mål om 210 vargar.

Men jag gissar att många kommer att försöka vrida och vända på detta lite till.

Kan det inte vara så att...?
Men om man....?
men visst måste....?

Det fanns inget gott ur populationsgenetiska synvinklar i denna jakt. Den var politisk. Det är detta som både Miljöministern och Olof Liberg har klargjort nu. De började helt enkelt inse att de snart skulle stå med byxorna vid fotknölarna, så det var bäst att göra en pudel. De som ivrigt försökte läsa in detta i skandulv's rapporter har inte tolkat dem korrekt.

Förresten har ju Liberg sagt det som han har fått ge sken av, det är ju snarast att han har varit svävande samt inte dementerat tolkningar i media av det han har sagt.

Last edited:
Jag bryr mig inte om vad Carlgren sagt eller inte sagt. Jag vet att han nu svängt när det blåser angående biologiskt kontra politiskt. Det har jag aldrig sagt nåt om och det bryr jag mig inte heller om. Det fattar väl en dum att det inte är svart eller vitt och att det mer handlar om att kompromissa och göra de flesta hyfsat nöjda istället för att vissa är helt nöjda och andra heligt förbannade. Visst fasen är ju 210 vargar ett lågt tal men nu är det beslut på det. Då jagar vi varg tills vi har ett annat beslut må det vara grundat på 100% biologiska grunder eller helt beroende på jägarmaffian o.dyl.

Då har du fatalt missat hela poängen med deras pudel. Det är just det som det inte är. Det är ju just det vi har debatterat hela tiden. Jakten saknade biologiska motiv, den är bara initierad av politiska motiv, riksdagens mål om 210 vargar.

Men jag gissar att många kommer att försöka vrida och vända på detta lite till.

Kan det inte vara så att...?
Men om man....?
men visst måste....?

Det fanns inget gott ur populationsgenetiska synvinklar i denna jakt. Den var politisk. Det är detta som både Miljöministern och Olof Liberg har klargjort nu. De började helt enkelt inse att de snart skulle stå med byxorna vid fotknölarna, så det var bäst att göra en pudel. De som ivrigt försökte läsa in detta i skandulv's rapporter har inte tolkat dem korrekt.

Då kommer vi till nästa sak att begrunda. Vi har frånsagt oss rätten att besluta om detta på nationell basis, utan detta skall prövas enligt EU's miljörätt. Licensjakt på skyddade arter får endast ske på biologiska grunder. Vi får i riksdagen fatta ett beslut om 210 individer, men licensjakt bara om detta inte strider mot miljödirektiven u EU's regelverk. Men denna heta potatis lämnar jag därhän.

Men personligen anser jag att det trots allt är skönt att åtminstone lögnerna kring jaktens motiv borde upphöra iom. detta klargörandet från miljöministern och Skandulv.

Jag vänder mig mer mot de uppenbara lögnerna, det är bättre att säga som det är.

Vi har ungefär 100 djur i norden och regeringen tillåter en skyddsjakt som de har totalt tappat kontrollen över...
Så här lät det innan jag började delta i den här tråden. Detta var bara ett av exemplen där jag kände att skitsnacket om vargjakten och jägarna inte bara ensidigt kan få komma från ett håll.

Vi är flera som försökt att få dig att inse att det finns mer parametrar än just antalet vargar att ta hänsyn till i ett modernt samhälle.

mitt första inlägg i tråden:
Hejsan Sporthoj.com :)

Kul att se att samma personer som ondgör sig för att samhället inte förstår oss mc-förare och våra behov osv. i trafiken, kan med sådan kraft helt sänka en hel samhällsgrupp med diverse generaliseringar, fördomar osv. Måste betyda att ni är fullkomliga experter även inom detta område.

För de som ev. inte är lika insatta som de flesta verkar tro sig vara här, jag kan delge lite relevant fakta om just vargen och vargjakten.

Naturvårdsverket har gett klartecken för jakt på 27st vargar. Detta ska enligt dem stå för 10% av vargstammen. Det som man bör tänka på här är att antalet vargar som uppges är fjolårets antal, som man fått fram genom förra vinterns spårning osv. Det har även vart 21-22st säkerställda föryngringar i vår, som alltså inte är med i det antal som tidigare har uppgetts.

Anledningen för denna jakt är att vi idag har uppnått vårt etappmål på över 200st vargar. Nu ska nuvarande vargstam utvärderas, samt ska problemet med inaveln ses över. Bl. a. så pratas det om inplantering av rysk/finsk varg som en fortsättning för årets vargjakt. Detta görs för att få in nya friska gener i den svenska vargstammen.

De som hänger med i nyheterna har säkert även tagit till sig att vi fått en ökad spridning av framför allt ungvargar från tiden vårkanten och framåt. Denna spridning kommer från att de ursprungliga markerna i våra kärnområden börjar få ont om lämplig mark att skapa nya vargrevir på. Därför utvandrar de ungvargar som vill skapa sig ett eget revir.

Vi hade alltså förra vintern runt 270st vargar i Sverige. Dessa finns dessutom på en begränsad del av Sveriges yta, vilket gör att de lokalt finns i gott antal. Eftersom dessa områden haft vargen längst hos sig, var det dessa områden som fick jaga varg i år. Jakten är godkänd av forskarna och anses inte utgöra ett hot mot dagens vargstam. Vi kommer ha fler vargar i mars 2010 än vad vi hade i mars 2009.

Vad gäller ”slakten, dödandet & nöjesjakten”, så har vi tyvärr 1st överskjutning i Dalarna. Annars ligger vi under eller precis på angivet tilldelat antal. Den som är intresserad kan kolla följande länk på aktuell avskjutning: http://www.sva.se/sv/navigera/Djurh...n-information-om-vilt/Stora-rovdjur/Vargjakt/

Vargen är även ett av jordens mest framgångsrika rovdjur, den finns t ex på i stort sett hela norra halvklotet. Detta bör man fundera på när vargfanatikerna börjar skena iväg på bärplockning.

Annars tycker jag det är trist att se en sådan dålig syn på sina medmänniskor bara för att de inte råkar bo i Stockholm eller liknande. En del verkar helt klart inte växt upp än…

http://www.naturvardsverket.se/sv/A...yddsjakt-pa-varg/Fragor-och-svar-om-vargjakt/

Efter detta har diskussionerna handlat om allt från jämförelser med tigrarna i Indien till att jägarna ska sluta använda sig utav jakthundar.

Men det är rätt att en av anledningarna till årets vargjakt var att öka acceptansen i de mest centrala kärnområdena i varglänen. Min erfarenhet är att det var i sista stund, med tanke på de tongångar jag hör när jag är uppe vid mina jaktmarker i varglandet.

Om ni lär er lyssna, så har även Olof Liberg inte hymlat om detta heller. Fast läser man bara aftonbladet.se, så kan jag mycket väl förstå att det kan vara svårt att ta till sig.

Den sista tjuvjakten var idag om någon missade.

Nu är det ett år kvar innan ni kan stänga av radion och panga :)

Vargimporten som det nu snackas om i medierna hanteras naturligtvis snyggt av Jägareförbundet: Först var man absolut för en frisk och stark vargstam och för det var de helt enkelt "tvungna" att skjuta av ett par djur. Nu när varg skall importeras (för att få en frisk och stark vargstam) så slår man bakut och skriker nejnej!
Varghatarna bekänner än en gång färgen.
Beklämmande.

Back