Vargarna attackerar!!!!!

Har det ändrats nu, eller är fortfarande Sveriges farligaste djur getingen?

Det beror antagligen på hur, och vad, man räknar.
Förmodligen dör fler människor pga getingstick än något annat djurrelaterat.
Men confirmed kills/geting är nog inte så hög.

Jag var ute och gick med min hund en skymmningskväll.
300m framför oss står en varg som smyger ner in i skogen. Jag som hade hunden lös men som tur är bara 5m ifrån mej kallar in henne och sätter på koppel. Går på som vanligt men klampar lite extra. Ingen varg åt upp oss i vilket fall.
Varg, björn, järv, lokatt och T-rex är rädda för människan. Så länge jag respekterar dom så respekterar dom mej. Men hunden skall vara kopplad i rovdjurs närvaro om man inte är beredd att förlora denne.
På landet så har jägarna massa problem med lokatter, men det är bara jägarna, inte bönderna eller djurhållarna. Dom klipper ganska så många rådjur, man ser slaktplatserna lite var stans. Stort problem för dom skjutglada jägarna.

:va Tror du vilda djur hanterar funktioner som respekt?

Men tack för informationen om lona, dom är ju verkligen det vi diskutterar och det överhängande bekymmret för alla skjutglada jägare.:tummenupp

Men tack för informationen om lona, dom är ju verkligen det vi diskutterar och det överhängande bekymmret för alla skjutglada jägare.:tummenupp

Ouuuuuh vad folk är på hugget idag, hahaha ena gliringen efter den andra.. Mjaaauwe..
Nä, men jag köper hans argument. De är skygga. Så håll er till stigen gott folk, and keep your doggys kopplade ffs! :)

Japp. Mej veterligen så är det bara människan och myran som krigar för skojs skull (och mot sin egen ras). Andra individer på denna planet dödar för att äta/sin överlevnad eller om dom blir trängda. Inget djur utom då dom ovan ger sig på något/någon utanför sitt födo område om dom inte blir trängda då man flyr alltid i första läget.
Då människan inte ingår något djurs näringskedja så är vi helt safe så länge vi respekterar att dom behöver en flyktväg och inte vill bli trängda så kan vi leva grannar med varandra.

Isbjörnen har man dock sett att den är så nyfiken och stor så den fruktar inte riktigt människan, men det är den enda björnen som kan gå till attack oprovocerat. Kanske kan bero på bristen av mat där dom lever så där är vi nära att ingå i näringskedjan. Att skjuta på dom med signal skott brukar hjälpa.

Enligt mej är djur väldigt enkla och förstå sig på, handlar efter instingt och man kan förutspå vad som sker i nästan varje läge. Människan är värre vi är lömska och opålitliga och gör allt för egen vinning och kan helt oprovocerat ge oss på andra även våra egna. Vi gör även allt för att klättra i rang.

Enligt: http://www.biodlarnakronoberg.se/bistick.htm
dör 1,5 människor per år av getingstick och 0,5 dör av bistick.

Tror inte att det finns något djur som tar livet av fler än så...

Varg/jyck-frågan kommer nog att reglera sig, iaf i Sthlmstrakten. Så fort adidaskrigarna läst i Metro att varg uppfattas som mer skrämmande än kamphundar, så kommer varg bli det nya man ska ha i kopplet. Då blir det bara ett helt vanligt vargslagsmål när friströvande vargar från skogen närmar sig bebyggda trakter och stöter på en genomsnittlig kranskommunshundägare.
:tummenupp Och inte nog med det. Med lite tur så kommer dessa nya husdjur ta
sig friheten att avsmaka husse oxå. På så sätt kommer även det beståndet att
hållas nere. :D

Last edited:
Vem hade inte skitit ner sig om den där pladuskan ställde sig och var aggressiv och viftade och hade sig? Damn.

Faan va mycke modiga typer det fanns här då :Bugar

Efter att ha hälsat på hos Kolmårdens vargflock har jag en rätt hälsosam
respekt för dom där vovvarna.
Visst, dom är riktigt coola och nyfikna.
Men vid ett tillfälle blev jag grundligt "tvättad" av alfatiken när en ytterligare varg närmade sig.
Detta gillades inte och signalen var blottade tänder (jävligt stora) och en morrning som verkligen kom från källaren. Detta skedde ett par centimeter från min näsa.

Det är klart mäktiga rovdjur de där. Och att dom gör slarsylta av en hund, oavsett ras, förvånar mig inte ett dugg.

Ofarliga?
Jo, statistisk kanske men jag skulle i alla fall bli förbannat orolig om ett par vargar snappade min vovve och se´n börjar spana in mig.

Jo, det låter både djupt och högt när de morrar en halvmeter ifrån en, och man känner fan hur instinkterna suger tag i nacken på en och säger att det där är ett farligt djur. En hund låter som en trimmad moppe i jämförelse. Riktigt mäktigt när de ylar med. Kände vibrationerna i mitt bröst när en av vargarna började yla bredvid mig.

För det första så får ni sluta dra in jakt och djurskydd i detta. Denna fråga måste tas upp i vår invandrarpolitik helt enkelt.

Som inte många verkar veta så är alla de "svenska" vargarna invandrare. Visst, de flesta andra eller 3je generationen men dock inte svenskar. Vad jag förstått har ingen av de ens ansökt om Svenskt Vargmedborgarskap.

Frågan blir därför istället om dessa individer som skapar problem bör utvisas? Eller vill vi ha sånt här beteende över huvudtaget i vår svenska fauna med fredliga sparvar och småvilt?

Om vi släpper ut Afrikanska lejon i naturen så klagar vi väl inte om 20år att de svenska lejonen börjar bli utrotningshotade.

:banana

Japp. Mej veterligen så är det bara människan och myran som krigar för skojs skull (och mot sin egen ras). Andra individer på denna planet dödar för att äta/sin överlevnad eller om dom blir trängda. Inget djur utom då dom ovan ger sig på något/någon utanför sitt födo område om dom inte blir trängda då man flyr alltid i första läget.
Då människan inte ingår något djurs näringskedja så är vi helt safe så länge vi respekterar att dom behöver en flyktväg och inte vill bli trängda så kan vi leva grannar med varandra.

Isbjörnen har man dock sett att den är så nyfiken och stor så den fruktar inte riktigt människan, men det är den enda björnen som kan gå till attack oprovocerat. Kanske kan bero på bristen av mat där dom lever så där är vi nära att ingå i näringskedjan. Att skjuta på dom med signal skott brukar hjälpa.

Enligt mej är djur väldigt enkla och förstå sig på, handlar efter instingt och man kan förutspå vad som sker i nästan varje läge. Människan är värre vi är lömska och opålitliga och gör allt för egen vinning och kan helt oprovocerat ge oss på andra även våra egna. Vi gör även allt för att klättra i rang.

Ja jävlar, vad skall jag säga, men vi börjar här.

Du har rätt i princip, men djuren och du har helt annan inställning till vad "provokation" och känna sig "trängd" betyder. Det är ju faktist inte så att vilda djur krigar när dom möter en sapiens, varför du nu vill använda termer som krig i sammanhang med djur vete fasen.

Antar att du menar alla djurarter eftersom du drar in isbjörnen, men som sagt allt handlar om dina så kallade provokationer och var skall vi dra gränsen för dom, att inte närma sig vilda brasilianska hybridbin, oavsett var dom har sina bon?

Så djur är enkla att förutspå reaktionerna på, ja åter igen, under vilka förutsättningar, skall vi märka ALLA våra björnar så folk kan ha med sig en mottagare för att i ALLA lägen veta var ALLA björnar befinner sig.

För när du vet var djuren är så är det lätt att förutspå dess reaktion, men den dagen det hoppar upp en björn bakom din soptunna när du skall slänga dina sopor så är det lite svårare.

För det första så får ni sluta dra in jakt och djurskydd i detta. Denna fråga måste tas upp i vår invandrarpolitik helt enkelt.

Som inte många verkar veta så är alla de "svenska" vargarna invandrare. Visst, de flesta andra eller 3je generationen men dock inte svenskar. Vad jag förstått har ingen av de ens ansökt om Svenskt Vargmedborgarskap.

Frågan blir därför istället om dessa individer som skapar problem bör utvisas? Eller vill vi ha sånt här beteende över huvudtaget i vår svenska fauna med fredliga sparvar och småvilt?

Om vi släpper ut Afrikanska lejon i naturen så klagar vi väl inte om 20år att de svenska lejonen börjar bli utrotningshotade.

:banana

Så sant.
Det bör omedelblickligen byggas en katapult riktad mot Finland, i syfte att effektivt avhysa oönskade invandrare från öst.

Jag tror ingen av er som skriver i tråden och som kommer att skriva i tråden skulle vara särskilt kaxiga om ni stod öga mot öga med en eller två vargar trots att de vanligtvis inte ska vara farliga för människor.

Igår läste jag en artikel i någon av tidningarna där det stod att en hund även en större sådan inte har en chans mot en varg. Vargen är snabbare och starkare. Med tanke på hur många människor som går runt och är rädda för kamphundar och dylikt hur skulle de då känna sig om de hade en vild varg framför sig?

Kryp tillbaka under era skrivbord är ni snälla som vill antyda att kvinnan överreagerade.

Förmodligen så är det inte någon här som skulle vara så kaxig.

Nej; En människa skulle inte ha så stor chans mot enbart en varg, men chansen att man stöter på en varg och att den attackerar en människa är försvinnande liten.

Om vi tar som exempel mig som jobbat i skogen (förvisso bara 2 år sammanlagt) i "sveriges vargtätaste område" så har jag aldrig stött på en varg öga mot öga. Har dock sett en varg i förbifarten och sett vargspår två gånger. Kanske ska nämna att ingen av de jag jobbat med aldrig heller sett en varg.

Det är mycket större chans att du springer på björn och blir lemlästad (även här försvinnande liten chans). Varför hör man inget ramaskri angående björnen?

Bara att inse att det är inte vargen som är farlig för människan utan människan som är farlig för vargen.

Ouuuuuh vad folk är på hugget idag, hahaha ena gliringen efter den andra.. Mjaaauwe..
Nä, men jag köper hans argument. De är skygga. Så håll er till stigen gott folk, and keep your doggys kopplade ffs! :)

Åfan.

"Flera incidenter med närgångna vargar har inträffat under påskhelgen. I flera av fallen rör det sig förmodligen om ungvargar som nu lämnar sina revir för att söka sig vidare.
Ett golfspelande par fick skydda sin chihuahua och sig själva mot en varg i samband med en golfrunda i småländska Ramkvilla i helgen. Mannen hörde plötsligt ett flåsande, två meter bakom honom stod en varg.

Kvinnan lyfte upp den lilla hunden och försökte få vargen att gå därifrån. Paret höll sina golfklubbor som gardering innan vargen efter en stund sprang vidare.

Det har även rapporterats in fler vargincidenter från Småland under påsken.

– Vi har fått rapporter hela vägen uppåt, vargens riktning från Halland åt nordost. Den här vargen tar ingen som helst notis om människor och går precis som han vill. Antagligen har den haft så mycket kontakt med människor att den inte är rädd längre, säger rovdjursspåraren Anders Gunnarsson till Smålandsposten.

Varg i Lillskogshöjden
I värmländska Lillskogshöjden var fyra eller fem vargar mycket närgångna mot människor under helgen. Vargarna har bland annat varit inne på en gårdstomt och ryckt i ett hundgårdsnätet. Hunden, som vid tillfället befann sig inne i hundgården, kastade sig vettskrämd in i hundkojan.

Centrala Örebro
Flera observationer av vad som kan vara en varg har gjorts i centrala Örebro under påskhelgen. Länsstyrelsens vargspårare har varit ute. De har inte kunnat hitta några spår efter djuret, men håller det för troligt att det verkligen var en varg som fem olika personer observerade.

Alfta camping
I Alfta, Hälsingland, uppger två personer att de såg en varg vandra över en camping mitt inne i samhället under påskhelgen. Observatörerna är säkra på att det verkligen var en varg de såg komma lunkande över campingens gräsplan. Länsstyrelsen har dock inte varit på platsen.

Varg i Köping?
En person uppger för Magazin24 att han sett en varg inne i centrala Köping. Mannen berättar för tidningen att han såg djuret när det gick omkring och ylade intill ett soprum utanför hans fönster vid 03-tiden på natten. Länsstyrelsen har inte varit på platsen."

Klippt och klistrat från jägareförbundet.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år