Varför vill folk diskutera pris på plats?

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vi tankade på OKQ8 i Fruängen häromåret, och fram kliver en kille och undrar vad jag ska ha för bilen, och nej, den var inte till salu, varken till honom eller rent generellt. Jag hade iofs gärna bytt rakt av mot hans hyggligt bamsiga Merca :rolleyes:


Klassisk kulturkrock mellan någon som har turerna kring en affär som livsluft och bränsle i livet vs. den rationelle svensken som byter bil när det är dags - men gruvar sig för mötet med den jobbiga säljaren.
Inte sällan kör man ett år för länge med bilen bara för att man avskyr situationen som själva affären innebär, även om förnuftet säger att det är dags att byta.
 

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Stränkan
Hoj
Gammal och slö
Det är nog knappast så att det beteendet tillhör någon viss "kultur" - däremot så är ju många från främmande kulturer hänvisade till billiga objekt och liten plånbok och då är prutandet nödvändigt...

Säljer man en Corolla för 5.000 i Södertälje får man nog redan på förhand förstå att man kommer att bli nerringd.
Men affär är affär och det är bara att låta bli att svara om man inte vill.

Själv köper jag gärna grejor på telefon. Bildar mig en uppfattning om skick och säljare och betalar begärt pris om det är vettigt. Säljer på samma vis. Oftast blir man positivt överraskad över skicket och hittills har jag aldrig blivit lurad. Har köpt tiotalet bilar och sex motorcyklar osett på telefon. Och prutar bara om priset är orealistiskt satt pga okunskap.

Köpte en 24000-mils Toyota Avensis av en romsk farbror. Gav honom 5000 mer än vad han hade begärt då bilen var väldigt fin och servad med dokumentation. :tummenupp Det blev bra pris ändå.

I call bullshit! Troligt att du betala 5 lax mer på plats....
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
I call bullshit! Troligt att du betala 5 lax mer på plats....

Jag har betalt mer än begärt flera gånger. Det viktiga är att det blir bra ändå, eller hur?

Affärer är mer än ”sista priset kompis” som en del av er verkar köra med trots att ni inte verkar gilla det...


Buy quality, cry once.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Pruta på distans anser jag diskutabelt om det är så att objektet är väldigt långt bort.
O andra sidan är det skillnad på grovjustering och skambud.

Jag har köpt hoj som legat ett par timmars körning bort. Då jag ansåg att priset låg i överkant förklarade jag för säljaren att vi kan spara bådas tid om vi kan göra en grovjustering redan nu. Men då rörde det sig absolut inte om ett skambud från min sida.

Men när vi pratar upp till en timmes körning bort, varför ens bemöda sig med att distanspruta? Vill du få ner priset ordentligt görs det bäst på plats när du har en uppfattning om skicket.

Gällande kulturellt prutande så har jag upplevt min beskärda del av:
"50% av priset, kontant ikväll kompis".

Visst skulle jag kunna säga att prutande sker på plats, men frågan är huruvida jag verkligen vill lägga tid på att ha besök av vederbörande och om de är intresserade att handla till ett resonabelt bud som t ex 90% av utsatt. Troligen inte är svaret på båda.


Gällande kriminella anekdoter kan jag lägga in mina med:

Skulle sälja laptop till nysvensk, jag blev rånad.

Nära släkting sålde bil till Zigenare. När de inte lyckades blåsa honom blev han och hans familjen hotade till livet. Inget löst tramshot, utan det blev till att bo på annan plats ett tag.

De gånger jag blivit blåst av svenskar har det rört sig om att man medvetet undanhållit brister eller ljugit på frågor om fordonets skick. "Det är original", "Den servicen har jag gjort", "Den prylen fungerar som den ska". Eller "runt hörnet-garanti" de fel som inte gör sig uppenbara vid provkörning men ett par timmars körande samma dag efter köp slutar med "det känner jag inte till, det har jag aldrig upplevt" och där efter går det inte att nå vederbörande mer.

Visst kan man prata om att kriminalitet finns hos alla. Samtidigt verkar folks anekdoter väldigt ofta stämma överens med gällande statistisk överrepresentation.

Rimligen bör anekdoter hjälpa till att agera som varningsklockor, men din magkänsla om en individ är slutligen vad som ska avgöra, inte deras grupptillhörighet.

För egen del finns det individer som aldrig kommer ge mig en bra magkänsla och således kommer jag inte heller handla med dem.
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Jag har betalt mer än begärt flera gånger. Det viktiga är att det blir bra ändå, eller hur?

Affärer är mer än ”sista priset kompis” som en del av er verkar köra med trots att ni inte verkar gilla det...


Buy quality, cry once.
Varför inte samma koncept på ICA eller HM?. Varför betala 10 kl/litern för mjölken när man kan betala 20, den är ju så god. Och det har man råd med, eller hur? Varför köpa ett par jeans för 500 kr, de är säkert värda 1000 kr så det betalar man ju gärna istället. Det blir ju bra i slutänden ändå, absolut.
(Nej, nu hoppar jag av denna korkade diskussion...)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Varför inte samma koncept på ICA eller HM?. Varför betala 10 kl/litern för mjölken när man kan betala 20, den är ju så god. Och det har man råd med, eller hur? Varför köpa ett par jeans för 500 kr, de är säkert värda 1000 kr så det betalar man ju gärna istället. Det blir ju bra i slutänden ändå, absolut.
(Nej, nu hoppar jag av denna korkade diskussion...)

Du skulle aldrig ha börjat den...
 

K1300s

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2018
Ort
Sörby
Hoj
Bmw K1300s
Jag prutar aldrig på mail, sms eller telefon och accepterar inte det från andra. Sånt sköts f2f av respekt och först efter en inspektion av varan.
Billigare småsaker kan jag göra avsteg från reglerna på om det sköts snyggt, men aldrig på ett fordon.

Ska jag sälja hoj och de vill provköra får de räkna med att lägga köpeskillingen i pant i min hand, passar inte det passar inte min hoj dom heller. För det är en försäkringsfråga.
Jag och min egendom är inte någon annans bank.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Nu har jag inte sålt några svinbilliga bilar eller liknande, men jag har aldrig råkat ut för detta! Kanske annorlunda i Halmstad ;)
Det jag upplever som mest ohyfsat är att det inte ens förekommer någon form av hälsningsfras eller namn. Ofta är det bara: "Vad släpper du den för?" eller "Hämtar ikväll om jag får den för xxx kr". Det är liksom inte telegrammens tid då det betalades per tecken. Ett "Hej", nån vettig fråga och avslutning är väl ändå vad som borde förväntas. Det behövs inte skrivas Mvh eller liknande men ändå nån typ av formell slutkläm. :va
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Jag prutar aldrig på mail, sms eller telefon och accepterar inte det från andra. Sånt sköts f2f av respekt och först efter en inspektion av varan.
Billigare småsaker kan jag göra avsteg från reglerna på om det sköts snyggt, men aldrig på ett fordon.

Ska jag sälja hoj och de vill provköra får de räkna med att lägga köpeskillingen i pant i min hand, passar inte det passar inte min hoj dom heller. För det är en försäkringsfråga.
Jag och min egendom är inte någon annans bank.
Alla är vi olika.
Låter som jag aldrig kommer köpa en hoj av dig :krama
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag fördrar prutning på plats före prutning/skambud via mail eller sms... Eller typ va släpper du den för...
Allt de underförstått att priset rimligt, dvs. köpare/säljare har ett hum om vad varan/fordonet har för riktigt prisläge..

Har märkt me åren att folk ska pruta även på någe som har klar lågt pris, typ att man ska pruta på allt alltid..

Har hänt flera gånger att man inte prutar på ett pris för de är klart schysst..

Om jag säljer någe själv å får skambud så anser jag mig ha rätten att vara klart oförskämd tillbaks..
De är istället för att irritera sig på folk..

Sen finns de dom som frågar om man kan diskutera priset, å de är någe helt annat...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det där med sista pris eller frågan om vad man släpper ett objekt för är också rena dumheter. Jag sätter ett pris i annonsen sen är det motparten som kan ge ett bud (på plats...) och inte jag som ska pruta mot mitt eget pris.

Förhandling går inte ut på att jag ska sänka mig mer och mer.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Med tanke på hur många som sätter fantasipriser på blocket så har jag inga begränsningar för att maila och förklara att jag är intresserad av din hoj men jag anser att ungefärligt pris är det här och är du intresserad så kopplar jag på släpen på bilen och kommer och tittar.

Tex:
KTM 640 innan 2003 då den fick en ordentlig uppdatering. Rimligt pris är 20000 +-3000kr beroende på skick och vad som är gjort.

En kille har fattat det och det är dessutom den minst körda och fulmeckade cykeln
https://www.blocket.se/uppsala/KTM_640_1_AGARE_Motard_85219334.htm?ca=22&w=3

Drömmare1
https://www.blocket.se/vasterbotten/Ktm_640_supermotard_84940220.htm?ca=22&w=3
Drömmare2
https://www.blocket.se/stockholm/Ktm_lc4_640_super_motard_84285335.htm?ca=22&w=3
Drömmare3
https://www.blocket.se/helsingborg/Ktm_640_lc4_84931838.htm?ca=22&w=3

Lägger man ut sin hoj till 30% över marknadspris så tänker då inte jag åka och titta på den för att pruta på plats.
 

Fulingbusen

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Ort
Karlstad
Hoj
-95 triumph tiger
Det är alldeles för lätt att skicka skambud på blocket och det finns för många drömmare som bara vill tjäna pengar. Jag brukar sätta ett högt pris för att skrämma bort dom värsta sen märker man fort vilka som är seriösa (eller oseriösa)

701a380d8bb89f7d4641be302417f8c4.jpg
 

Falk1n

Medlem
Gick med
23 Apr 2019
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS
Såg precis det här på blocket. Lite ovanlig approach.
1599fcfb74e6aa6ac23b62efa2cf887d.jpg


Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
 

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
När det gäller annonstexten "Pris förhandlas på plats" så upplever jag att folk skriver detta för att de inte orkar med alla oseriösa skambud, de tar heller diskussionen med någon som verkligen är intresserad och då kommer ut och tittar.
I de flesta fall kan man ändå diskutera eventuell prutmån innan man åker ut, blir det ett blankt nej från säljaren på telefon så får de försöka sälja till någon annan...

Finns ju generellt två typer av säljare och frasen "Pris förhandlas på plats" används av båda kategorier säljare.

1. De som vill göra en snabb o smidig affär och att båda ska gå vinnande ur affären.:tummenupp
2. De andra är de som tror de sitter på guld och spelar kall med högt pris. :glömdet

Jag skulle säga att 80-90% av säljare tillhör den första kategorin och det brukar man känna av under samtalet, den inledande kontakten ofta via text brukar man ju höra efter om varan är kvar och att man är intresserad var på man ringer upp.

En sak ska man vara tydlig med vid första kontakten, ett inledande hej, en tydlig fråga och ditt namn sätter ribban för det kommande samtalet, du kommer i 99% bli bemött på samma sätt som du skriver inledande frågan.

En sak är i varje fall säker, i nästa alla fall kan man vara säker på att objektet är sämre än säljaren framhäver, det betyder inte att säljaren försöker lura köparen (även om det förekommer) utan mer att människor tenderar att försköna grejer utifrån vad de minns om objektet och inte hur de verkligen ser ut när de säljer. Ofta har de inte ens noterat alla fel som finns då de tappat intresse för objektet de säljer....

Det är just därför den slutliga förhandlingen alltid ska ske på plats när man synar objektet!
Dock kollar jag ALLTID om säljaren är med på att förhandla om priset i samtalet innan jag åker. Är det långt att åka diskuterar jag alltid fram ett bättre pris som man kan diskutera ifrån, dvs. är objektet så som säljaren beskriver den är det siffran han kan väntas få och beloppet man kan diskutera ifrån....

Oavsett hur man tänker som säljare och köpare så är ju det fina att fina att marknaden har en tendens att lösa vad en objekt är värd.
Vill man ha guld för något som är värt silver får man oftast behålla objektet, visst en och annan säljs ju till överpris för att köparen inte fattar ett skit eller för att just det objektet är guld värt för köparen. Det är allt som oftast en misslyckad strategi och rider man på denna våg som säljare har man oftast objektet kvar!

Är man inställd på att båda ska göra en bra affär får man nästan alltid sålt objektet och en skön bunt sedlar i handen.


Jo just det, skall tilläggas att en 3e kategori säljare har på senare år dykt upp, tonåringar som är extremt fåordiga, dryga och sega att ha och göra med, råkar du hitta en sån säljare så lägg ner diskussionen och leta vidare.......svårt och förstå vad som rör sig i skallen på de där :huvet
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är alldeles för lätt att skicka skambud på blocket och det finns för många drömmare som bara vill tjäna pengar. Jag brukar sätta ett högt pris för att skrämma bort dom värsta sen märker man fort vilka som är seriösa (eller oseriösa)

701a380d8bb89f7d4641be302417f8c4.jpg

:rofl William ville pruta mer efter påskhelgen då den absolut sista chansen att sälja skoter passerat.
 

Bifogat

  • William4.png
    William4.png
    25 KB · Visningar: 104
  • William3.png
    William3.png
    18.6 KB · Visningar: 99
  • William2.png
    William2.png
    17.8 KB · Visningar: 103
  • William1.png
    William1.png
    34.8 KB · Visningar: 104
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Och så var Alexandra lite rolig, dessutom en profil jag tror mig känna igen från någon historia om dieselslangning där hennes MB var inblandad. Vilket slutade med att hon hotade folk som kommenterade.

Så jag är inte säker på att den där crosshojen var helt ren.
 

Bifogat

  • Alexandra1.png
    Alexandra1.png
    43.7 KB · Visningar: 93
  • Alexandra2.png
    Alexandra2.png
    41.1 KB · Visningar: 88

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har vi enats om att det är "rövhålen" som är problemet oavsett om de säljer eller köper?

Vettigt folk oavsett ursprung, språk eller objektinnehav är det ju inte problem med.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top