Varför vill alla (många) byta till 1000cc?

zolander

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Småland
Hoj
K5
Hej hej!

Sitter på blocket och letar efter ny hoj, men hur kommer det sig att så många vill byta sina 600/750 till 1000cc?

Är det tråkigt att köra 600/750?

//En som undrar
 
De har peniskomplex och måste kompensera med att ha det värsta..
 
Alla vill ha störst. Så enkelt är det. Förutom vi som har så stora att vi aldrig behöver känna oss osäkra eller fundera på om den räcker till.
 
För att 600 känns slött ganska snabbt.

Hade jag inte kört stunt hade jag bytt direkt till en literhoj.
 
Verkar som att mycket vill ha mer, accet är väl den största och säkert den enda skillnaden. Att skylla på att en 600cc inte går att köra i stan är bullshit har själv en 636 o har aldrig fått problem med den i stan. För mig som inte klarar av att bomba i varje kurva räcker en 600 väl och blir över med råge!
 
bytte själv från 600cc till 1100cc..

det hade göra med att jag ville ha mer vrid och mindre varvtalskrik från motorn.
 
Skiljer inte så mycket i pris som beggad. Så varför inte köpa det värsta direkt?

Jag är dock nöjd med min lilla twin. Och med duktig pilot går den tillräckligt fort :)
 
Kommer byta nästa år, vill ha mer vrid vid mindre varv... :simple
 
På bana och på kurviga vägar kör nog 90 % snabbare med 600!
Jag tycker 600 är jävligt roligt eftersom dom är grymt smidiga och "tvingar"
fram lite mera aktiv körning pga varvtalet.

Däremot är 1000 snabbare när du närmar dig 240 km/h men så fort kör man ju aldrig :rolleyes:

Det sköna med 1000 är just att man inte behöver växla lika mycket pga att du har mer kraft från botten
 
Far min bytte från FJR1300 till ny guldvinge. Jag kommenterade direkt och sa att det dröjer inte länge förrän han köper en liten kvick hoj som han kan busa med. Så han provade min Fazer, och en månad senare köpte han en ny Transalp för att komplettera stallet med en liten grusbushoj... Visserligen inga sporthojar nån av dom, men visst kan man ha kul på en liten hoj också. Själv dreglar jag över en Fazer 1000 eller FZ1-n... varför? Självklart för att få lite mer drag under galoschen och slippa tokvarva.
 
Jag kan tänka mig att en literhoj går mycket bättre lägre i registret, och det är nog antagligen därför folk byter upp sig.

Men enligt mig innebär inte detta att 600 kubikarna har dåligt drag på låga varv, tvärtom - räcker och blir över när man kör gata. Att följa trafikrytmen är inga problem, och det är nog inte mycket som kan hänga med på gatan på de lägre varven förutom just literhojarna. Så jag tycker att det är lite löjligt att klaga på bottendraget hos 600 kubikarna :)

Dock förstår jag argumentet att literhojarna har ett planare effektregister än 600 kubikarna vilket uppskattas mer skulle jag våga tro.

Sen tröttnar man på sin hoj efter ett tag, och då är det kul att pröva på något större bara för att känna på.
 
På gata är jag väldigt nöjd med min 750, den har både lite mellanregister och vaknar ordentligt när den vaknar till.
På bana, där man pressar det sista, kändes 1000 bättre, nästan lika mycket växlande som på Polkas 600, men med en mindre spetsig effektkurva, som passar min körstil bättre.
 
Bör tilläggas att min 1100 drar mindre bensin också än 600:an. gäller kanske inte alla mc men kul för mig :)
 
Det är inget fel på en 600cc (har 2 själv). Men en literhoj är betydligt skönare att köra omkring på om man kör längre sträckor. Du byter ut varven mot vrid istället, och slipper det vassa ylande ljudet från 600cc... Dock är en 600cc betydligt smidigare anser jag än en literhoj!
 
Bytte upp mej från 660 till 1670 cc, och det va inte farten jag var ute efter. Nu har jag en hoj med gött vrid. Och min K....K är inte liten.
 
gillar du att växla å behöva ligga på 13-14000rpm jämt för att det ska hända ngt, köp en 600, vill du ha lite killilill i kulpåsen å bra drag redan från låga varv köp en 1000cc, vad e problemet?
 
ju mer effekt ju coolare juu ;D;D hellre en m3a än fassans gamla 320?
 
En mycket trolig anledning är man inte tillräckligt snabb i kurvorna och måste kompensera med högre fart på rakorna :D

Jag har 1000 kubik men inte så hög effekt och har själv upplevt varför vissa hävdar att dom behöver många hästrafter:tuttar
Till och med min farmor kan nog gasa fullt med 1000 kubikare rakt fram:tummenupp

Men visst kan jag hålla med om att mera kubik är skönare om man åker på vägen, speciellt med någon bakpå:fakta
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top