Varför vill alla (många) byta till 1000cc?

Har haft både 600 och 1000. Kommer aldrig mer köpa en 600 gillar inte det! det är mindre kraft och det märks!
 
Jag kommer aldrig byta ner mig till en 1000cc :D

Nej det är klart, du är fullt nöjd med spola ner 120" för lika många hästar. På veven. En bra dag.

:) ( vid det här laget vet du att jag menar väl )

Så jag tycker att det är lite löjligt att klaga på bottendraget hos 600 kubikarna :)

.

Hur kan det bli löjligt? En 600 levererar hästarna vid ett betydligt högre varv än alla 1000 rad och v-tvin. Körbarhet.

Hästar = toppfart

hög effekt vid låga varv = accerelation.

Testa.
 
Last edited:
Hur kan det bli löjligt? En 600 levererar hästarna vid ett betydligt högre varv än alla 1000 rad och v-tvin. Körbarhet.

Hästar = toppfart

hög effekt vid låga varv = accerelation.

Testa.

Det är ju min åsikt, kanske för att jag inte kört någon 1000 kubikare än? Jag säger ju att draget är NOG på en 600 jämfört med annat som finns i trafiken, piskar många fordon på gatan på låga varv tom. Men det är ju klart att man lär ju klaga på skiten efter att man kört 1L hoj. Men det beror på vad för referenspunkt man har - jag jämför med bilar.

Hög effekt vid höga varv levererar också acceleration :)
 
Det är ju min åsikt, kanske för att jag inte kört någon 1000 kubikare än? Jag säger ju att draget är NOG på en 600 jämfört med annat som finns i trafiken, piskar många fordon på gatan på låga varv tom. Men det är ju klart att man lär ju klaga på skiten efter att man kört 1L hoj. Men det beror på vad för referenspunkt man har - jag jämför med bilar.

Hög effekt vid höga varv levererar också acceleration :)

Nästan alla som tycker 600cc räcker har aldrig kört en 1000cc Jag vet! jag tyckte lika själv tills jag testat :tummenupp
 
kanske för att 600cc e för 18-20åringar:D :D

visst...för bana e nog en 600cc rolig på...men jobbigt om man haft 1000 cc tidigare...
 
Det är ju min åsikt, kanske för att jag inte kört någon 1000 kubikare än? Jag säger ju att draget är NOG på en 600 jämfört med annat som finns i trafiken, piskar många fordon på gatan på låga varv tom. Men det är ju klart att man lär ju klaga på skiten efter att man kört 1L hoj. Men det beror på vad för referenspunkt man har - jag jämför med bilar.

Hög effekt vid höga varv levererar också acceleration :)

fast ibland är det skönt med vridet som en 600 saknar..inte behöva gå upp på 12k varv för att det ska hända ngt ( beroende på vad man kört tidigare )..

kanske för att 600cc e för 18-20åringar:D :D

visst...för bana e nog en 600cc rolig på...men jobbigt om man haft 1000 cc tidigare...

hahahahaha...
 
Last edited:
En 600 går för långsamt på gata. Ni kan snacka jättemycket om kurvhastigheter hit och dit men varje gång jag har kört i år har minst ett par kilometer motorväg avverkas. Där kan man inte ersätta långsam hoj med lite körförmåga på samma sätt.
Men det där om att man inte måste växla en litershoj så mycket tror jag inte på. Det är precis lika ofta man måste kugga ner tycker jag.
 
600 har gas så det räcker för vad de flesta kan hantera i effekt, men det är en jävla skillnad på karaktären. Själv kommer jag från twinvärlden och trivs inte speciellt bra på min 600 där man måste tokvarva.

Komplex och tokgasaraktframvärldsmästare är nog en annan stor faktor för många....
 
Dom vill "åka" lika snabbt som alla andra = därför byter vissa från 600 till 1000.
Men när det svänger kan man "köra" lika snabbt med en 600.....:tummenupp
 
Personligen tkr jag draget på en 1000cc gämfört med en 600cc är mkt kännbart i låg/mellanregistret å de e det man vill åt. powerweela Är kul. Men visst 600 duger mkt väl, är kanske en smaksak i slutändan men men...
 
Jag vill ha en literhoj (eller större) med ~100 pållar och en vridmomentkurva som en Scania diesel
Sa någon GSX?
 
Nej det är klart, du är fullt nöjd med spola ner 120" för lika många hästar. På veven. En bra dag.

:) ( vid det här laget vet du att jag menar väl )



Hur kan det bli löjligt? En 600 levererar hästarna vid ett betydligt högre varv än alla 1000 rad och v-tvin. Körbarhet.

Hästar = toppfart

hög effekt vid låga varv = accerelation.

Testa.

Lite fel har du nu...då skulle en Ex Honda vtx 1800 på ca 95-100 HK som har hög effekt och maxvrid vid några tusen varv ha högre acc:confused: mot en sporthoj på 150 hk, är den det? Trots att en sporthoj har mycket sämre effekt i det låga vridmområdet så hinner inte en dubbelt upp kubikstinn maskin med maxeffekt vid låga varv gasa ifrån rakt fram ialla fall!

En 600 sportis HAR inte så dåligt vrid, och levererar i de flestas händer en BÄTTRE körbar maskin om man nu vill nyttja maskinen för vad den är byggd för, inte ostbåge i 300 knyck..

Hittils har inte det "järnvridar" vridet eller effekten från någon custom "skrämt" mig iaf, det dör ju så fort det börjar vakna till liv, nu snackar jag standardcustom´s....kanske en Boss hoss skulle ordna det iaf:D
 
Last edited:
Jag vill ha en literhoj (eller större) med ~100 pållar och en vridmomentkurva som en Scania diesel
Sa någon GSX?


Ohja. tJöP! maxvrid vid ca 5500 (men gott om redan innan) och maxeffekt vid ca 7000 skulle jag tro... Tänker inte så mycket på det, jag behöver aldrig ligga och snedknulla varbryt för att den ska röra på sig :)
 
Alla vill ha störst. Så enkelt är det. Förutom vi som har så stora att vi aldrig behöver känna oss osäkra eller fundera på om den räcker till.
Oj:D det förklarar varför man bara åker 350
 
Nästan alla som tycker 600cc räcker har aldrig kört en 1000cc Jag vet! jag tyckte lika själv tills jag testat :tummenupp

Well, jag har en likadan hoj som du(r1-02) och en cbr600rr-05 och sexhundran är roligare på alla punkter motorljud, bromsar, kurvegenskaper dessutom så var det ett dött lopp rakt fram mellan min fd trajja 675 och r1-an så jag vet inte riktigt vad du menar med ditt inlägg:va

Däremot en 1000 cc av senaste snitt blåser en 600 som ingeting rakt fram och är inte mycket slöare i kurvorna heller och är lättare att köra fort med pga att man kan fördela kraften jämnare ut ur kurvorna och inte så av-på som en 600, men tycker fortvarande att en 600 är mer "race":yoparty

Fattar inte varför tillverkarna inte slopar 1000cc touring klassen mot en 800cc så att det liknar moto-gp-t mer?
En 800 med tc hade man kört fortare med överallt och sluppit highsida så ofta med:)
 
Last edited:
Det finns absolut ingen proportionalitet mellan cylindervolym och körglädje.
Däremot finns det tillämpningar som inte passar vissa maskiner. I mitt fall skulle till exempel en högnervös 600 passa uselt för att luffa runt i Europa med pass + full packning.
 
Well, jag har en likadan hoj som du(r1-02) och en cbr600rr-05 och sexhundran är roligare på alla punkter motorljud, bromsar, kurvegenskaper dessutom så var det ett dött lopp rakt fram mellan min fd trajja 675 och r1-an så jag vet inte riktigt vad du menar med ditt inlägg:va

Hade en 600RR -05 tidigare och tycker r1an är dubbelt så rolig hoj.. men smaken är kanske som baken.. Visst på bana hade jag valt 600an men på gatan så saknar man vridet.. Visst många verkar gilla att ligga på 14k rpm men vill man ha en mer gatvänlig hoj så är 1000cc oslagbart tycker jag!
 
Hade en 600RR -05 tidigare och tycker r1an är dubbelt så rolig hoj.. men smaken är kanske som baken.. Visst på bana hade jag valt 600an men på gatan så saknar man vridet.. Visst många verkar gilla att ligga på 14k rpm men vill man ha en mer gatvänlig hoj så är 1000cc oslagbart tycker jag!

Det har du rätt i smaken är som bajjan, för mig är roligt förknippat med bana och köra hårt, men kan tänka mig att en 1000cc är bättre att skjutsa med och leka på bakbananen med....köra på gata är roligt om man har tagit en tablett E och helt plötsligt ser bilarna ut som muffins och snuten bakom ser ut som en discokula:D talar dock ej av egen erfarenhet:tungan
 
Det har du rätt i smaken är som bajjan, för mig är roligt förknippat med bana och köra hårt, men kan tänka mig att en 1000cc är bättre att skjutsa med och leka på bakbananen med....köra på gata är roligt om man har tagit en tablett E och helt plötsligt ser bilarna ut som muffins och snuten bakom ser ut som en discokula:D talar dock ej av egen erfarenhet:tungan

Köra hårt på bana funkar med en 1000cc tycker jag ( bara testat den ) men som sagt en 600 är säkert bättre där.. Men kör man hårt på gata föredrar jag 1000cc och vill man dessutom använda hojjen till transportmedel så är det ännu mer åt 1000cc :tummenupp Men som sagt du har ju en 600a till bana och en 1000cc till gata så :tummenupp
 
Tyckte min r6 gick som ett skållat troll men sen köpte jag en k5 och då förstog jag...

R6 var dock lite roligare på riktigt kurvig väg!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top