Varför vi vurpar

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Med anledning av alla tragiska mc-olyckor på sistone så klistrar jag in en tänkvärd text jag hittade på gixxer.com, fritt översatt:

Varför vi vurpar

  1. Vi vurpar på kalla däck. Respektera dem genom att ge dem ett par mils uppvärmning. Speciellt om de är nya. Efter ett fikastopp bör du komma ihåg att det inte bara är du som blivit svalkad. Ge dina däck tillräcklig tid att bli varma igen.
  2. Vi vurpar på överbelastade däck. Om du är nybörjare eller rostig efter en vinter så kan det stå dig dyrt att ge för mycket gas samtidigt som du lutar hojen. Våra däck kan ge oss otroligt bra grepp, men de är inte immuna mot en okänslig gashand. Instinkten att ge full broms på framhjulet, samtidigt som du lutar hojen, kommer att placera dig i diket.
  3. Vi kraschar när vi försöker hänga med. Den ultimata tiden på landsvägen har mycket litet att göra med hojen men desto mer att göra med föraren. Om du ger full gas på rakorna för att komma ikapp dina kompisar som sticker ifrån dig i kurvorna så är du farligt fel ute. Kör i ditt eget tempo.
  4. Vi krashar för att vi vill köra snabbt. Ibland är till och med den lagliga hastighetsgränsen olämplig. Att komma över ett skymt krön i 90 km/h kan vara alldeles för fort om du inte kan få stopp på hojen innan du kolliderar med faran du upptäcker först när det är för sent. Hastighet reducerar tiden du har på dig att reagera och ökar på reaktionssträckan i akuta situationer.
  5. Vi kraschar för att vi bangar ur. Hur många inlägg har inte skrivits om att man går in i en kurva för hårt, panikbromsar och får slut på vägbana innan man fått stopp på hojen? "För hårt" betyder att din hjärna får panik trots att det fortfarande finns gott om grepp under däcken. SE GENOM kurvan. LUTA hojen. LITA på modern däckteknik.
  6. Vi kraschar för att vi tappar fokus. Hojen förflyttar sig 28 meter i sekunden vid 100 km/h. Ett ögonblicks ouppmärksamhet placerar dig såpass långt utanför vägen. Tänk på nästa kurva, inte bara den du just missade litegrann. Den är redan förbi. Fokusera på att få till nästa rätt.
  7. Vi kraschar för att vi går in i kurvorna för fort. Långsamt in, snabbt ut, fungerar för racerförare säsong efter säsong. Det funkar för gatförare också. Sakta ned en aning innan kurvan och se hur mycket smidigare du blir.
  8. Vi vurpar för att vi inte är förare nog åt våra motorcyklar. Se till att din mjukvara matchar hojens hårdvara. Hojen har kapacitet att köra i 300 km/h, men det innebär inte att DU har det.
 
Last edited:
Inte en chans... vi vurpar för det är rullgrus/ diesel eller för att vägen svänger för mycket eller att bilar helt utan kontroll bara svänger över gatan. hojarna är dessutom felbyggda så dom går köra på ett hjul i taget och att dom gör 0-200 på 3 sec är ju inte mitt fel osv... nä jag gör aldrig mistag och kommer jag att vurpa så är det någon annans fel...
 
utan att ha läst inlägget får jag hålla med, bra tänkt! :)

Dock tror jag inte det är någon här som lever i tron att de är säkra... alla vet vart och hur man kan vurpa, och de allra flesta av oss ignorerar det.
Bra eller dåligt får alla själva avgöra, det säger jag inget om...
 
Kort & koncist, bra, tänkvärt. Sunt förnuft räcker långt. En påminnelse som trådskaparens är ändå på sin plats.
 
Bra grejer att ta upp tycker jag. :tummenupp
Vi behöver nog en kör-försiktigt-tråd då och då.
 
utan att ha läst inlägget får jag hålla med, bra tänkt! :)

Dock tror jag inte det är någon här som lever i tron att de är säkra... alla vet vart och hur man kan vurpa, och de allra flesta av oss ignorerar det.
Bra eller dåligt får alla själva avgöra, det säger jag inget om...





QUOTE=Miss_Orchidee;3612009]utan att ha läst inlägget får jag hålla med, bra tänkt! :)




Vad är det du håller med om när du inte har läst inlägget ????
 
Oavsett hur en vurpa/olycka gick till så är det du som håller i styret som som får en tråkig sommar.........

Håll er på hjulen och TÄNK på faror och hinder som KAN dyka upp.

Glöm heller inte att det är FÖRAREN som är den största faran om den inte kan läsa av trafiksituationen.
 
Mycket bra tråd! :tummenupp

Ibland kan det vara väldigt bra och nödvändigt att tala om att ett rör är ihåligt. Så använd ert sunda förnuft, det är det allra viktigaste att ta med sig ut på hojen. Verktyg och extrahandskar kan man klara sig utan, men utan sitt sunda förnuft så KOMMER du förr eller senare att sitta i grillen på en långtradare.

Så, åter igen, stor tumme upp! :tummenupp :)
 
Ja det var bra skrivet!!
Speciellt det där med kurvhastigheter!

Fast det hindrar ju inte att jag la mig på en fläck blödande asfalt i lördags ändå:gnissla I 50 Km/h.....

Men boxermotor och packväskor skyddar resten av hojen:tummenupp
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top