bikestreet
Spänn fast dig!
Med anledning av alla tragiska mc-olyckor på sistone så klistrar jag in en tänkvärd text jag hittade på gixxer.com, fritt översatt:
Varför vi vurpar
Varför vi vurpar
- Vi vurpar på kalla däck. Respektera dem genom att ge dem ett par mils uppvärmning. Speciellt om de är nya. Efter ett fikastopp bör du komma ihåg att det inte bara är du som blivit svalkad. Ge dina däck tillräcklig tid att bli varma igen.
- Vi vurpar på överbelastade däck. Om du är nybörjare eller rostig efter en vinter så kan det stå dig dyrt att ge för mycket gas samtidigt som du lutar hojen. Våra däck kan ge oss otroligt bra grepp, men de är inte immuna mot en okänslig gashand. Instinkten att ge full broms på framhjulet, samtidigt som du lutar hojen, kommer att placera dig i diket.
- Vi kraschar när vi försöker hänga med. Den ultimata tiden på landsvägen har mycket litet att göra med hojen men desto mer att göra med föraren. Om du ger full gas på rakorna för att komma ikapp dina kompisar som sticker ifrån dig i kurvorna så är du farligt fel ute. Kör i ditt eget tempo.
- Vi krashar för att vi vill köra snabbt. Ibland är till och med den lagliga hastighetsgränsen olämplig. Att komma över ett skymt krön i 90 km/h kan vara alldeles för fort om du inte kan få stopp på hojen innan du kolliderar med faran du upptäcker först när det är för sent. Hastighet reducerar tiden du har på dig att reagera och ökar på reaktionssträckan i akuta situationer.
- Vi kraschar för att vi bangar ur. Hur många inlägg har inte skrivits om att man går in i en kurva för hårt, panikbromsar och får slut på vägbana innan man fått stopp på hojen? "För hårt" betyder att din hjärna får panik trots att det fortfarande finns gott om grepp under däcken. SE GENOM kurvan. LUTA hojen. LITA på modern däckteknik.
- Vi kraschar för att vi tappar fokus. Hojen förflyttar sig 28 meter i sekunden vid 100 km/h. Ett ögonblicks ouppmärksamhet placerar dig såpass långt utanför vägen. Tänk på nästa kurva, inte bara den du just missade litegrann. Den är redan förbi. Fokusera på att få till nästa rätt.
- Vi kraschar för att vi går in i kurvorna för fort. Långsamt in, snabbt ut, fungerar för racerförare säsong efter säsong. Det funkar för gatförare också. Sakta ned en aning innan kurvan och se hur mycket smidigare du blir.
- Vi vurpar för att vi inte är förare nog åt våra motorcyklar. Se till att din mjukvara matchar hojens hårdvara. Hojen har kapacitet att köra i 300 km/h, men det innebär inte att DU har det.
Last edited: