Varför vara medlem i SMC?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det mer eller mindre konstanta arbetet de gjort med räcken ska ju inte glömmas heller, och det verkar ju som om poängen iaf börjat sjunka in lite, lite i ett eller två huvud på trafikverket iaf.
Ptjaa - Blue Systems, företaget som under "den lyckliga tiden" gjort osmakligt höga vinster på vajerräcken, är nu så skakade att de på bred front attackerar och svingar vilt mot såväl TrV som SMC i debattinlägg: http://dagensinfrastruktur.se/trafikverket-kan-radda-fler-liv/

Citat ur artikeln: "Trafikverket tar för mycket hänsyn till en liten grupp trafikanter när de motarbetar stålwireräcken och lyssnar för mycket på Sveriges Motorcyklister. Det anser Håkan Nilsson, vd på företaget Blue Systems...
...Håkan Nilsson reagerar mot att Trafikverket i nya VGU 2015 missgynnar stållineräcken, saknar trovärdigt underlag och väldigt mycket bygger på krav från SMC. Och han anser att de få MC-olyckorna på den här typen av vägar inte står i proportion till kostnaden för andra lösningar."

Vad karlf*n egentligen står och säger är ju att ett antal döda motorcyklister egentligen inte är så mycket att orda om när bilisterna klarar sig bättre. Att avslitna lemmar och lemlästning för livet väger lätt i förhållande till att han får fortsätta att tjäna pengar på en undermålig konstruktion... :3freak Enligt nedanstående är krockvåld mot räcke den vanligaste dödsorsaken för mc-förare i singelolyckor...

Nej, det finns många mörka krafter som verkar för att begränsa möjligheten att köra mc på allmän väg. Så visst behövs SMC även i de politiska sammanhangen - mer än någonsin faktiskt!

Det är ju beklagligt att sidan inte aktiverat möjligheten att kommentera...

Blue Systems.JPG
dödade_räcken.JPG
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
...klipp.....
http://dagensinfrastruktur.se/trafikverket-kan-radda-fler-liv/

Citat ur artikeln: "Trafikverket tar för mycket hänsyn till en liten grupp trafikanter när de motarbetar stålwireräcken och lyssnar för mycket på Sveriges Motorcyklister. Det anser Håkan Nilsson, vd på företaget Blue Systems...

..klipp....

Vad karlf*n egentligen står och säger är ju att ett antal döda motorcyklister egentligen inte är så mycket att orda om när bilisterna klarar sig bättre... :3freak
..klipp....

View attachment 435491
(Kortade lite när jag citerade. Tog bara med det mustigaste...)
Letar man vidare så framkommer att det rör sig om ett litet företag med endast 5 anställda (2015). Samt att man de senaste åren tagit ut 5-6 miljoner per år i aktieutdelning (källa: allabolag.se)

Skärmklipp Blue.JPG

.... till de två(?) delägarna (källa: http://www.gp.se/nyheter/johan-trouvé-vi-måste-skapa-ett-attraktivt-göteborg-1.77640)

Så Blue Systems ägare har "många miljoner skäl" att motarbeta SMCs uppfattning om om vajerräcken!
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ptjaa - Blue Systems, företaget som under "den lyckliga tiden" gjort osmakligt höga vinster på vajerräcken, är nu så skakade att de på bred front attackerar och svingar vilt mot såväl TrV som SMC i debattinlägg: http://dagensinfrastruktur.se/trafikverket-kan-radda-fler-liv/

Citat ur artikeln: "Trafikverket tar för mycket hänsyn till en liten grupp trafikanter när de motarbetar stålwireräcken och lyssnar för mycket på Sveriges Motorcyklister. Det anser Håkan Nilsson, vd på företaget Blue Systems...
...Håkan Nilsson reagerar mot att Trafikverket i nya VGU 2015 missgynnar stållineräcken, saknar trovärdigt underlag och väldigt mycket bygger på krav från SMC. Och han anser att de få MC-olyckorna på den här typen av vägar inte står i proportion till kostnaden för andra lösningar."

Vad karlf*n egentligen står och säger är ju att ett antal döda motorcyklister egentligen inte är så mycket att orda om när bilisterna klarar sig bättre. Att avslitna lemmar och lemlästning för livet väger lätt i förhållande till att han får fortsätta att tjäna pengar på en undermålig konstruktion... :3freak Enligt nedanstående är krockvåld mot räcke den vanligaste dödsorsaken för mc-förare i singelolyckor...

Nej, det finns många mörka krafter som verkar för att begränsa möjligheten att köra mc på allmän väg. Så visst behövs SMC även i de politiska sammanhangen - mer än någonsin faktiskt!

Det är ju beklagligt att sidan inte aktiverat möjligheten att kommentera...

View attachment 435491
View attachment 435492

En spännande not värd att göra i sammanhanget är ju att vajerräcken dessutom är dyrare än balkräcken sett till TCO, inte billigare som han påstår.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vad karlf*n egentligen står och säger är ju att ett antal döda motorcyklister egentligen inte är så mycket att orda om när bilisterna klarar sig bättre. Att avslitna lemmar och lemlästning för livet väger lätt i förhållande till att han får fortsätta att tjäna pengar på en undermålig konstruktion... :3freak Enligt nedanstående är krockvåld mot räcke den vanligaste dödsorsaken för mc-förare i singelolyckor...

Nej, det finns många mörka krafter som verkar för att begränsa möjligheten att köra mc på allmän väg. Så visst behövs SMC även i de politiska sammanhangen - mer än någonsin faktiskt!

Det är ju beklagligt att sidan inte aktiverat möjligheten att kommentera...

View attachment 435491
View attachment 435492

Det här är bara en anledning att vara med i SMC. Även om flera av oss är vältaliga så måste man idag ha mer än bara bra argument. Oavsett om vi säger 70 eller 150 tusen som SMC representerar så är det 300 tusen som blir utsatta, och riskerar att lemlästas, av deras dödsräcken...

Att inte aktivera kommentatorsmöjlighet visar kanske att de förstår innebörden...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
(Kortade lite när jag citerade. Tog bara med det mustigaste...)
Letar man vidare så framkommer att det rör sig om ett litet företag med endast 5 anställda (2015). Samt att man de senaste åren tagit ut 5-6 miljoner per år i aktieutdelning (källa: allabolag.se)

View attachment 435493

.... till de två(?) delägarna (källa: http://www.gp.se/nyheter/johan-trouvé-vi-måste-skapa-ett-attraktivt-göteborg-1.77640)

Så Blue Systems ägare har "många miljoner skäl" att motarbeta SMCs uppfattning om om vajerräcken!

Det har dom, men tusan vet om man skall skjuta in sig på just det. Greed is good, jue... :brynad

Hade Blue Systems verkat på en öppen och frisk marknad, med en palett av kunder och sund konkurrens från konkurrenter så vore dom bara att gratulera till sin stadiga och höga vinstnivå, men som det är nu - med en enda egentlig kund och en misstänkt riggad marknad så reses en massa frågor:

1. Är Trafikverket verkligen den kompetenta inköpare dom borde vara?

2. Hur uppdelad är marknaden mellan leverantörerna? Oligopol? Otillbörlig samverkan?

3. Hur korrupt är egentligen Trafikverket? "Vänskapskorruption" där man håller sina underleverantörer om ryggen och okritiskt försvarar deras utsagor när allmänheten uppmärksammar och säger annat, det ser vi mycket av. Går korruptionen djupare än så...?


Ditt skärmklipp från de tre senaste årens "Löner och utbetalningar" ser ut att visa att varken styrelse eller VD tar ut någon lön ur företaget, utan lever helt på aktieutdelning.
Inte olagligt, men heller inte snyggt - att ett företag som så gott som uteslutande lever på leveranser till det allmänna samtidigt smiter undan beskattning på det viset.

Sådana ormar när vi vid vår barm, som dessutom är beredda att gå över (motorcykel)lik för att fortsätta tjäna pengar genom att försöka framhäva ett greater good där vi inte längre räknas.

...dessutom finns det en dansk "koncernmoder".
Undrar hur mycket stålars som slussas dit? :fakta
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nu hamnar vi lite långt åt OT-hållet, men ändå...

Håller med. Självklart skall (måste) företag tjäna pengar. Och visst skulle man kunna gratulera dem till sin uthålligt höga lönsamhet.

Men man får också ta in att företaget och dess ägare har ett starkt ekonomiskt intresse i detta.

Deras incitament är sannolikt inte enbart trafiksäkerhet och nollvision. Den egna plånboken lär spela en stor roll också. Så när de argumenterar för vajerräcken så ligger det i deras intresse att sabla ned alternativen, eller att bortse från mer än 300 000 (korrekt siffra?) motorcyklar i trafik.

Det andra är det du själv skriver, notrightrider, att en så hög uthållig lönsamhet får en att börja fundera. OM det är en sååå lönsam marknad, varför går inte fler aktörer in och konkurrerar? Och på så vis pressar ned priser och därmed marginaler (=lönsamhet). Är företaget så himla effektivt och "bäst på det de gör" så att ingen annan har en chans? Rör det sig om patent? Eller någon annan faktor, som du så fint antyder. ;)

Ännu mera OT:
Ingen verkar formellt sett vara vd enligt allabolag.se, utan styrelsemedlemmarna är just - styrelsemedlemmar. Kanske därför det inte finns något belopp i raden för vd-lön? Det är inte helt ovanligt att den raden är blank, trots att vd tagit ut lön. Man ser det här och var. T o m i mitt eget bolag är den raden blank vissa år, men inte andra. (Förstår inte varför - jag är både vd och tar ut lön.)

Jättemycket OT!
Slutligen, så är skatten inte noll på utdelning. Men den är i vissa fall lägre än på ren lön. Som lägst är den 42 % (22 % bolagsskatt + 20 % skatt på utdelning). Fast bara under vissa, krångliga, omständigheter (3:12-reglerna) som vi inte skall gå in på nu. Dessutom är utdelning inte pensionsgrundande, så man får tänka sig för vad man gör. (Mest OT hittills!) :)
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Mycke' OT här, men som en sammanfattning till TS:

Så, självklart skall du vara med i SMC! Det är det enda "fackförbund" vi har som mc-åkare. Som försvarar våra intressen och rättigheter mot klåfingriga myndigheter och lagstiftare.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, vi är långt från ämnet.
Kanske hade diskussionen passat bättre i tråden om varför vi aldrig vi aldrig verkar bli av med dödsräckena - men hur som helst så håller SMC ögonen på detta också, och på allt som sägs och skrivs om om räcken.

Men, det räcker inte att lägga ut engagemanget på entreprenad genom att betala medlemsavgiften.
Vi måste alla hänga med i debatten och försöka skapa opinion, var och en på det sätt vi själva klarar - om vi någon gång skall lyckas få undan dödsräckena.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, vi är långt från ämnet.
Kanske hade diskussionen passat bättre i tråden om varför vi aldrig vi aldrig verkar bli av med dödsräckena - men hur som helst så håller SMC ögonen på detta också, och på allt som sägs och skrivs om om räcken.

Men, det räcker inte att lägga ut engagemanget på entreprenad genom att betala medlemsavgiften.
Vi måste alla hänga med i debatten och försöka skapa opinion, var och en på det sätt vi själva klarar - om vi någon gång skall lyckas få undan dödsräckena.

Personligen har jag sedan jag tog körkort förvånansvärt många samtal om räckestyper och deras problem på våra vägar. Av någon anledning verkar det ha blivit mycket mer populrt för folk som aldrig kört hoj att prata om just räcken med mig sedan jag började köra hoj. Brukar ta tillfället i akt att komma dragandes med information och håller mig iaf hjälpligt uppdaterad om problemet.
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Att vara med är en no-brainer. Dom lobbar för många bra saker. 300 kr om året som ger mig 500 kr i rabatt på försäkringen.

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Lite sent, men vilket försäkringsbolag har du? Undrar om LF skulle vara villiga att justera min premie.. :va
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Lite sent, men vilket försäkringsbolag har du? Undrar om LF skulle vara villiga att justera min premie.. :va

Svedea och Bilsport & MC har rabatt på försäkringen. Jag hade Bilsport & MC tidigare. Nu har jag Svedea.
I båda fallen var det 10% rabatt. Dvs för min del i nuläget drygt 400 kr/år.
Det skulle förvåna mig om inte fler bolag har rabatt också. Det säkraste är att i så fall kontakta LF och höra sig för.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Lite lustigt att de bolag som inte försäkrar sporthojar (mer än apdyr trafikförsäkring) ger SMC rabatt medan övriga inte gör det (?!)

Bara en reflektion, har så förmånliga premier på mina hojar så det vore förmätet att klaga, jag är med i SMC ändå :tummenupp
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top