Sniglom
Gudomlig sporthojare
Hej!
På min CBR600 från 02 sitter det en vakuumstyrd bränsletrycksregulator. Jag försöker förstå varför det behövs på ett fordon med insprut.
När jag googlar varför bränsletrycksregulatorn ska vara vakuumstyrd hittar jag förklaringen att kompensera för tryckskillnaden mellan insug och bränsle. I ett "analogt" system låter detta rimligt. Är det undertryck i insuget behöver bränsletrycket sänkas med motsvarande mängd för att det inte ska sugas in extra bränsle.
Men jag blir inte klok på det med elektroniskt insprut. Skulle inte ECUns grundmapp kunna ha en fast kompensation för detta genom att ha spridarna öppna kortare tid när vakuumet är högt? På CBRen sitter det dessutom en MAP-sensor som mäter trycket via samma vakuum som tryckregulatorn. Skulle det behövas dynamisk kompensation borde väl ECUn kunna kompensera spridarna via MAP-sensorns värden lika gärna som att tryckregulatorn gör det med vakuum?
Eller är detta en begränsning i spridarna? Att de saknar omfånget för att både kunna hålla 1300rpm tomgång och 14000rpm fullgas med bra blandning?
På min CBR600 från 02 sitter det en vakuumstyrd bränsletrycksregulator. Jag försöker förstå varför det behövs på ett fordon med insprut.
När jag googlar varför bränsletrycksregulatorn ska vara vakuumstyrd hittar jag förklaringen att kompensera för tryckskillnaden mellan insug och bränsle. I ett "analogt" system låter detta rimligt. Är det undertryck i insuget behöver bränsletrycket sänkas med motsvarande mängd för att det inte ska sugas in extra bränsle.
Men jag blir inte klok på det med elektroniskt insprut. Skulle inte ECUns grundmapp kunna ha en fast kompensation för detta genom att ha spridarna öppna kortare tid när vakuumet är högt? På CBRen sitter det dessutom en MAP-sensor som mäter trycket via samma vakuum som tryckregulatorn. Skulle det behövas dynamisk kompensation borde väl ECUn kunna kompensera spridarna via MAP-sensorns värden lika gärna som att tryckregulatorn gör det med vakuum?
Eller är detta en begränsning i spridarna? Att de saknar omfånget för att både kunna hålla 1300rpm tomgång och 14000rpm fullgas med bra blandning?