Varför vakuumstyrd bränsletrycksregulator på hoj med insprut?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Hej!
På min CBR600 från 02 sitter det en vakuumstyrd bränsletrycksregulator. Jag försöker förstå varför det behövs på ett fordon med insprut.

När jag googlar varför bränsletrycksregulatorn ska vara vakuumstyrd hittar jag förklaringen att kompensera för tryckskillnaden mellan insug och bränsle. I ett "analogt" system låter detta rimligt. Är det undertryck i insuget behöver bränsletrycket sänkas med motsvarande mängd för att det inte ska sugas in extra bränsle.

Men jag blir inte klok på det med elektroniskt insprut. Skulle inte ECUns grundmapp kunna ha en fast kompensation för detta genom att ha spridarna öppna kortare tid när vakuumet är högt? På CBRen sitter det dessutom en MAP-sensor som mäter trycket via samma vakuum som tryckregulatorn. Skulle det behövas dynamisk kompensation borde väl ECUn kunna kompensera spridarna via MAP-sensorns värden lika gärna som att tryckregulatorn gör det med vakuum?

Eller är detta en begränsning i spridarna? Att de saknar omfånget för att både kunna hålla 1300rpm tomgång och 14000rpm fullgas med bra blandning?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Förmodligen enbart pga kortare utvecklingstid genom att ärva en fungerande design.

Min GPz1100b1 har första versionen av Bosch's mekaniska-flapper-mäta-luft-system. Året efteråt kom en mer sofistikerad version av insprutningen.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Min GPz1100b1 har första versionen av Bosch's mekaniska-flapper-mäta-luft-system. Året efteråt kom en mer sofistikerad version av insprutningen.
Ja, men den mekaniska flappern (AFM) är en sensor som behövs till insprutet. Att det kommer bättre och mer komplexa sensorer med tiden ser jag som naturlig utveckling.

Vad som förvirrar mig med vakuumstyrd bränsletrycksregulator är att jag inte förstår varför den behövs till insprut.
Förmodligen enbart pga kortare utvecklingstid genom att ärva en fungerande design.
Om tillverkaren har följande alternativ:
A. Sätt en plugg i vakuumporten på regulatorn, kör motorn i bänk och ställ basmappen.
B. Låt vakuumporten på regulatorn vara ansluten, kör motorn i bänk och ställ basmappen.

Skulle det räcka med statisk kompensation ser jag inte hur utvecklingstid skulle bli kortare. Spridarens duty cycle måste ställas in i basmappen oavsett.

Vill tro att det finns något mer här.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Att CBR600 -02 behöver det beror väl på att den är konstruerad så.

T,ex R1 -07 -08 har det inte och pumpen ger konstant flöde så en vacuumstyrd tryckregulator är uppenbarligen inte nödvändig.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Hörde en bra gissning, som jag bollar över till er.

Spridaren är optimerad för ett visst tryck, så även om man kan kompensera bränslemängd genom kortare duty cycle skulle detta påverka hur bränsledimman som sprutas in i cylindern ser ut. Därför används vakuumlinan för att hålla ett konstant tryck mellan bränsle och insug.

Kan du utveckla? Rätt säker på att hojen inte har 1 i duty cycle vid tomgång.

Att CBR600 -02 behöver det beror väl på att den är konstruerad så.

T,ex R1 -07 -08 har det inte och pumpen ger konstant flöde så en vacuumstyrd tryckregulator är uppenbarligen inte nödvändig.
Jag försöker förstå konstruktionen på CBR600 -02, givetvis går det att konstruera på andra sätt med.

När jag naivt tittar på problemet ser det ut som att det skulle gå att lösa genom att plugga vakuumlinan och köra en något tunnare basmapp vid lägre spjällöppningar. Men troligen finns det en god anledning till att man inte gjort just detta, det är vad jag försöker förstå.

Vad jag läst har R1 -07 ingen bränsleretur, det är alltså en annan typ av system för att regulera trycket. Vet inte hur jämförbart det blir för att förklara varför ett insprutssystem med bränsleretur använder vakuumstyrning.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
.....Vad jag läst har R1 -07 ingen bränsleretur, det är alltså en annan typ av system för att regulera trycket. Vet inte hur jämförbart det blir för att förklara varför ett insprutssystem med bränsleretur
Okej, inte svaret på din fråga men kan bara konstatera att på R1 -07 -08 sitter bränsletrycksregulatorn direkt på pumpen i tanken, alltså behövs ingen extern returslang, i övrigt funkar det så som du efterfrågar då bränsletrycket förblir konstant, ingen PWM reglering av pumpmotor heller...

Rimligen bör det räcka att kompensera basmappen med datat från MAP-sensorn.
Sen kan jag väl tycka att det i grunden är smart att anpassa bränsletrycket efter trycket i insugsröret för då jobbar spridarna i så konstant miljö som möjligt.
 
Last edited:

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
Cx 500 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Det kan inte vara så att när man släpper på gasen så försvinner bränsletrycket och motorn drar mindre bränsle?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top