Varför tvingas svenska handlare lägga ned. Den ENDA tråden

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
11 % av 10 miljoner är mer än 30 % av 1 miljon :)

Och andra sidan finns det även de som är rädda för att ta betalt. Min prislapp kan ju även betraktas som min egen kvalitetsstämpel på mina egna arbeten.
Mm, jag kan hålla med, men det går lite inflation i det där. är ett en timme VVS-arbete lika mycket värt som en timme juridisk hjälp ? är en timmes mekhjälp lika mycket värt som att sitta och klura en timme på varför servrarna på SEB sackar ner vid 11:30 ? hur mycket har man investerat i sin utbildning i form av tid och pengar, och får man rätt avkastning på det ?

Jag hävdar att all serviceverksamhet är alldeles för dyr i Sverige för de befintliga lönenivåerna. Hantverk, försäljning, städ, etc etc.

Givetvis hyra , arbetsgivaravgift och skatter bidrar också. Dock verkar det finnas små verksamheter som går runt på extremt små marginaler - bra exempel är verksamheter i Malmö, affärer, frisörer som tar 50:- för en klippning, biltvättar, rekond, etc.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Mm, jag kan hålla med, men det går lite inflation i det där. är ett en timme VVS-arbete lika mycket värt som en timme juridisk hjälp ? är en timmes mekhjälp lika mycket värt som att sitta och klura en timme på varför servrarna på SEB sackar ner vid 11:30 ? hur mycket har man investerat i sin utbildning i form av tid och pengar, och får man rätt avkastning på det ?

Jag hävdar att all serviceverksamhet är alldeles för dyr i Sverige för de befintliga lönenivåerna. Hantverk, försäljning, städ, etc etc.

Nej, har redan påpekat det att rent generellt är hantverksyrkena för dyra. De som inte kan ta betalt är oftast ensamma egenföretagare, utan anställda som är för billiga och ständigt har svårt att få ihop sin ekonomi. Tar en bråkdel av vad konkurrenterna begär och tror ändå att deras kunder ska försvinna om dom höjer priset.

Finns några som jag prutat baklänges hos och jag brukar vanligen pruta som en jude.
 

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Malmö
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Jag googlade lite grann,en skilsmässoadvokat kostar ca.2500:00 per timme,en affärsjurist kostar ca.4000:00
så billiga är dom inte.På ett företag jag jobbade på tidigare kom det några utvecklingskonsulter(2st)och dom tog 6000:00 timmen(tillsammans) så välutbildade grabbar och tjejer säljer sig inte billigt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Sorry men där har du fel. Köpkraften bland medborgarna i Europa är : Schweiz, Norge, Luxemburg, Lichtenstein långt före alla andra, bankirer och olja ger välstånd. Därefter kommer Tyskland, Sverige, Danmark, Österrike, Nederländerna i tät klunga, inbördes ordning beror på hur man justerar statistiken.
Så nej vi borde inte ha mindre pengar över att köpa hojprylar för än våra grannländer.
View attachment 390604
Vi har alltså hög köpkraft. Men varför handlar vi öl och sprit i Tyskland, MC-prylar i Tyskland?
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?144815-V%E5gar-man-handla-online-p%E5-fc-moto-de
Hjälmar i England?
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?226743-Hur-helmetcity-co-uk-sk%F6ter-sig
Varför har vi så lite pengar över till hojen mm
http://www.scb.se/Pages/List____357358.aspx

Själv minns jag inför omröstning om EU medlemskap en fråga i tidningen Arbetet i Malmö.
Frågan var: Hur ska Sverige kunna konkurrera med de andra länderna i EU.
Svaret i Arbetet var ungefär: Sverige har mycket låga löner för högutbildad arbetskraft jämfört med EU.

Så en förklaring till MC-handlarnas kris är att det kostar mycket att leva i Sverige. Mat, MC-prylar är dyrare i Sverige än i EU. Resultatet är att många köper sina MC-prylar i Europa, inte i Sverige.
Och vad gör en tysk familj i Berlin på lördag (vänner) Jo de tar bilen till Polen och storhandlar. För det är så billigt. Och på så sätt får de pengar över.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag är ständigt frågande till varför det klagas så mycket hos handlarna. Antingen gör man något åt problemet eller så håller man käft och gnetar vidare....

-Så billigt kan jag inte sälja vara xx det är ju under mitt inköpspris hos duells/Grahns/valfri oligopol-generalagent.

Men om nu ditt inpris ligger över vad kunder betalar hos sin onlinehandlare är det väl bara för dig att lägga en beställning där istället.

- Nä men gör man det så blir man utfryst av oligopol-generalagenterna.

Men om alla sitter bekvämt i knät hos generalagenterna och inte ifrågasätter priserna spelar ni ett loosing game från början då är det bara en tidsfråga innan marginalerna inte räcker och man får stänga.
 

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
En annan grej enligt honom är att de flesta som håller på med vidareförsäljning av varor tar ut för höga vinstmarginaler, oftast runt 30%. Han har 11% marginal, tjänar bra ändå, och försäljningsvolymerna ökar varje år.

30% vore inte så farligt men sanningen är att de tar ut mer. T.ex. materialkostnaden för en Iphone är typ 3-5 kr., första återförsäljaren köper den för c:a 80 kr. och i affären kostar den 100 ggr mer.

En bonde köpte en silagefläkt for 300.000 från en återförsäljare, han fick av misstag fel faktura från lasbilschaffisen och där kunde han se vad återförsäljaren hade köpt den för - 200.000. Så priset ökade med 50% för att den stått i en gammal lada i Sverige. Bonden blev så förbannad så han vägrade betala :tummenupp

Det här är marknadsekonomin, ingenting annat än ren galenskap :dummer
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag tror många handlare är alldeles för små för att orka hålla på med egen import av mc delar - kläder.
Det krävs betydligt större handlare alternativt någon samägd inköpsorganisation.

En som inte har avtal med dom stora grosisterna måste även ha ekonomiska resurser att hålla stora varulager eftersom det inte går att beställa enstaka prylar flera gånger per vecka.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Fick höra i dagarna att mc-huset malmö och triumph landskrona har lämnat in för konkurs.

Yamahacenter Helsingborg ser ut att ha det tufft.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag tror många handlare är alldeles för små för att orka hålla på med egen import av mc delar - kläder.
Det krävs betydligt större handlare alternativt någon samägd inköpsorganisation.

En som inte har avtal med dom stora grosisterna måste även ha ekonomiska resurser att hålla stora varulager eftersom det inte går att beställa enstaka prylar flera gånger per vecka.

Visst kräver det mer egen lagerhållning på en del varor och man får nog släppa en del affärsområden men så svårt är det inte att lagerhållaen del själv och beställa resten vid behov. Det är ju inte så att frakttiden från en tysk grossist är mycket längre än den från Duells.

Duells som är störst(?) av agenterna har ett lager på 80 mille. Det inkluderar allt ifrån cyklar till snöskoter och båtprylar så gissningsvis har man lager av mcgrejer för 10-15mille. Slutsatsen blir att de har inte särskilt mycket i lager utan även de beställer från fabriken eller någon stor europeisk grossist några gånger i veckan.
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Nog har handlarna det tufft. Ta en titt på www.allabolag.se och slå upp valfri större handlare. Ava, Lelles, Bike, Eller varför inte Duells som är grossist. Ingen gör några vinster att tala om. Vinstmarginalerna, netto på sista raden, ligger oftast på nån eller ett par procent.

Ab Ava mc http://www.allabolag.se/5565975124/AB_AVA_MC
Lelles MC Center Aktiebolag http://www.allabolag.se/5561241364/Lelles_MC_Center_AB
Bike Trollhättan Aktiebolag http://www.allabolag.se/5565990305/Bike_Trollhattan_AB
Motorfirman Holger Duell Aktiebolag http://www.allabolag.se/5560450115/Motorfirman_Holger_Duell_AB

Det är bara att inse att den svenska marknaden är alldeles för liten för att vi skall kunna ha "tysklandspriser"

Ett undantag verkar vara Pierce AB(24mx.se/XLmoto.se) vilka verkar gå som tåget, med hyggliga siffror i boksluten. Utan att egentligen ha några speciellt bra priser på de produkter de säljer.

Jag tror att framtiden ligger i sk. showrooms. Butiker med endast utrustning för utprovning. Utrustning som tillhandahålls av ÅF och butikerna får procent på försäljningen. Eller varför inte att ÅF själva öppnar showrooms. Välj ut det du skall ha och få grejorna levererade till valfritt utlämningsställe efter nån dag. Då skulle ÅF också få möjlighet till större exponering av alla produkter i sina sortiment.

Det samma för hojarna tex. "KTM Göteborg butik & testcenter", provkör, beställ, hämta! Service kan skötas på andra ställen än där man köper hojen.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Exempel NGK tändstift. KG Knutsson importerar och listpriset för CR9EIX (det som sitter i alla sporthojar utom Honda) är 260kr/st. ÅF pris ungefär 180kr/st. Så när din handlare säljer 4st stift till dig för rövarpriset 1040kr så tjänar de "bara" 320kr.

Listpriset från europeisk handlare där enbart företag kan handla ifrån är 5€/st dvs typ 45kr. Med ett lager på 2000kr kan du täcka 95% av mcmarknaden.

Då har du som handlare valet att antingen sälja stift för 150kr/st och ha en chans mot ebay där de kostar 105kr+frakt eller hålla kvar vid svenskt riktpris och tjäna 800kr på en sporthojsnisse som skall byta stift.
Tänker man sig att man säljer 20st stift per säsong och stoppar i 80st i cyklar man själv servar så har du förbättrat din marginal med närmare 20kkr.
 
Last edited:

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Exempel NGK tändstift. KG Knutsson importerar och listpriset för CR9EIX (det som sitter i alla sporthojar utom Honda) är 260kr/st. ÅF pris ungefär 180kr/st. Så när din handlare säljer 4st stift till dig för rövarpriset 1040kr så tjänar de "bara" 320kr.

Listpriset från europeisk handlare där enbart företag kan handla ifrån är 5€/st dvs typ 45kr. Med ett lager på 2000kr kan du täcka 95% av mcmarknaden.

Då har du som handlare valet att antingen sälja stift för 150kr/st och ha en chans mot ebay där de kostar 105kr+frakt eller hålla kvar vid svenskt riktpris och tjäna 800kr på en sporthojsnisse som skall byta stift.
Tänker man sig att man säljer 20st stift per säsong och stoppar i 80st i cyklar man själv servar så har du förbättrat din marginal med närmare 20kkr.

Man får ju utgå från att de flesta handlare är mycket väl medvetna om detta, med priser osv.

Jag tror ändå stenhårt på det jag skrev innan. Att efterfrågan är mycket mindre än
utbudet, i Sverige.
 

c-tek

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2013
Ort
liten ort på landet
Hoj
Otämd Superkråka
kan bero på att någon också vill roffa åt sej sjukt mycket pengar och påstå att man har ensam rätt till ett visst märke, inom Sveriges gräns. dom är snart lika utdöende som Dinosarierna, har förmodligen aldrig ens hört Namnet Internet.

med en knapptryckning bort och snabbare leveranser än inom landet. kan ge ett par exempel

förra året när jag skulle köpa däck Michelin 2st blev under halva priset mot min däckhandlare, frågade varför jag kunde köpa till det priset men inte han. svaret blev om han inte köpte av sina kanaler (Generalagenterna)
blev han utfryst. visade mej listan inköpspriset låg över mitt pris o på det skulle han ha vinst.

min son kollade vad ett par stift till ngk iridium till min Blackbird, skulle kosta hade ställe i europa 69kr st
276 kr alla fyra kostar mindre än ett i Sverige och då pratar vi samma märke.

tror att internet kommer slå ut en hel del, dom som inte anpassar sej försvinner.
hur många kontorister försvann inte över en natt när datorerna kom på 70 talet blev en ny grupp som levde på datorer
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Man får ju utgå från att de flesta handlare är mycket väl medvetna om detta, med priser osv.

Jag tror ändå stenhårt på det jag skrev innan. Att efterfrågan är mycket mindre än
utbudet, i Sverige.
Långt ifrån alla handlare är insatta skulle jag säga. Mångas stora intresse är motorcyklar och inte affärer. Just därför tror jag det går så bra för 24mx/Xl moto, de kan affärer och fokus ligger på att tjäna pengar vilket de gör med bravur.

Visst har vi ett grundproblem att eferfrågan inte är tillräckligt stor för att föda alla dagens butiker om de fortsätter på det inslagna spåret att ha hemma lite av varje från ett mcmärke och tillbehör från en grossist. Men jag tror att den totala mängden pengar svensken lägger på mc räcker för att nära majoriteten av dagens handlare om de uppdaterade affärsmodellen, stärkte sina marginaler och satsade på det de är duktiga på istället för på allt.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Exempel NGK tändstift. KG Knutsson importerar och listpriset för CR9EIX (det som sitter i alla sporthojar utom Honda) är 260kr/st. ÅF pris ungefär 180kr/st. Så när din handlare säljer 4st stift till dig för rövarpriset 1040kr så tjänar de "bara" 320kr.

Listpriset från europeisk handlare där enbart företag kan handla ifrån är 5€/st dvs typ 45kr. Med ett lager på 2000kr kan du täcka 95% av mcmarknaden.

Då har du som handlare valet att antingen sälja stift för 150kr/st och ha en chans mot ebay där de kostar 105kr+frakt eller hålla kvar vid svenskt riktpris och tjäna 800kr på en sporthojsnisse som skall byta stift.
Tänker man sig att man säljer 20st stift per säsong och stoppar i 80st i cyklar man själv servar så har du förbättrat din marginal med närmare 20kkr.

Det är likadant inom andra områden.

Min häxdoktor till rörmokare ville ta 70 spänn för en sån här när det skulle installeras vatten i huset.

Och här pratar vi inte att komma undan med att fulhandla från Kina..

Men det är väl annorlunda kanske.............
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
Cx 500 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Har bara skummat igenom tråden lite och nån kan ju ha tänkt som jag innan men:

Det kan vara Rotavdragets fel att folk inte handlar längre.
Alla hantverkare har ju nästan inga svarta pengar att köpa leksaker för nu för tiden.
Kolla förr på en crossbana då var det väldigt många servicebussar på parkeringen.:va
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Gör som i england och skippa momsen på ALL skyddsutrustning!
Alla tjänar på det!

Staten, för fler folk kör med bättre skydd när det är billigare, och skadar därmed sig mindre.
Butikerna, för skillnaden mot utlandet är mindre, kanske inte värt besväret/risken och säljer mer.

Då hade man nog sålt skyddsutrustning iallafall
Sen är det bara resercdelspriserna kvar....

Man kan ju tycka att t.ex. Honda, Yamaha osv skulle ha krav på samma slutkundspris i alla länder, på hojar och reservdelar.
Då hade resten av marknaden varit tvungen att hänga på och mellanhändernas marginaler hade nog sjunkit mycket.

Gonatt
 

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
Tuono
Gör som i england och skippa momsen på ALL skyddsutrustning!
Alla tjänar på det!

Staten, för fler folk kör med bättre skydd när det är billigare, och skadar därmed sig mindre.
Butikerna, för skillnaden mot utlandet är mindre, kanske inte värt besväret/risken och säljer mer.

Då hade man nog sålt skyddsutrustning iallafall
Sen är det bara resercdelspriserna kvar....

Man kan ju tycka att t.ex. Honda, Yamaha osv skulle ha krav på samma slutkundspris i alla länder, på hojar och reservdelar.
Då hade resten av marknaden varit tvungen att hänga på och mellanhändernas marginaler hade nog sjunkit mycket.

Gonatt

Håller helt med, ser folk som kör runt i Foppa tofflor, t-shirt och shorts. Vad i helvete tänker man på då? Många av dom har dyra hojar också, så vet inte om det skulle hjälpa för den andelen retards. Men folk skulle absolut ha på sig bättre utrustning överlag.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top