Varför två st ljuddämpare på en twin?

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Varför behöver de flesta twinnar 2 rör istf ett? Tex TL1000, VTR...
Behöver motorn det för att gå bra eller? Aprilia RSV har väl bara ett rör?

Ljudet, det blir lite Rappigare ljud om man har två och ett mjukare ljud om man har en.

Högvarviga tvinnar mår bra av 2-1. Motsatta gäller för låg-dito

Ovanstående påstående grundar sig på hörsägen. Jag har 1 burk för att spara vikt och för att det ser bra ut i mina ögon.

ok!

Chronic skrev:
Högvarviga tvinnar mår bra av 2-1. Motsatta gäller för låg-dito

Ovanstående påstående grundar sig på hörsägen. Jag har 1 burk för att spara vikt och för att det ser bra ut i mina ögon.

Var det du som jag såg på restaurangernas dag?
du hade ngt glansigt skärp på dig och åkte lite bakan!?
Jag satt på en blå monster! och övningskörde med min kompis...
Aja åsikten går iaf isär om vad som e bäst generi och kaemna rekomenderar 2-2 system på monstret iaf!
Fast det är nog mycket en smaksak...

ciao

Monster skrev:
Var det du som jag såg på restaurangernas dag?
du hade ngt glansigt skärp på dig och åkte lite bakan!?
Jag satt på en blå monster! och övningskörde med min kompis...
Aja åsikten går iaf isär om vad som e bäst generi och kaemna rekomenderar 2-2 system på monstret iaf!
Fast det är nog mycket en smaksak...

ciao

Öhh, glansigt skärp känns ju inget vidare som igenkänningsmärke :näsblod

Ja, det var jag, hade du haft din hoj kanske jag hade känt igen dig också.

Ang rek så skiljer det en del vem du pratar med, Biscaya gillar 2-1, men som sagt, det handlar lite om utseende, jag menar det finns ju LÄTT 15 olika typer av system till Monster.

2-2 ska ge lite mer effekt på topp och 2-1 lite mer mos i mellanregistret.... har jag hört :p

J-Bone skrev:
2-2 ska ge lite mer effekt på topp och 2-1 lite mer mos i mellanregistret.... har jag hört :p

Ja, eller tvärt om. Har jag hört :va

Jag kan väl helt klart känna att den är lite klenare i mellanregistret sedan jag bytte från 2-2 till 2-1, samtidigt som toppfarten ökat med 20km/h

samma hoj med enkel resp original dubbel.. döm själv, för mig är valet självklart (speciellt nu när jag klotat originalet med :tungan )...

med enkelt brötar den 106decibel.. altså 1 förmycke för bilprovningen :rolleyes: :yoparty

blir en ordentlig kraftökning/viktminskning med enkelt också.. inte bänkat men det känns i körningen så.. :tummenupp

Bifogat

• VTR.jpg
    VTR.jpg
    100 KB · Visningar: 112
  • stoppie.jpg
    stoppie.jpg
    77.2 KB · Visningar: 88
haha!

Chronic skrev:
Öhh, glansigt skärp känns ju inget vidare som igenkänningsmärke :näsblod

Ja, det var jag, hade du haft din hoj kanske jag hade känt igen dig också.

Ang rek så skiljer det en del vem du pratar med, Biscaya gillar 2-1, men som sagt, det handlar lite om utseende, jag menar det finns ju LÄTT 15 olika typer av system till Monster.

Jo tack det var den jag satt på det var min kompis som övningskörde!
Jag hade blå monstret...
DU hade ett plastigt skärp ala lindeberg.. inget att skämmas för vettu!
E du med i ducceklubben?

sven666 skrev:
samma hoj med enkel resp original dubbel.. döm själv, för mig är valet självklart (speciellt nu när jag klotat originalet med :tungan )...

med enkelt brötar den 106decibel.. altså 1 förmycke för bilprovningen :rolleyes: :yoparty

blir en ordentlig kraftökning/viktminskning med enkelt också.. inte bänkat men det känns i körningen så.. :tummenupp

103 decibel äreväl? :va

Monster skrev:
Jo tack det var den jag satt på det var min kompis som övningskörde!
Jag hade blå monstret...
DU hade ett plastigt skärp ala lindeberg.. inget att skämmas för vettu!
E du med i ducceklubben?

Vi bytte luftfilter med varandra, remember? Ja, jag är med i ducceklubben, där vi "pratat" på forumet antal ggr.

En bild säger mer än 1000 ord :D

IMG_0037_mindre.jpg

skoteridioten skrev:
Varför behöver de flesta twinnar 2 rör istf ett? Tex TL1000, VTR...
Behöver motorn det för att gå bra eller? Aprilia RSV har väl bara ett rör?

Frågan har ställts på ett engelskt forum där en avgassystemskonstruktör hållertill (jag tror han jobbar åt ART), enligt vad jag förstod så är det problem att hålla ljudnivån nere.

Han har hjälpt några Firestormägare att specialbygga 2-1 system men dom låter tydligen f*n och det är svårt att få dom att låta rimligt högt. ( det kan bli för mycket av det goda ).

Sedan skiljer det tydligen mellan olika twinnar. :confused:

heggeli skrev:
Frågan har ställts på ett engelskt forum där en avgassystemskonstruktör hållertill (jag tror han jobbar åt ART), enligt vad jag förstod så är det problem att hålla ljudnivån nere.

Han har hjälpt några Firestormägare att specialbygga 2-1 system men dom låter tydligen f*n och det är svårt att få dom att låta rimligt högt. ( det kan bli för mycket av det goda ).
....

Det där låter faktiskt j-t trovärdig, men jag tror helt klart att det finns många olika teorier så beroende på vem man frågar så får man olika svar.
Se bara på "Extractorgrenrör" som ansågs vara sanningen för alla som skulle trimma en B20 på riktigt. Den gamla sanningen att alla rör ska vara lika långa fram till collectorn är visst inte lika sann längre. Eller??

Att sedan många tillverkare väljer att bygga 4-2-1-2-system tycker jag talar för bullerteorin...

Chrille skrev:
Se bara på "Extractorgrenrör" som ansågs vara sanningen för alla som skulle trimma en B20 på riktigt. Den gamla sanningen att alla rör ska vara lika långa fram till collectorn är visst inte lika sann längre. Eller??
Dä ä sanninga dä, Börje. Dubbla Weber 48:or, K-kam och planad tôpp.

Hmm... bullerteorin vettifan.. :va

En original Aprilia RSV låter inge mer än en original VTR eller TL, en RSV med bullerburkar låter inte heller mer än en VTR eller TL med motsvarande ljuddämpare. Den ljudligaste twin jag hört som endast hade slip-on är Jannes SP1:a.

Att jag nämnde karaktären på effektregistret som anledning är att det finns några på TLP som har byggt om till 2-1 och det verkar rent allmänt som att de har fått ännu kraftigare mellanregister men tappat lite på topp.

Jaja, jag bara spekulerar också iofs men det låter lite troligare än bullernivå tycker jag... :)

En motor mår bäst av ett rör per cylinder som är uträknat till motorn. Se på top fuel bilar. Det funkar inte ljudmässigt, dock. På en 90 graders fyra är 4-1 systemet det mest effektiva. Det är dock bara "tunat" till ett varvtal. 4-2-1 systemet har två effektiva områden med valfrihet på var du vill ha effektbanden genom att variera rörens längs och tjocklek. På motorer med annan tändvinkel funkar (i twinfallet) 2-1 systemet bäst. Chevas smallblock har en annan tändföljd och där ska mittencylindrarna på samma cylinderrad korsas över till motsatt avgas för att få pulserna rätt. Kör du då med headers måste man korsa rören efter eller bygga ett balansrör mellan annars är det goodbye med 10-15% direkt.

Jag vet att vi inte snackar bilar här, men principerna är samma. Ex en RSV Mille har 2-1 system för att kompensera en effektteknisk bristfällig motor (som en Harley), Ducati och TRX har 2-2 men med korsade rör (Ducce) eller balansrör (TRX). En R1:a behöver inte detta utan kan ha 4-1. Emellertid har man ett klent mellanregister som kan kompenseras (med endast en liten toppeffektsförlust) med ett 4-2-1 system.

4-1-2 system är bara till för att få mindre ljuddämpare till samma ljudnivå och är katastrof för motoreffekten.

Alla motorer är individuella och en topp med en speciell kamtiming kan må bättre av ett annat avgassystem än vad som är teoretiskt rätt. Jag låter motortrimmarna hålla på med finliret och väljer ett avgas som är snyggt och låter rätt. Jag känner ändå inte skillnad på 150 eller 160 hästar i en motorcykel som väger 180 kg.

pilsner

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...