Varför tror sporthojspiloter att dom står över lagen?

Jovisst, vi tycker nog ungefär likadant. Problemet är väl att vad man anser vara "vrida på rullen lite grann" är högst subjektivt. För allmänheten är ju att ligga i 120 på 90-väg helt gaaalet!11!:3freak

Och att så många här tycker att man ska följa lagen borde ju innebära att de följer hastighetsbestämmelserna till punkt och pricka vilket givetvis tyder på rent skitsnack. Man börjar bli trött att läsa moralpredikartrådar på SH nu. :rolleyes:

Ingen fara, vissa av oss står för våra körningar. Senast idag. 200 på 80 väg! Aj aj aj :lol

Vägen utanför mig som är en 80 väg!DSCN2416.jpg
Och lika långt åt andra hållet! Så jag tror ej sporthojsåkare skulle krupit fram i 80 här heller!? hehehe

Sen är det lite skillnad när bypolisen här skiter fullständigt i burnouts, bakhjul eller hastighet. Så här uppe får man fortfarande leva livet istället för i betong ghetton.. :)

Last edited:
Jovisst, vi tycker nog ungefär likadant. Problemet är väl att vad man anser vara "vrida på rullen lite grann" är högst subjektivt. För allmänheten är ju att ligga i 120 på 90-väg helt gaaalet!11!:3freak

Och att så många här tycker att man ska följa lagen borde ju innebära att de följer hastighetsbestämmelserna till punkt och pricka vilket givetvis tyder på rent skitsnack. Man börjar bli trött att läsa moralpredikartrådar på SH nu. :rolleyes:

Nja. Eftersom det är mindre än 10% som säger sig alltid följa hastighetsgränserna så tror jag inte att det är fler än så som anser att man anser att man alltid ska hålla sig under gränserna. Jag tror snarare att den andelen är ännu mindre här.
Däremot är det ju en viss skillnad på att emellanåt göra sig skyldig till en förseelse som en fartöverträdelse ju faktiskt är och på att smita från polisen. I alla fall i mina ögon.
Vill man köra över hastighetsgränserna så är det ju upp till var och en under förutsättning att man gör det på ett sådant sätt att man kan anse att man inte utsätter andra för onödiga risker. Och man ska i det läget också vara medveten om att man faktiskt riskerar böter. Det går ju inte att köra för fort och sedan gnälla över att polisen försöker stoppa en.

Sen kan jag ju faktiskt tycka att det känns som att hastighetsgränserna är satta lite väl mycket på den trygga sidan. Några km/h till hade dom gott kunnat tillåta på dom flesta vägsträckor ute på landsbygden om du frågar mig.
Att man satt hastighetsgränserna på en lägre nivå än majoriteten av förarna anser är lagom betyder ju att lagsystemet inte är i paritet med gemene mans åsikt om vad som är lämpligt. Då kommer få att följa lagen.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla