Varför torrvikt

yonsson skrev:
Ducati angav ju bakhjulshästar för ett tag sen. Bra för försäkringarna, men dåligt som promotion till de som bara bryr sig om siffrorna.

Fast Ducati köper man väl inte direkt för effektens skull? :va Det handlar väl mer om känsla, image, design och Det när man köper en sån? :)

Hoztic skrev:
Precis! :) Olja är ju bra att ha lite mer så att dom föroreningar som blir blandas ut i större volym, och ett litet svinn gör mindre om mängden från början har lite mer marginal. Kylvattnet borde väl iofs kunna minskas, men då måste det ju pumpas runt fortare, och kylas effektivare, samt ta upp värmen från blocket bättre. Och visst, 10l-tank vore ju lätt och bra, men vem skulle köpa en sån hoj? :va

Eeeh hehe min supermoppe har en tank på 9.1 L, jag tycker det är jääääättemkt!

Hoztic skrev:
Fast Ducati köper man väl inte direkt för effektens skull? :va Det handlar väl mer om känsla, image, design och Det när man köper en sån? :)
Ska väl inte sabba tråden och skapa en oändlig debatt, men jag vill inte ha nån hoj med en miljard hästar pga försäkringspremier och jag är dessutom ganska nöjd med att vara i livet, vilket jag itne skulle vara länge till med en hoj som har 150 hästar.

Hoztic skrev:

Även om man köper en Monster? :D

yonsson skrev:
Ska väl inte sabba tråden och skapa en oändlig debatt, men jag vill inte ha nån hoj med en miljard hästar pga försäkringspremier och jag är dessutom ganska nöjd med att vara i livet, vilket jag itne skulle vara länge till med en hoj som har 150 hästar.

Iofs är det ju gasrullen av avgör, men visst :) Dom extrahästarna är inte värda vad det kostar :)

Gustav1 skrev:

Det är väl just då det handlar om känsla å design? :)

Hoztic skrev:
Iofs är det ju gasrullen av avgör, men visst :) Dom extrahästarna är inte värda vad det kostar :)
Mitt förnuft har inte så stort stall att det klarar av att hålla i alla hästarna om man säger som så.

nu har vi gjort cykeln lättare minskat från 180kg till 170kg, tog bort 10 liters volym från tanken...... ja undrar ja om sånt krig inte skulle börja om man inte hade torrvikt :hihi

Mr Helmut skrev:
nu har vi gjort cykeln lättare minskat från 180kg till 170kg, tog bort 10 liters volym från tanken...... ja undrar ja om sånt krig inte skulle börja om man inte hade torrvikt :hihi
Förlåt, men jag fattar ingenting av vad du menar. Omformulera gärna utan dubbelnegation.

Hoztic skrev:

Tro mig finns effekt så det räcker i toppmodellerna från ducati.
Personligen skulle jag köpa en sporthoj just pga av effekten samt väghållning.
Det är väll därför man köper en SPORThoj :va

Sen om det finns hojjar med mer effekt i är en annan sak.

Men om man tänker så, så kommer du aldrig bli nöjd inte ens me turbo då det troligitsvis finns en hojj med ännu större turbo o mer effekt.

Och visst spelar känska,image o design in som du skriver men att man skulle "strunta i den" pga av låg effekt tror jag faktiskt inte.

Last edited:
yonsson skrev:
Förlåt, men jag fattar ingenting av vad du menar. Omformulera gärna utan dubbelnegation.

läste att han undrade vaför man hade torrvikt

jag menade om dom skulle ta bort torrvikt och börja kriga om vikten på cykeln med tjänstevikten istället

Finns väl ingen tillverkare som vill få sin hoj verka orättvist tung pga stor tank, därför finns torrvikten.
Men det måste väl betraktas som olyckfall i arbetet att skrivningen (om det nu finns nån) inte
förutsätter körklar hoj (fast utan bensin då).

Dagens 'torrvikt': Typisk marknadsföring; fuska så mycket du kan utan att rodna.

På den tiden lättvikt var max 75 kg (tjänstevikt ?) hade hojarna tunna däck vid leverans.
Bytte man till riktiga däck blev dom i princip olagliga.
/u

Hoztic skrev:

Skulle jag köpa Ducce skulle det nog vara för chassie, bromsar och V-twin (mjuk effektkurva) i första hand.

Att de inte står sig i effekt beror väl dels på att de åtminstone tidigare redovisat RWHP, vilket bara är att tacka försäkringsbrevet för..

Sen säger jag bara, go ducce... Har spårat mot "billig" gammal 916 med GSXR7.5 och Blade.. Duccen stod sig grymt bra där trots betydligt mindre effekt på pappret, så för mig är siffrorna rätt ointressanta!

Dawg skrev:
Skulle jag köpa Ducce skulle det nog vara för chassie, bromsar och V-twin (mjuk effektkurva) i första hand.

Att de inte står sig i effekt beror väl dels på att de åtminstone tidigare redovisat RWHP, vilket bara är att tacka försäkringsbrevet för..

Sen säger jag bara, go ducce... Har spårat mot "billig" gammal 916 med GSXR7.5 och Blade.. Duccen stod sig grymt bra där trots betydligt mindre effekt på pappret, så för mig är siffrorna rätt ointressanta!

Exakt! :tummenupp Det kanske verkade som att jag var emot Duccar, men det är jag inte, tvärs om :) Hojar ska köpas med hjärtat, så är det bara :)

Gustav1 skrev:

Naturligtvis, det är en Ducati det oxå...om du inte visste det så tillverkade fabriken luftkylda tvåventilare innan de började med vattenkylning och fyrportstoppar. Innan dess så var det faktiskt en cylinder som gällde.
Både fabriken, tillverkningen och känslan i maskinerna är densamma.
"Det är inte lönt att förklara för dom som frågar"...

En lika intressant fråga är kanske varför man skaffar en ER-6, mer wannabe-hoj är väl svårt att hitta... :confused:

Beträffande torrvikt som var ämnet i början: leta rätt på en kalibrerad lastvåg och kör upp era maskiner på, det är det enda sättet att bekräfta eller förkasta fabriksuppgifterna.
Japanarna är kända för att tänja sina uppgifter så att det ser bättre ut på pappret, de hamnar ofta långt ifrån vad som är verklighet, läs tidningarnas tester.
Tror till och med att de uppger torrvikt utan syra i batteriet och givetvis utan broms- och gaffelolja...intressant, va?
Fyll tanken och kör och väg maskinen, skit i allt vad datablad heter.
Det vågen visar är det som gäller, sedan blir ju förhållandet bättre ju tommare tanken blir.
Passa på att kliva upp på vågen själva med full utrustning, det blir några extra kilo i form av utrustningen som man har på sig.

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret