Varför teleskopgaffel i GP?

Skillnaden vid kurvtagning mellan Standard Honda NS500 och Fior 500. (google-översättning)
On a Honda NS standard, before swinging the machine in the path, it must first release the brakes, expect to replace the fork in the normal position, then put the bike in support of accelerating before you can register on a trajectory. Fior instead agrees very well go on the brakes, allowing speeds of entry very high. When we released the brakes on the angle the machine is completely neutral: it has no tendency to depart from the rope, or to collapse or to return to the vibrator inside. This advantage is especially paid to Nogaro in the double-entry right before the stands. You can enter quickly, hampering safe way to address the second law with a rate low enough to be well placed and well accelerate hard.

Mer om Fior 500 (google-översättningar)
http://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=fr&tl=en&u=http://www.appeldephare.com/motos/pif.html
http://translate.google.com/transla....appeldephare.com/motos/pif1.html&sl=fr&tl=en
http://translate.google.com/transla....appeldephare.com/motos/pif2.html&sl=fr&tl=en
http://translate.google.com/transla....appeldephare.com/motos/pif3.html&sl=fr&tl=en
 
Last edited:
1987 kom Haslam/Elf-Honda fyra i mästerskapet efter Gardner, Mamola och Lawner. Haslam stod på pallen två gånger och fick 72 poäng. 1989 fick Marco Gentile 33 poäng på en Fior. Lika många poäng fick Randy Mamola på en Cagiva.

De här okonventionella maskinerna verkar ju ha stått sig bra i konkurrensen. Med bättre tillförlitlighet och bättre förare skulle de kunnat vara med i toppen, tror jag.

Elf använde ett förhållandevis långt försprång vilket kan vara förklaringen till att den var tungstyrd. Å andra sidan kanske den behövde långt försprång för att vara stabil.
 
Jag kör ju med (en modifierad) BMW Telelever vilket är en variant på SaxTrak och har även kört en hel del konventionell gaffel.

Jag tycker att de mest märkbara fördelarna med telelevern är att det går att bromsa hådare utan att slå över, att fjädringen fungerar bättre under bromsning och att vägegenskaperna inte ändras lika mycket när man släpper upp bromsen.
Nackdelarna är att konstruktionen är tung och att insvängningen blir långsammare.

Jag föredrar Telelevern men det är mer en smaksak än att den är uppenbart bättre än en teleskopgaffel, det är den inte.


En välutvecklad Hossak-variant i kolfiber borde rimligen kunna göras lättare än en teleskopgaffel och egenskaperna kan bli väldigt lika en teleskopis om man så vill. På så sätt bore en förare som är van vid teleskop kunna skola om sig "lite i taget" genom att man stegvis ändrar egenskaperna mot en setup som är teoretiskt bättre. Vore kul att se...
 
Martin Wimmer har gjort en lite annorlunda gaffel.

[YOUTUBE-ID]zyvRkzw8dDQ[/YOUTUBE-ID]

www.wimmer-bike.de
 
Martin Wimmer har gjort en lite annorlunda gaffel.

[YOUTUBE-ID]zyvRkzw8dDQ[/YOUTUBE-ID]

www.wimmer-bike.de

den gamle racingräven kan han,
men vad fördelarna skulle vara över en gaffel med låg och högfarts dämpning vete fanken efter en snabb titt.
 

Man undrar varför vissa konstruktioner utvecklas och andra försvinner. En Fior konstruktion vore väl utmärkt att tillverka i ett lätt kolfiber liknande material och det att fungera.
Inom F1 har komposit material i karosserna varit en realitet länge och fjädringen separerad som Fior har måste väl bara vara fördelar när man läser artikeln.
 
Last edited:
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top